سردردهای میگرنی با تغییرات هورمونی در زنان مرتبط است ؟

98

سردردهای میگرنی با تغییرات هورمونی در زنان مرتبط است 


 


تخمین زده شده که بیش از 70% از موارد مبتلا به میگرن خانم ها می باشند. در این بین 60 تا 70% از زنان دردهای میگرنی خود را با چرخه قاعدگی مرتبط می دانند. به گونه ای که به این دردها میگرن قاعدگی گفته می شود.
به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،سردرد زنان به خصوص میگرن، مربوط به تغییر میزان هورمون های استروژن در چرخه قاعدگی می باشد. استروژن درست قبل از شروع خونریزی کاهش می یابد و میگرن های قاعدگی به طور منظم درست در طول این دوران و یا بعد از افت هورمون استروژن و پروژسترون بروز می کند. جالب است بدانید که حملات میگرن در دوران بارداری از بین می رود.
چه چیز میگرن هورمونی را تحریک می کند؟
قرص های ضد بارداری یکی از محرکاتی است که بدلیل تجویز در دوران یائسگی باعث بروز میگرن در بعضی زنان است. مطالعه ای ثابت کرده است که استفاده از قرص های ضد بارداری به خصوص در زنانی که سطح استروژن آنها بالاست باعث شدید تر شدن میگرن می شود.
درمان میگرن قاعدگی
بهترین دارو برای میگرن قاعدگی داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی می باشد که مهم ترین آنها عبارتند از: Orudis، Advil and Motrin، Nalfon،Naprosyn ، Relafen
استفاده از این داروها باید 2تا 3 روز قبل از شروع قاعدگی آغاز شود و تا پایان قاعدگی ادامه یابد. بدلیل استفاده کوتاه مدت این داروها ، تاثیر مخرب گوارشی آنها محدود است. برای زنانی که میگرن قاعدگی شدید دارند و یا مجبوربه استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری می باشند، پیشنهاد می شود که مصرف این قرص ها را از روز 19 چرخه قاعدگی شروع کرده و تا دومین روز از چرخه بعدی ادامه دهند. سایر داروهایی که تنها به صورت تجویزی توسط پزشک ارائه می شود عبارتند از:
1-    دوز کم داروهای ارگوتامین مثل Bellergal-s, Cafergot,Migranal
2- داروهای بتا- بلوکر مثل پروپرانولل
3-داروهای ضد انقباض و گرفتگی مثل Valproate
4-داروهای بلوک کننده کانال کلسیم مثل Verapamil

مصرف این داروها نیز باید 2 تا 3 روز قبل از قاعدگی شروع شود و تا پایان قاعدگی ادامه یابد. از آنجا که احتباس مایعات با قاعدگی مرتبط است، داروهای مدر برای پیشگیری از میگرن قاعدگی توصیه می شود. بعضی پزشکان توصیه می کنند که مصرف نمک درست قبل از قاعدگی محدود تر شود.
Lupron  دارویی است که سطح هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد و تنها زمانی تجویز می شود که سایر درمانها ناموفق باشد. برای زنانی که باید از مکمل استروژن در دوران یائسگی استفاده کنند، توصیه می شود که دوز پایین این مکمل را هر روز مصرف کنند. برچسب استروژن  مثل Estraderm  نیز در متعادل نگه داشتن سطح استروژن مفید است


<!-- ادامه مطلب ...-->
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب