73

سوء مصرف مواد از گذشته های دور وجود داشته است با این وجود هیچگاه تا این حد مشکل آفرین نبوده است.مواد مختلفی مورد سوء مصرف قرار می گیرند که از یک جنبه به دو نوع ۱ـ سنتی و ۲ـ صنعتی تقسیم میشوند تریاک ـ شیره ـ حشیش ازنمونه های مهم نوع سنتی و کراک ـ شیشه ـ اکس از انواع صنعتی به شمار میروند.


نوع دیگر طبقه بندی بر اساس نوع ماده مصرفی است که شامل:۱ـمواد مخدر  ۲ـمواد محرک  ۳ـمواد توهم زا  ۴ـمواد خواب آور  ۵ـفن سیکلیدین ها  ۶ـمواد استنشاقی  ۷ـحشیش وترکیبات مشابه ۸ـسایر مواد می باشد.


تعریف اعتیاد:چه کسی را میتوان معتاد نامید؟بسیاری از افراد اقدام به مصرف مواد اعتیادآور میکنند بدون اینکه معتاد باشند این افراد را فقط میتوان سوء مصرف کننده مواد نامید البته سوء مصرف کنندگان مواد قطعاً در معرض خطر بسیار بالایی از نظر ابتلاء به اعتیاد قرار دارند اما در هر صورت ممکن است هنوز معتاد نباشند. شخصی را میتوان معتاد نامید که حد اقل ۱۲ ماه از مصرف موادش می گذرد و در عین حال دچار اختلال مشخص بالینی است وحداقل ۳ مورد از موارد زیر وجود دارد:


۱- ایجاد تحمل - بدین معنی که شخص برای رسیدن به اثر دلخواه نیازمند مصرف مقادیر بیشتر ماده درطول زمان است یا انکه با گذشت زمان و مصرف ثابت آن ماده کاهش قابل توجه ای در تاثیر آن ماده بوجود خواهد آمد.


۲- ایجاد علایم محرومیت - بدین معنی که الف: درصورت عدم مصرف یا کاهش مصرف مواد شخص دچار علایم جسمی مثل درد-اسهال- دلپیچه- آبریزش از بینی-تعریق-لرزش و رعشه- گاهی تشنج-بیقراری- عصبیت و پرخاشگری و بسیاری از علایم دیگر (علایم بر حسب نوع و مقدار و شدت مصرف مواد متفاوت است) خواهدشد ویا اینکه ب: شخص مجبوراست برای پیشگیری از علایم فوق حتماْ از ماده مورد سوءمصرف خود یا مواد مشابه استفاده کند.


۳-در صورتی که ماده مصرفی به دلیلی(مثلاْ پزشکی)تجویز شده باشد به مدتی طولانی تر و یا مقداری بیشتر از تجویز مصرف شود.


۴- شخص بطور دایم تمایل به مصرف آن ماده داشته باشد ویا اینکه تلاش برای مصرف نکردن و حتی کنترل مصرف بی نتیجه و ناموفق باشد.


۵-شخص برای بدست آوردن یا مصرف کردن یا ازبین رفتن اثر مصرف ویا همه این موارد وقت زیادی را از دست بدهد.


۶- مسائل و کارهای مهم شخص مثل روابط خانوادگی و شغلی و حتی فعالیتهای تفریحی و روابط اجتماعی نقصان پیدا کرده وگاهی قطع میشود.


۷- شخص باآنکه از مشکلات جسمی و روحی روانی و اجتماعی و خانوادگی که ناشی از مصرف مواد است ویا مواد باعث بیشتر شدن آن می شود آگاه است باز به مصرف ادامه میدهد.


در صورت وجود حداقل۳مورد از موارد بالا به مدت حداقل ۱۲ماه شخص را معتاد یا وابسته به مواد میدانیم واگر مورد او۲ وجود داشته باشد شخص معتاد با وابستگی جسمانی است و اگر موارد ۱و۲(تحمل و علائم محرومیت)وجود نداشته باشد شخص معتاد بدون وابستگی جسمانی است.این مسئله ازاین جهت حائز اهمیت است که بسیاری از افراد معتاد بدلیل عدم وجود علائم جسمانی اعتیاد خود را باور ندارند یا انکار می کنند و بنابر این اقدام به درمان بموقع نمی کنند و در نتیجه دچار عوارض جدی تر خواهند شد. بخصوص این مسئله در مورد مصرف شیشه مصداق و نمود بیشتری دارد.


جهت کسب اطلاعات در مورد اعتیاد می توانید با کلینیک جام به آدرس زیر ساعت 9 الی 13 تماس حاصل فرمایید:


تهران- خیابان جانبازان شرقی(گلبرگ شرقی)-تقاطع آیت الله مدنی(نظام آباد)-پلاک209 ساختمان رزانا-طبقه دوم-واحد3


تلفن :  77278544-77278543


یا با کلینیک فرصت به آدرس زیر ساعت 9الی 12 یا 16 الی 20 تماس حاصل فرمایید:



تهران-خیابان آزادی-پشت دانشکده دامپزشکی-تقاطع دکتر قریب و فرصت شیرازی-ساختمان 83 ورودی B طبقه 3 واحد11


تلفن:66905946-66900551-66905947-09123154244

پست های اخیر از دکتر اسمعیل رحیمی :
 تشخیص اعتیاد
دکتر اسمعیل رحیمی 1394.08.13
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب