سيب را حتما با پوست بخوريد

45

بر اساس نتايج تحقيقات، ويتامين‌ ها، مواد مغذي، آنتي ‌اکسيدان‌ ها و ديگر ذخاير غذايي به طور مستقيم روي پوست تاثير مي ‌گذارند و پوست از غذاهايي که  به خاطر پوست ‌تان، سيب را با پوست بخوريدمي‌ خوريم بسيار تاثيرپذير است. ويتامين هاي موثر در فعاليت‌ پوست، ويتامين C، E، K و B کمپلکس هستند.


ويتامين C و E به کاهش آسيب راديکال ‌هاي آزادي که در اثر نور خورشيد، سيگار کشيدن و ... ايجاد مي‌ شود، کمک مي‌ کنند. راديکال‌ هاي آزاد، کلاژن، الاستين و فيبرهاي حمايت ‌کننده در ساختمان پوست را تخريب کرده و باعث چين و چروک و علايم پيري مي‌ شوند.


ويتامين‌ ها بخشي از کل غذاهاي دريافتي ما هستند و براي متابوليسم و عملکرد فيزيولوژي آن ضروري مي ‌باشند، البته اين به آن معني نيست که ويتامين به خصوصي وجود ندارد که براي پوست مفيد باشد.


ويتامين ‌ها نيز مثل هورمون‌ ها اندازه مشخصي دارند و نبايد از حد معمول متجاوز شود.


* ويتامين C مي ‌تواند به لايه‌ هاي پوست نفوذ کرده و باعث کلاژن‌ سازي شود.


* ميزان مورد نياز ويتامين اي، 400 واحد روزانه است که در دانه‌ هاي روغن گياهي و سبزيجات برگي ‌شکل وجود دارد که در کاهش خشکي و زبري پوست موثر است.


* ويتامين A براي ترميم بافت پوست موثر است و در ميوه‌ ها و سبزيجات وجود دارد و در کاهش چين و چروک، کنترل خوب آکنه و بهبود نسبي پسوريازيس موثر است.


* کاهش ويتامين هاي گروه B مي ‌تواند به درماتيت، خارش و واکنش‌ هاي پوستي و ريزش مو منجر شود، بنابراين در رژيم‌ غذايي جهت به دست آوردن ويتامين B مي ‌توان از برنج، موز، تخم‌ مرغ و... استفاده کرد.


* نياسين از ويتامين‌ هاي اختصاصي گروه B است که به رطوبت و جواني پوست کمک مي ‌کند. همچنين خاصيت ضدالتهاب داشته و در خشکي و تحريک‌ پذيري پوست و روشن‌ تر شدن رنگ پوست موثر است.


* ويتامين K به صورت موضعي در کاهش خطوط تيره دور چشم موثر است.


بيش از 2 هزار ترکيب آنتي ‌اکسيدان در غذاها وجود دارد ولي بيش از همه، ويتامين ‌هاي E ، C و بتاکاروتن و نيز ماده مغذي سلنيوم مهم هستند.


طبق تحقيقات انجام شده توسط دانشگاه فلوريدا، بعضي از انواع آنتي ‌اکسيدان ‌ها در پوست ميوه‌ ها وجود دارد. شايد به همين دليل است که مصرف ميوه‌ ها با پوست مفيدتر است. از جمله اين ميوه ‌ها سيب است که مواد فيتوشيميايي موجود در سيب اثرات ضدسرطان دارد و در پوست سيب درختي 87 درصد بيشتر از مغز ميوه است.


دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده متخصص پوست و مو

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب