رونمايي از مكمل يدوفوليك

37

قرص یدوفولیک از  گروه فرآورده های ضروری دوران بارداری و شیردهی است که برای نخستین بار در ایران با همت و همکاری مشترک متخصصان، محققان و صنایع دارویی به تولید انبوه رسیده است.


ید از اجزای مهم ساختمان هورمون های تیروئید است که در رشد و تکامل سیستم عصبی شناختی جنین و نوزاد تاثیر حیاتی دارد.


 


زنان در دوران بارداری و شیردهی به منظور حفظ سوخت و ساز طبیعی و همچنین انتقال تیروکسین و ید به جنین و نوزاد نیاز به ید بیشتری دارد و نقصان در دریافت ید در طول تکامل جنین و اوایل نوزادی می تواند موجب بروز پیامدهایی نظیر سقط جنین، مرگ داخل رحمی، ناهنجاریهای مادرزادی و تاخیر شدید و غیرقابل برگشت فعالیتهای مغزی می باشند.


 


در دسترس بودن ید  مورد نیاز در دوران بارداری و شیردهی علاوه بر پیشگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی در افزایش ضریب هوشی کودکان نیز نقش بسزایی دارد. 


 


مطالعات نشان می دهد که حتی در مناطقی که بیش از یک دهه از کفایت یدرسانی جمعیت عمومی آنها گذشته زنان باردار این جوامع ید کافی دریافت نمی کنند . بطور ایده آل ذخیره ید داخل غده تیرویید زنان قبل از باردار شدن باید با مصرف نمک یددار به حد کافی برسد با این وجود مجامع علمی توصیه می کنند که تمام زنانی که در سن باروری بوده و تمایل به بارداری داشتهب اشند روزانه 150 میکروگرم مکمل ید دریافت کنند که این توصیه توسط سازمان بهداشت جهانی و یونیسف نیز مورد تصدیق قرار گرفته است.


 


براساس توصیه های مراجع پزشکی دریافت روزانه 250 میکروگرم ید برای تمام زنان باردار و مادران شیرده نه تنها در مناطق دچار کمیود ید بلکه در مناطق با دریافت یدکافی نیز ضروری است که مفهوم آن این است که مصرف نمک ید دار به تنهایی قادر به تامین این نیاز نیست . بنابراین تجویز مکمل ید در کنار مصرف روزانه نمک ید دار که وارد غذاها می شود در این دوران ضروری است.


 


 بنابراین با توجه به افزایش نیاز ضروری زنان باردار و شیرده به دو برابر میزان معمولی و بدلیل اینکه نمک ید دار به تنهایی قادر به تامین این میزان ید نمی‌باشد، تولید قرص یدوفولیک با سفارش شرکت دانش بنیان پژوهش کاو آفاق وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متلیولیسم در دستور کار قرار گرفت و مراحل فرمولاسیون این قرص در موسسه دانش بنیان تحقیقاتی و آموزشی نور(توان) انجام پذیرفت و  فرآوری آن در مقیاس صنعتی و با کیفیت بالا در شرکت درسا دارو به تولید انبوه رسید.


 

پست های اخیر از معرفی دارو ها :
 قرص هیوتکس چیست؟
معرفی دارو ها 1396.12.09
 قرص کلاژن چیست؟
معرفی دارو ها 1396.11.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب