25

دکتر منوچهر قدیمی

امبدینگ (Embedding) یا کاشت نخ کت‌گوت (Catgut) یک روش درمانی تقریباً نو در طب سوزنی به‌شمار می‌‎‌رود. در واقع اولین بار ۵۰ سال پیش پزشکان و متخصصان فرانسوی این شیوه را برای افزایش کیفیت زندگی بیماران سرطانی که مجبور به استفاده از رادیوتراپی و شیمی درمانی بودند، به‌کار بردند. این درمانگران برای کاهش تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی بیماران از تحریک نقاط حساس بدن در طب سوزنی استفاده می‌کردند اما از آن‌جا که بیماران‌شان به‌دلیل شرایط خاص جسمانی امکان حضور سه بار در هفته در مطب را نداشتند، از کاشت نخ استفاده کردند تا ضرورت حضور بیمار سرطانی در مطب از بین برود و بیمار هر سه هفته یک بار یا حتی در فواصل زمانی طولانی‌تری نسبت به طب سوزنی معمول به پزشک مراجعه کند. این روش که تلفیقی از پزشکی نوین و طب سنتی چین است، هم‌اکنون در نقاطی مانند آمریکا، اروپا، روسیه و چین به‌کار می‌رود.

امبدینگ چیست؟
امبدینگ (Embedding) کلمه‌ا‌ی انگلیسی به معنی فرو کردن، جاسازی کردن و نشاندن است و کت‌گوت نوعی نخ قابل جذب جراحی است که از روده‌ی حیوانات درست می‌شود. نخ کت‌گوت چون منبع حیوانی دارد، پس از کاشته شدن در بدن، آرام آرام تجزیه و جذب می‌شود.
در این روش پزشک به‌جای سوزن، نخ‌های قابل جذب کت‌گوت یا کرومیک را در نقاط طب سوزنی می‌کارد. این نخ‌ها طی ۲ تا ۳ هفته نقاط طب سوزنی را تحریک می‌کند و سپس جذب بدن می‌شود. کاشت نخ معمولاً هر سه هفته تا یک ماه یک بار تکرار و هر ۴ تا ۵ جلسه‌ی درمانی یک دوره‌ی درمان محسوب می‌شود. البته با گذشت زمان و تکرار درمان، نتایج بیشتری حاصل می‌شود. در بعضی موارد بهتر است بیمار حداقل یک‌ بار در هفته ویزیت شود و در صورت نیاز تحت درمان طب سوزنی معمولی یا طب سوزنی گوش قرار گیرد.
کاهش تردد بیمار، کاهش کل هزینه‌ی درمانی و افزایش تحریک نقاط طب سوزنی سبب استقبال بیش از پیش از این روش شده است.

موارد کاربرد
امبدینگ می‌تواند به‌عنوان روش مکمل در بیماری‌ها و موارد زیر استفاده شود:
۱- دردهای اسکلتی، عضلانی و مفصلی ناشی از اسپاسم عضلانی، خار پاشنه، آرتروز (شانه، لگن و…)، در فتق دیسک مهره‌های گردنی، کمری و انحراف ستون مهره‌ها. این روش در اصلاح موقعیت ستون فقرات که با عدم تعادل در عضلات رخ می‌دهد، نیز به‌کار می‌رود.
۲- سردرد‌ها (میگرن، سردرد عصبی و…)
۳- بیماری‌های‌گوارشی (یبوست مزمن، درد معده و…)
۴- اختلالات روانی (افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و…)
۵- آسم و آلرژی
۶- بیماری‌های زنان (نازایی و ناباروری به‌دلیل کم‌کاری تخمدان، التهاب مزمن لگن، یائسگی زودرس یا تنبلی تخمدان، درد قاعدگی، سندروم قبل از قاعدگی، تنظیم عادات ماهانه در افراد چاق و خون کم قاعدگی.
۷- چاقی و لاغری موضعی؛ با امبدینگ برخی از موارد چاقی یا لاغری موضعی بدون استفاده از دارو و جراحی طی جلساتی قابل درمان یا بهبودی است.

عوارض
عوارض احتمالی امبدینگ بسیار ناچیز است. احتمال دردهای پراکنده یا درد، خونریزی و کبودی مختصر محل جاگذاری نخ برای چند ساعت تا حداکثر چند روز یا واکنش بافتی نسبت به نخ که گاهی سبب تورم و حتی ترشح خفیف می‌شود، وجود دارد.

دکتر منوچهر قدیمی
پزشک عمومی- درمانگر طب سوزنی
نشانی: رشت، تقاطع بلوار شهید انصاری و گلباغ نماز، جنب‌ ام‌‌آرآی مارلیک، ساختمان گیلان، کلینیک درد گیلان
تلفن: ۳۳۷۳۱۶۳۴-۳۳۷۳۴۵۳۹

پست های اخیر از دکتر ایمان رضی آبادی :
 ترمیم آسیب عصب محیطی با طب سوزنی
دکتر ایمان رضی آبادی 1395.06.06
 طب سوزنی لیزری در سندروم متابولیک
دکتر ایمان رضی آبادی 1394.11.27
 بادکش درمانی - حجامت
دکتر ایمان رضی آبادی 1394.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب