کودکان کم شنوا مثل شما می شنوند

32

گرچه اختلالات شنوایی در چنین کودکانی تا حد زیادی با بهره‌گیری از روش‌ها و راهکارهای درمانی و بویژه استفاده از سمعک بهبود می‌یابد، اما رشدشناختی، اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی کودکان کم‌شنوا به میزان زیاد به حمایت‌های اعضای خانواده و سپس دایره دوستانی مربوط می‌شود که در بسیاری موارد شنوا هستند، چراکه چنین کودکانی می‌توانند در مدارس معمولی تحصیل و مراحل آموزشی را همچون دیگر کودکان طی کنند.

در این خصوص شاید مهم‌ترین مسائلی که باید دانسته شود آن است که چه نکاتی در ارتباطات معمول روزمره با کودک کم‌شنوا از هم‌صحبتی، هم‌غذایی و نیز همبازی شدن با وی باید مورد توجه و رعایت قرار بگیرد؟

دکتر سعید ملایری، متخصص شنوایی‌شناسی و رئیس انجمن شنوایی‌شناسی ایران در پاسخ می‌گوید: مهم‌ترین نکته در برقراری ارتباط با کودکان ناشنوا این است که به دلیل ضعف شنوایی، تسلط کافی بر یادگیری جملات و کلمات وجود ندارد و ممکن است نتوانند به اندازه دیگر کودکان به سرعت، جملات ناآشنا را درک کند. این مسأله، به‌ویژه در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا بیشتر اتفاق می‌افتد. باید به کودکان دیگر بیاموزیم با ناشنوایان شمرده‌تر و واضح‌تر صحبت کنند و از به کار بردن جملات پیچیده به‌ویژه در محیط یادگیری و آموزشی پرهیز شود.

این مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: کودکان ناشنوا در برقراری ارتباط با کودکان شنوا از کلمات و جملات ساده‌تری استفاده می‌کنند، اما نوع ارتباط آنها بستگی به شیوه آموزشی آنها دارد. البته کودکانی که با روش شنیداری آموزش می‌بینند توانایی گوش دادن در آنها بهتر است و با جملات و کلمات روزمره آشنایی بیشتری دارند.

این کودکان به‌راحتی با خواهر یا برادر شنوای خود صحبت می‌کنند و از اشاره استفاده نمی‌کنند.

با کودکان شنوا، ورزش و بازی کنید

توجه داشته باشید برای کودکان کم‌شنوا بازی‌های تصویری مناسب‌تر است و بازی‌هایی که نیازمند اتکا به مهارت‌های گوش دادن و حافظه شنوایی است دشوارتر است.

این متخصص با بیان این مطلب تاکید می‌کند: کودکانی که با اختلالات شنوایی روبه‌رو هستند، می‌توانند همانند دیگر کودکان به ورزش بپردازند و تا وقتی از سمعک یا کاشت حلزون استفاده می‌کنند، ناشنوایی محدودیت خاصی برای آنها ایجاد نمی‌کند.

وی می‌افزاید: البته چون احتمال وارد شدن آسیب به سمعک یا کاشت حلزون وجود دارد، توصیه می‌شود در انتخاب ورزش‌های توپی سنگین احتیاط کنند. همچنین معمولا امکان استفاده از سمعک یا کاشت حلزون در ورزش‌های آبی نیز وجود ندارد. به خاطر داشته باشید بهترین تفریح برای کودکان کم‌شنوا انجام بازی‌هایی است که در آنها ارتباط کلامی با دیگر کودکان شنوا بیشتر است.

یادگیری زبان و گفتار از طریق کودکان شنوا

دبیر انجمن شنوایی‌شناسی ایران می‌افزاید: کودکان ناشنوا برای یادگیری بهتر زبان و گفتار نیازمند ارتباط وسیع و گسترده با دیگر کودکان شنوا هستند. بهترین فرصت برای یادگیری زبان از سوی این دسته از کودکان، حضور آنها در محیط اجتماع، پارک‌ها و مراکز بیرون از منزل است.

دکتر ملایری یادآوری می‌کند: فراموش نکنید افراد جامعه باید کودکان کم‌شنوا را همانند دیگر کودکان نگاه کنند و از توجه و محبت از سر دلسوزی یا ترحم به آنها بپرهیزند. کودکان کم‌شنوا و ناشنوا و خانواده‌های آنها از جامعه خود انتظار دارند با آنها رفتاری آگاهانه داشته باشند.

پست های اخیر از موسسه دانش بنیان نیوشا :
 هفته جهانی ناشنوایان گرامی باد
موسسه دانش بنیان نیوشا 1397.07.02
 افرادی که سرگیجه های شدید دارند بخوانند
موسسه دانش بنیان نیوشا 1395.05.20
 تاثير شير مادر در کاهش عفونت گوش کودک
موسسه دانش بنیان نیوشا 1395.02.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب