تفاوت‌‌ زنان و مردان در مراجعه به پزشک

47

 


مردان کمتر عادت دارند برای معاینه (check up) سالیانه به پزشک مراجعه کنند و کمتر از زنان از خدمات پزشکی استفاده می‌کنند.


 


هر کدام از ما، وقتی بیماری‌مان تشخیص داده می‌شود، به خصوص بیماری‌های مزمنی مثل دیابت ، فشار خون و کلسترول بالا، یک جور با آن برخورد می‌كنیم. یک نفر همه تلاشش را برای کنترل بیماری می‌کند، یکی هم با پشت گوش انداختن موضوع، اجازه می‌دهد بیماری پیشرفت کند و وخیم شود. شما در کدام گروه هستید؟


به تازگی نتایج تحقیقاتی منتشر شده که می‌گوید زنان در کنترل کلسترول خونشان عقب‌تر از مردان‌اند. بررسی تعداد زیادی از مراكز مراقبتی بیماران دیابتی و قلبی در آمریكا نشان می‌دهد از كل زنان مراجعه كننده، 47 درصد توانسته‌بودند كلسترول خونشان را به حد «كنترل‌شده» برسانند، در حالی كه 56 درصد از مردان به این موفقیت نائل شده‌بودند.


با این حساب باید گفت زنانی که از زبان پزشک خود کلمه «کلسترول بالا» را به عنوان تشخیص می‌شنوند، باید بیشتر از مردان به خود سخت بگیرند.


یک مطالعه دیگر در مورد زنان نشان داده زنان چاق کمتر برای غربالگری سرطان سینه یا گردن رحم مراجعه می‌کنند، در صورتی‌ که این زنان بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به این دو نوع سرطان شایع و کشنده هستند؛ سرطان‌هایی که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمالاً خیلی خوب قابل کنترل خواهد بود. علت این پشت‌گوش‌اندازی یا ترس بیشتر این زنان به خاطر احتمال بیشتر تشخیص بیماری است، یا این هم دنباله همان نوع نگرش بی‌خیالی آنهاست که ممکن است علت چاقی و اضافه‌وزن‌شان باشد.


اما آقایان هم خیال‌شان راحت نباشد. در مورد آنها هم مطالعاتی در دانشگاه جان‌ هاپکینز بالتیمور انجام شده و نشان می‌دهد، اصولاً مردان کمتر عادت دارند برای معاینه ی سالیانه، مشاوره روانی، مراقبت‌های بهداشتی و کنترل وضعیت جسمی‌شان به پزشک مراجعه کنند و کمتر از زنان از خدمات پزشکی استفاده می‌کنند.


مطالعه ای دیگر روی هزار و 600 مرد 15 تا 19 ساله ریشه این مشکل را نشان می‌دهد. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد آنهایی که دیدگاه سنتی نسبت به جنس خود دارند و تصور می‌کنند مردها باید آدم‌های قوی باشند و برای دیگران نقش حامی را ایفا کنند، نباید بیماری یا مشکلشان را بیان کنند. عده‌ای دیگر از مردان هم بی‌حوصلگی و مشغله ی کاری را برای مراجعه نکردن به پزشک بهانه می‌کنند. بسیاری از آنها معتقدند تحمل انتظار کشیدن در مطب پزشک را ندارند.


یک تحقیق دیگر روی تعدادی از مردان که به خاطر بزرگی پروستات مبتلا به علایم ادراری بودند، نشان می‌دهد از هر چهار مرد یکی از آنها، 6 ماه از مراجعه جهت درمان خودداری می‌کند و تقریباً 50 درصد آنها بیشتر از یک‌بار در سال به پزشک مراجعه نمی‌کنند. جالب این که بیماری توانسته بود این قدر روی زندگی آنها تاثیر بگذارد، اما باز هم برای تشخیص و درمان مراجعه نمی‌کردند.


نتایج این مطالعه نشان می‌دهد 9 نفر از هر 10 نفر به خاطر مشکلاتی مثل تکرر ادرار یا احساس فوریت، به مسافرت‌های طولانی یا سینما نمی‌روند و حتی خودشان را از معاشرت با اقوام و دوستان کنار می‌کشند. همه اینها هم به این دلیل است که از مشکلات ادراری خود خجالت می‌کشند، در حالی که مشکل آنها خیلی سریع قابل درمان است.


http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=42114


 


 

پست های اخیر از دکتر زهرا عباس زاده :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب