داروی پیشگیری از سنگ کلیه

38

سنگ کلیه (Kidney stones) به سنگ ریزه‌های کوچکی گفته می‌شود، که از مواد معدنی و نمک که به مرور زمان در کلیه رسوب می‌کنند، تشکیل می‌شود.
عباس بصیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: کار بالینی این دارو انجام شده و مجوزهای لازم نیز از انجمن های مربوطه اخذ و فقط باید در کمیته دارویی وزارت بهداشت مورد تایید قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه این دارو کمک بسیار مناسبی برای پیشگیری از سنگ کلیه است، اظهار کرد: این دارو با تلاش محققان ایرانی ساخته شده و تا چند وقت دیگر به بازارعرضه خواهد شد.
بصیری افزود: در حال حاضر پودر پتاسیم سیترات در بازار موجود است که این دارو برای بیماران مشکلاتی ایجاد می کند و ما سعی کردیم با تولید قرص این دارو علاوه بر رفع آنها، قابل استفاده تر برای بیمار باشد.
سنگ های کلیه بدلایل متعددی ایجاد می‌شوند و می‌توانند بخش ها مختلف دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه را تحت تاثیر قراردهند. این سنگ‌ها ممکن است از طریق دستگاه ادراری دفع شده و یا در کلیه باقی بماند.
دستگاه ادراری به سیستمی شامل کلیه، لوله‌هایی که کلیه را به مثانه وصل می‌کنند، مثانه و در آخر لوله‌هایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن انتقال می‌دهند، گفته می‌شود. این دستگاه وظیفه تولید و دفع ادرار را برعهده دارد.
زمانی که یک سنگ در دستگاه ادراری حرکت می‌کند، ممکن است باعث درد شدید شده و یا اصلا دردی ایجاد نمی‌کند. بسته به شدت بیماری برای بعضی افراد فقط آرام بخش و مصرف زیاد آب برای دفع سنگ کلیه تجویز می‌شود، اما در دیگران ممکن است نیاز به جراحی برای درمان بیماری باشد. همچنین شما باید از درمان پیشگیرانه برای جلوگیری از تشکیل دوباره سنگ کلیه استفاده کند.


***نشانه‌ ها و علایم سنگ کلیه
ممکن است سنگ کلیه تا زمانیکه در کلیه و یا حالب(لوله‌ای که کلیه را به مثانه وصل می‌کند) تکان نخورده، نشانه‌ای نداشته باشد. در هنگامیکه علایم سنگ کلیه ظاهر شود، نشانه‌ها شامل:
درد شدید در پهلوها و زیر دنده‌ها
درد در پایین شکم و کشاله ران
درد هنگام ادرار کردن
ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای
ادرار تیره یا بدبو
حالت تهوع یا استفراغ
تکرر ادرار
ادرار بیشتر از حدمعمول
تب و لرز در صورت عفونت کردن

پست های اخیر از کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) :
 علائم کلیوی ناشی از کرونا
کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) 1399.08.26
 گیاهی که شستشو دهنده کلیه و مجاری ادراری است
کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) 1398.09.12
 چند راهکار ساده برای دفع سریع "سنگ کلیه"
کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) 1398.08.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب