کيست تخمدان ؟

29

 آماس حاوي مايع که درون يا روي يک يا هر دو تخمدان رشد مينمايد را کيست تخمدان گويند .


سن : بيشتر در سنين بين 45-30 سال شايع است .


جنس و نحوه  زندگي : عوامل قابل توجهي به شمار نمي روند . کيستهاي تخمدان ساکهاي حاوي مايعي هستند که درون يا روي تخمدان رشد مي نمايند . اغلب کيستهاي تخمدان غير سرطاني مي باشند و زيان آور نيستند اما يک کيست گاهي ممکن است سرطاني شود . کيستهاي سرطاني بيشتر در خانمها ي بالاي 40 سال بروز مي نمايند .


 


انواع کيست


انواع بسياري کيست تخمدان وجود دارد . شايعترين نوع آنها کيست فوليکولي مي باشد که در يکي از فوليکوليها که تخمک در آن رشد مي کند ، نمو نموده و پراز مايع مي شود . اين نوع از کيست تخمدان ممکن است تا قطر 5 سانتيمتر ( 2 اينچ ) رشد نموده و معمولاً يک کيست مي باشد . تصور مي شود کيستهاي متعدد کوچک که در تخمدان رشد مي نمايند به علت اختلالات هورموني ايجاد مي شوند و به اين حالت سندرم تخمدان پلي کيستيک گويند .


با شيوع کمتري ، کيستها ممکن است در کورپوس لوتئوم Corpus Luteum تشکيل شود . کورپوس لوتئوم بافت زردي است که از يک فوليکول پس از رها سازي تخمک رشد مي نمايد . اين کيستها حاوي خون مي باشند و مي توانند تا 3 سانتيمتر ( يک و يک چهارم اينچ ) رشد نمايند .


يک کيست درموئيد Dermoid  ، کيستي مي باشد که حاوي سلولهايي است که بطور طبيعي در هر قسمت بدن نظير سلولهاي پوست و مو يافت مي شوند . يک کيست آدنوما Cystadenoma  ، کيستي است که از يک نوع سلول تخمدان رشد مي نمايد . در موارد نادر ، يک کيست آدنوما به تنهايي مي تواند طور کامل حفره شکم را پر نمايد .


علائم بيماري


اغلب کيستهاي تخمدان منجر به علائمي نمي شوند ، اما در صورت وجود علائم ، آنها عبارتند از :


  • احساس ناراحتي در شکم

     




  • درد به هنگام مقاربت
  • بي نظمي قاعدگي که گاهي همراه با خونريزي شديد مي باشد
  • خونريزي بعد از يائسگي

  •  


    کيستهاي بزرگ مي توانند موجب فشار روي مثتانه گرديده و منجر به احتباس ادرار شوند و يا ممکن است منجر به تکرار ادرار گردند .


     


    عوارض کيستها


    اگر کيستي پاره شده و يا دچار پيچ خوردگي شود موجب درد شديد شکم ، تهوع و تب خواهد شد . کيستها ممکن است آنقدر بزرگ شوند که موجب بزرگ شدن شکم گردند . در موارد نادر کيست هورمون استروژن قبل از بلوغ توليد مي نمايد که منجر به رشد جنسي زود رس مي شود . بعضي کيستهاي تخمدان هورمونهاي جنسي مردانه توليد مي نمايند که منجر به بروز صفات مردانه نظير رشد مو در صورت مي شود .


     


    اقدامات درماني


    گاهي کيستهاي تخمدان فقط در هنگام معاينات لگني که در طي يک چکاب روتين انجام مي شود ، کشف مي گردند . در صورت وجود علائم کيست ، پزشک معاينه لگني انجام خواهد داد . ممکن است همچنين سونوگرافي يا لاپراسکوپي جهت تأييد و تعيين اندازه و محل کيست انجام شود . همچنين شما آزمايشات خوني جهت احتمال بررسي کيست سرطاني خواهيد داشت . کيستهاي تخمدان ممکن است بدون درمان از بين بروند ، هر چند که اندازه کيست ممکن است با سونوگرافي عادي کنترل و بررسي شود . کيستهاي بزرگ و مزمن ممکن است تخليه يا برداشته شوند . در صورتيکه احتمال کيست سرطاني وجود داشته باشد ، بايد برداشته شود . در صورت امکان تخمدان و لوله هاي رحم باقي گذارده مي شوند . کيستهاي تخمدان ممکن است در صورتيکه تخمدان برداشته نشوند ، عود نمايند .



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب