آبدومینوپلاستی چیست؟

101


 


این پروسه ای رایج که با نام تغییرات شکمی نیز شناخته می شود، اقدامی تهاجمی برای صاف و کشیده کردن شکم چربی اضافه و پوست را در وسط و پایین شکم حذف می کند و در اکثر موارد ماهیچه های دیوار شکمی را ضعیف کرده و یا جدا می سازد. این روش جراحی به عنوان روش کاهش وزن به حساب نمی آید و فرد قبل از اقدام به این اعمال جراحی بایستی حداکثر کاهش وزن را از طریق رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش بدست آورده باشد و حداقل به مدت 6 ماه تغییر وزن نداشته باشد.


در نتیجه وضعیت شکم از طریق این 3 ساختار آناتومی نرم تر و استوار تر می گردد:


·        ماهیچه های شکمی


·        چربی شکمی


·        پوست اضافه ی شکمی


آیا من کاندیداری پروسه ی آبدومینو پلاستی هستم؟


قسمت میانی محکم شکم چیزی است که اکثر مردان و زنان برای داشتن در تلاشند. اما همیشه تمرینات و رژیم غذایی سخت بدست نمی آید. آبدومینو پلاستی ،این عمل یک جراحی کاهش وزن نیست بلکه پروسه ای است که می تواند به کاهش وزن حالت ماهیچه و سختی آن کمک کند که در نتیجه بارداری ، سن، کاهش وزن یا جراحی های چاقی بوجود می آید. طی دوران بارداری ماهیچه های شکمی زن در مرض کشش و اتساع فراوان قرار می گیرد. ماهیچه های شکمی در خط میانی جدا می شوند و کشیدگی روی پوست شکم ظاهر می گردد. وقتی دوران بارداری به پایان رسید، پوست اضافی در اکثر موارد به عقب رفته و به حالت اصلی خود باز می گردد و ماهیچه ها در برگشت به حالت خود ناکام می مانند. جا به جایی چربی نیز طی بارداری رخ می دهد، اکثر اوقات این نواحی خاص با نوعی از تمارین یا رژیمی غذایی بهبود پذیرند.


آبدومینو پلاستی برای بیمارانی که جراحی چاقی داشته اند آشنا است. زیرا کاهش سریع مقدار چشمگیری از وزن بدن منجر به فراوانی پوست اطراف شکم می گردد. علاوه بر موارد پس از بارداری و انجام عمل جراحی چاقی، شرایط ارثی و بالا رفتن سن نیز اثر مشابهی روی بافت های شکمی بیماران دارند.


این ماهیچه ها حالت خود را از دست می دهند و پوست شل شده افت می کند، و جا به جایی چربی در شکم رخ می دهد. شما ممکن است نامزد خوبی برای آبدمینوپلاستی باشید در صورتیکه:


·        از نظر فیزیکی سالم بود و وزن پایداری داشته باشید.


·        پوست شکمی شل یا اضافی داشته باشید.


·        شکمی داشته باشید که در مقایسه با سایر نقاط بدن نامتناسب باشد.


·        در شکم خود بافت چربی اضافی داشته باشید.


·        انتظارات منطقی واقع گرا داشته باشید.


·         افرادی که سیگار نمی‌کشند .


·        خانمهایی که بدنبال یک یا چند زایمان دچار شلی پوست ، تجمع چربی و کاهش تونیسته عضلات جدار شکن و ترکهای پوستی بر روی شکم شده اند.


·         افرادی که بدنبال کاهش وزن شدید دچار افتادگی پوست و شلی عضلات جدار شکم شده اند.


·           افرادی که دچار چاقی مرضی بوده اند و تحت اعمال جراحی Bariatric (نظیر گاستریک باندینگ یا بای پاس معده به روش لاپاروسکوپیک) قرار گرفته و دچار کاهش وزن شدید شده ودچار افتادگی و شلی پوست در سرتاسر بدن و از جمله شکم و پهلو ها شده اند.


 


 


زنان و مردانی که مقدار زیادی پوست و چربی را از دست داده اند و این مقدار در شکم آنها متمرکز شده است می توانند به درستی از روش تغییر وضعیت شکم استفاده کنند.


اما این نکته بسیار مهم است بیمار انتظاراتی منطقی قبل از انجام این پروسه داشته باشد.


پروسه ی آبدومینو پلاستی جایگزینی برای کاهش وزن، یک رژیم غذایی متعادل یا تمرین نیست. همچنین این روش نمی تواند علائم کشیدگی شکم را از بین ببرد مگر اینکه این اثرات در قسمت پوست اضافه باشند که در آنصورت حذف می گردند.


کدام بیمار نباید جراحی آبدومینو پلاستی شود؟


۱. خانمی که هنوز ممکن است بچه دار شود، بهتر است از ترمیم بدون دوختن عضله (فقط پوست و چربی) استفاده کند یا کلاً جراحی را به بعد از زایمان‌هایش به تعویق بیاندازد.


۲. فردی که می خواهد لاغر شود، بهتر است اول به وزن مناسب خود برسد، سپس برای جراحی اقدام کند.


۳. این عمل با ایجاد برش طولی در زیر شکم انجام می‌شود که جای آن برای همیشه می‌ماند، اگر چه در اکثر بیماران این محل برش در طول ۱۲ ۶ ماه به فرم قابل قبول در می آید (یک خط باریک)، در موارد نادری احتمال بروز گوشت اضافی (هایپر تروفیک اسکار) یا پهن شدن محل برش و بد شکلی های دیگر وجود دارد. اگر شما نمی‌توانید ریسک یک اسکار (محل برش) بد را هر چند کم بپذیرید، بهتر است از انجام عمل خودداری کنید.


آیا آمادگی خاصی قبل از عمل لازم است؟


دوره آمادگی، اکثرا مربوط به ترک دخانیات است. برای جراحی محدود و زیر ناف شاید ترک سیگار برای دو هفته قبل و بعد از عمل کافی باشد اما برای جراحی کامل، حداقل یک ماه قبل تا سه هفته بعد از جراحی باید هرگونه مصرف دخانیات قطع شود. کشیدن سیگار و قلیان، حضور در کنار فرد سیگاری و استفاده از پچ نیکوتین یا آدامس های نیکوتین ممنوع است. کاهش تعداد سیگار به هیچ وجه کافی نیست و باید مصرف به صفر برسد. این مهم ترین نکته قابل پیشگیری در ترمیم زخم است. نکته مهم دیگر، ژنتیک است که قابل پیشگیری نیست. هرگونه رژیم غذایی شدید، از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل جراحی ممنوع است. داروهای فشار خون و تیروئید با اطلاع پزشک باید ادامه یابد. مصرف داروهای غیرضروری مثل ویتامین ها، مکمل غذایی و تقویت کننده ها بهتر است از چند روز قبل تا چند روز بعد از جراحی قطع شود.


موارد نسبی منع انجام آبدومینوپلاستی


1-    مصرف سیگار


2-    دیابت


3-    سوء تغذیه


4-    اختلالات ترمیم زخم


5-    اختلال ایمنی


6-    مصرف داروهای ضد انعقاد


7-    تاریخچه قابل توجه لخته شدن در وریدهای عمقی پا یا ریه


8-    اختلال عملکرد روده یا مثانه


9-    نارسایی ورید یا لنفادم اندام تحتانی


10-مشکلات طبی قابل توجه شامل بیماری های انسدادی مزمن ریه، نارسایی کلیه، کم خونی


قبل از انجام عمل آبدومینوپلاستی ، چه توصیه هایی به بیمار می شود؟


1-    توقف مصرف سیگار 4تا6 هفته قبل از عمل( سیگار می تواند باعث تاخیر در ترمیم زخم و ایجاد نکروز پوستی شود)


2-    مصرف مولتی ویتامین روزانه


3-    قطع مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون با نظر پزشک معالج


4-    پرهیز از مصرف تمامی مکمل های غذایی و گیاهی که توسط جراح تائید نمی شوند.


5-    انجام آزمایش های روتین قبل از عمل مانند CBC ، قند خون، اوره، کراتینین ، تست های انعقادی و سایر آزمایش ها طبق نظر جراح


6-    استفاده از شکم بند به مدت 2 هفته قبل از عمل، توسط بعضی از جراحان توصیه می شود.


7-    مصرف داروهایی مانندE ویتامین و اسیدهای چرب امگا-3 و چای سبز باید قطع شود زیرا ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی در حین و بعد از عمل شود.


آبدومینو پلاستی (تغییر حالت شکمی)


آبدومینو پلاستی پروسه ای به شدت خصوصی و فردی است. بیماران باید آبدومینو پلاستی برای خودشان و به دلایل شخصی خودشان انجام دهند و هرگز برخی از تصاویر ایده آن یا انتظارات فردی دیگران را انجام ندهند. اگرچه نتایج آبدومینو پلاستی دائمی است. یک بیمار ممکن است تحت ت
تأثیر نتایج نقص پروسه قرار گیرد و نوسانات چشمگیری در وزن اش نشان دهد. به افرادی که عمل آبدومینو پلاستی شکم را انجام می دهند توصیه می گردد پس از عمل وزن خود را حفظ کنند و از حاملگی در آینده بپرهیزند.
این عمل جراحی، بسته به میزان و محل پوست اضافی و وضعیت عضلات جدار شکم و میزان و محل چربی اضافی ممکن است از یک جراحی کوچک سرپایی به مدت زیر ۲ ساعت، تا یک عمل جراحی وسیع با بیش از ۵ ساعت به طول بیانجامد. علاوه بر وضعیت شکم، توقع بیمار و سلامت عمومی و سابقه کشیدن سیگار می‌تواند در تصمیم گیری نوع عمل جراحی موثر باشد. در هر حالت، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت. به علاوه، در موارد مینی آبدومینوپلاستی (عمل زیر ناف) شما ممکن است به فاصله کوتاهی مرخص شوید.


مشاور قبل از عمل آبدومینوپلاستی :


قبل از آبدومینو پلاستی ، بطور اکید توصیه می گردد که بیمار با تیم جراحان مشورت کند و در مورد موضوعات گوناگون سلامتی و ملاحظات صحبت نماید. جراح نیز می خواهد که در مورد تاریخ و سابقه ی پزشکی بیمار صحبت کند که شامل موارد زیر می باشد:


·        جراحی های قبلی


·        شرایط پزشکی


·        داروها و ویتامین هایی که در حال حاضر مصرف می کند.


·        همه ی مکمل هایی که مصرف می شود.


·        هرگونه حساسیت بیمار


تیم جراحی فاکتورهای متعددی را قبل انتخاب پروسه ی مناسب و مراحل عمل ارزیابی می کنند. ابتدا اضافه ی پوست بیمار و کیفیت آن بعنوان تعیین کننده های طول و الگوی قطع و برش پوست استفاده می شود. قبل از عمل از شما سوال می شود که آیا تست آزمایشگاهی داده اید که اگر بیماری  داشته باشید جراح از آن مطلع گردد. همچنین ممکن است از شما بپرسند که دارو یا درمان معینی را استفاده کردید تا و یا از آسپرین و دیگر داروهای دیگر استفاده کرده اید زیرا آنها می توانند خونریزی را طی جراحی افزایش دهند.


تیم جراحی اطلاعات ضروری در مورد روز جراحی، استفاده از بیهوشی و مراقبت پس از عمل را در اختیارتان قرار می دهند.


این پروسه چه چیزهایی را در بر می گیرد؟ پروسه جراحی باید با نیازهای بیمار و ویژگی های فیزیکی او متناسب باشد. دو نوع پروسه ی آبدومینو پلاستی موجود است. تغییر شکل شکمی کامل و تغییر شکل شکمی کم. هر دو پروسه  روندهای جراحی هستند که نیازمند بیهوشی اند و به زمان بهبود چشمگیری نیاز است.


اشکالات روش آبدومینوپلاستی کلاسیک کدام است؟


1-    در این روش میزان عوارض مانند سروما و نکروز فلپ پوستی به ویژه در افراد سیگاری زیادتر است.


2-    میزان کبودی و ورم بیشتر و دوران نقاهت طولانی تر است.


3-    در بسیاری از موارد در روش آبدومینوپلاستی کلاسیک قسمت فوقانی شکم و پهلوها به مقدار کافی صاف نمی شود و هنوز مقداری چربی در فلپ باقی می ماند ، در صورت لزوم این چربی اضافی باید شش ماه بعد با لیپوساکشن خارج شود. انجام ساکشن ممکن است باعث شلی پوست شده و کشیدگی و صاف شدن پوست که در اثر عمل ایجاد شده است را از بین ببرد. در روش معکوس یعنی حالتی که ابتدا لیپوساکشن و چند ماه بعد آبدومینوپلاستی انجام می شود، آزاد کردن فلپ ممکن است به خاطر ایجاد فیبروز بسیار سخت و توام با خونریزی باشد.


انواع روش آبدومینوپلاستی :


کوچکترین، ساده ترین و راحت ترین فرم جراحی مینی آبدومینوپلاستی است که از برش کوچکتری استفاده می‌شود و معمولاً دور ناف برش ندارد. این جراحی که حدود ۲ ساعت طول می‌کشد برای بیمارانی مناسب است که مشکل پوست و چربی اضافی آنها مختص پایین شکم است. در افرادی که سلامت عمومی آنها به دلیل بیماری طبی (مثل مشکلات قلبی و سیگار) به خطر افتاده است و امکان رفع آن فعلاً موجود نیست، گاهی از این روش، با یک نتیجه متوسط می‌توان بهره برد.


در آبدومینوپلاستی کامل، برش زیر شکم معمولاً از یک پهلو تا پهلوی دیگر در زیر شکم امتداد می‌یابد. این روش برای فردی است که به حداکثر ترمیم نیاز دارد. جراح در این عمل، پوست و عضلات را جا به جا می‌کند و در مواردی، این جراحی وسیع ممکن است با ساکشن محدود همراه شود. شما در این جراحی، برشی دور ناف خواهید داشت، زیرا لازم است نسوج اطراف ناف آزاد شود. بعد از عمل جراحی، لوله ای برای خروج ترشحات به جا می‌ماند که ممکن است چند روز در محل باقی بماند.


آبدومینوپلاستی گرداگرد، وسیع ترین عمل جراحی در این حیطه است که ممکن است در یک یا دو مرحله یا در دو نوبت مجزا انجام می گیرد. در این روش، برش کاملاً به ناحیه پشت امتداد می‌یابد و بیمار در دو جهت روی تخت عمل، خواهد خوابید، ابتدا به شکم سپس به پشت. این جراحی برای افرادی که کاهش وزن بسیار شدید داشته اند، لازم می‌شود و اغلب خالی از عارضه نیست.


شما هر یک از این سه نوع جراحی را که داشته باشید، احتیاج به مراقبت‌های بعد از عمل دارید. نوع پانسمان، طرز نگهداری از لوله ها، فرم خوابیدن، فرم راه رفتن و نشستن به شما آموزش داده می‌شود. شاید برای چند هفته نیاز باشد از گن‌های مخصوص (شکم بند) استفاده کنید.


 


درمان و بهبود:


1-     شما پس از جراحی آبدومینو پلاستی به کمک اطرافیان نیاز دراید. یکی از دوستان یا افراد خانواده را به کمک بخواهید تا پس از عمل شما را به خانه ببرد. و در صورت امکان در طول روز و طی عمل با شما بماند.خانه ی خود را آماده سازید. پس از عمل جراحی تحرک شما محدود می گردد. کیسه ی یخ آماده کنید، لباس راحت و کم بپوشید که به آسانی عوض شود برای حمام از صندلی و دوش متحرک استفاده کنید،


2-    پرهیز از کشیدن سیگار و انجام تنفس عمیق به طور متناوب


3-      بیمار باید به طور منظم راه برود و در حین استراحت هم، پاها را مرتب حرکت دهد.


4-     نوشیدن مقدار فراوان مایعات در طول روز


5-       مصرف مولتی ویتامین روزانه


6-      مراقبت دقیق از محل درنها


7-       معمولا بیماران قادرند بعد از 15 روز، فعالیت های حرفه ای خود را شروع کنند. اگر دوختن عضلات شکم انجام شده باشد، بیماران باید به مدت 2تا3 ماه ، از بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های شدید خودداری کنند واگر دوختن عضلات انجام نشده باشد، بیماران می توانند، اکثر فعالیت های خود را بعد از 3 هفته از سر بگیرند.


خطر جراحی آبدومینو پلاستی


بسته به وسعت جراحی، درجاتی از درد و تورم را تجربه خواهید کرد معمولاً درد مینی آبدومینوپلاستی قابل اغماض و درد آبدومینوپلاستی با ترمیم عضله متوسط تا شدید است. احساس درد و حساسیت ممکن است چند هفته و گاهی تا دو سه ماه در موارد جراحی کاملبه طول بیانجامد. همچنین در عمل کامل، خستگی و ضعف عمومی تا مدتی دیده می‌شود. مثل هر جراحی دیگری، خطراتی احتمال بروز دارد که در زمینه مناسب، احتمال بروزشان افزایش نیز می یابد (مثل دیابت، بیماری های قلبی، کبدی، ریوی، یا مصرف سیگار)


اسکار (محل برش) بدشکل، خون ریزی و هماتوم (تجمع خون)، عفونت تجمع مایع، تغییر رنگ پوست، تورم ناحیه ای و عدم تقارن.


 


توجه !


برای حفظ نتیجه شما باید وزن خود را ثابت نگه دارید و از اضافه وزن بالای ۵ درصد به شدت بپرهیزید.


نکته مهم دیگری که باید قبل از عمل بر سر آن توافق کنید، میزان استراحت و زمان شروع فعالیت سنگین است. یک مینی آبدوپلاستی سبک ممکن است یک هفته تا ده روز، دوره نقاهت داشته باشد ولی یک آبدومینوپلاستی با دوختن عضلات جدار شکم و ساکشن پهلو ها، معمولاً یک ماه تا ۶ هفته نیاز به استراحت و ورزش دارد.


اسکار محل عمل در زیر خط بیکینی بوده و ممکن است در طی چند ماه اول به علت ورم و سیر فرایند ترمیم بنظر برسد که بدتر می شود ولی بطور معمول 9تا12 ماه طول می کشد که اسکار عمل هم سطح پوست اطراف شده و کم رنگ شود


این مطلب توسط دکتر مازیار فریدی تهیه شده است. لطفا فقط با اشاره به این لینک منبع منتشر شود.

پست های اخیر از دکتر مازیار فریدی جراح :
 راهنمایی   برای  انتخاب پودر پروتئین مناسب
دکتر مازیار فریدی جراح 1395.02.29
 آبدومینوپلاستی چیست؟
دکتر مازیار فریدی جراح 1394.10.21
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب