33

 


هرم غذایی  یک راهنماست که تعادل، تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه‌های غذایی نشان می‌دهد.هرم راهنمای غذایی از 5 گروه مواد غذایی تشکیل شده است شکل هرم به نحوی ترسیم شده است که قاعده یا پایین آن را گروه نان و غلات تشکیل می‌دهد که بزرگ‌ترین قسمت از هرم را تشکیل داده و نشانگر این است که یک فرد باید بیش از هر غذای دیگر، غذاهای غله‌ای مصرف کند.



 


گروه‌های بعدی گروه سبزی‌ها و سپس گروه میوه‌ها هستند . گروه سبزی‌ها قسمت بزرگ‌تری نسبت به گروه میوه‌ها را تشکیل می‌دهد و نشانگر اینست که میزان سهم مورد نیاز روزانه از گروه سبزی‌ها بیشتر از گروه میوه‌ها است.


 


گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالایی قرار دارند و میزان سهم آنها در برنامه غذایی روزانه کمتر از گروه‌های پایین تر است، هر چند که این دو گروه از اهمیت زیادی در برنامه غذای روزانه برخوردار هستند .در راس هرم که بخش کوچکی را تشکیل می‌دهد چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها قرار دارند که این بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی بایستی به کم‌ترین حد رسانده شود.


 


برای تنظیم رژیم غذایی روزانه و میزان مصرف غذا از هر گروه غذایی از اصطلاحی به نام ( واحد یا سهم) استفاده می‌شود.


 


منظور از یک واحد یا سهم در هر گروه ، مقدار غذایی است که دارای ارزش غذایی مشابه با سایر مواد غذایی در همان گروه است. به طور مثال یک لیوان شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر و لبنیات از نظر ارزش غذایی معادل سه چهارم لیوان ماست از همان گروه است.


 


هرم راهنمای غذایی نشان می‌دهد که یک برنامه غذایی مناسب روزانه باید شامل تمام گروه‌های غذایی (5گروه) باشد و میزان سهم مورد نیاز از هر کدام از گروه‌های غذایی را مشخص می‌کند، همچنین هرم راهنمای غذایی بر مصرف بیشتر غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها که بخش وسیع‌تری را اشغال می‌کنند، در برنامه غذایی روزانه تاکید دارد و افراد را تشویق می‌کند که مواد غذایی گیاهی را حتماً در برنامه غذایی روزانه بگنجانند.


 


لازم به ذکر است غذاهای یک گروه از هرم نمی‌توانند به جای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچ کدام از گروه‌های غذایی هرم از گروه دیگر مهم‌تر نیستند.


 کد امتیاز : 3115


لطفا در سیستم برنده ها وارد نمایید.

پست های اخیر از مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز :
 دمنوش های مناسب فصل سرد
مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز 1399.07.13
 چای ترش
مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز 1398.01.28
 ‼️مراقب روغن کنجد باشید‼️
مشاور تغذیه و رژیم درمانی مریم کلاهدوز 1396.07.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب