هیچ غذایی نمی تواند سوخت و ساز بدن را برای مدت طولانی بالا نگه دارد

40

به نظر متقاعد کننده می آید: اگر غذای درستی میل کنید، متابولیزم بدنتان به حالت فوق العاده فعال تغییر می کند و بدن به صورت جادویی شروع به استفاده از ذخایر چربی اش می کند. پس این تئوری به ما می گوید اگر بیشتر سفیده تخم مرغ، یا سیر، یا گریپ فروت بخوریم وزنمان کم می شود.


به گزارش پایگاه اینترنتی دکتر کرمانی متاسفانه بدنمان به این شکل کار نمی کند. بله کربوهیدرات ها، چربی های خوراکی، و پروتئین ها می توانند سوخت و ساز را افزایش دهند ( سوخت و ساز توانایی بدن در تبدیل غذا به انرژی است ) اما این افزایش در طولانی مدت رخ می دهد و اندازه اش هم آنقدرها زیاد نیست.


حقیقت این است که با خوردن هر غذایی، سوخت و سازتان به خاطر گوارش و استفاده از انرژی غذا برای عملکردهای مختلف بدن بالا می رود. به این حالت تاثیر گرمازایی می گویند – و این تاثیر همیشه موقت است. هیچ غذایی نمی تواند سوخت و ساز بدن را برای مدت طولانی بالا نگه دارد. چای سبز، فلفل تند، کرفس – همه این موارد را به عنوان غذاهای چربی سوز معرفی می کنند، اما تحقیقات نشان داده هیچ کدام از آنها باعث افزایش چشم گیر سوخت و ساز نمی شوند.


جالب توجه است که، برخی از اطلاعات اخیر اظهار داشته اند در حالیکه غذاهای خاص توانایی چربی سوزی در بدن را ندارند، اما مقدار کالری که از آنها دریافت می کنید آنطور که گمان می رود نیست.


برای مثال دکتر دیوید بائر، عضو وزارت کشاورزی ایالات متحده، روی اندازه گیری ارزش انرژی پسته در برنامه غذایی انسان تحقیق کرده است. تیم تحقیقاتی بائر متوجه شد مقدار کالری که داوطلبان آزمایش از پسته دریافت کردند در واقع 5 درصد کمتر از آنچه در اطلاعات تغذیه ای آن نوشته شده بود.


این یعنی بدن همه کالری های غذایی که می خورید را دریافت نمی کند ( قسمتی از غذا به صورت هضم نشده فقط عبور می کنند ) به خصوص اگر آن غذا حاوی فیبر یا پروتئین باشد.


این یعنی پسته کالری می سوزاند؟ البته که نه. اما نشان دهنده این است که کالری مصرفی تان از غذاها با آنچه فکر می کنید متفاوت است.


غذاهای دیگری نیز وجود دارد که با مورد پسته هم خوانی دارند: سیب، هویج، سیب زمینی شیرین، و گوشت گاو از این نمونه ها هستند. محققان همچنان در حال کار کردن روی این تاثیر فیبر و پروتئین هستند.


همه اینها چه معنایی می تواند داشته باشد؟
1- ادعاهایی که می گویند بعضی غذاها خاصیت چربی سوزی دارند را اصلا باور نکنید.


2- دانستن این موارد دلیل دیگری است بر اینکه به برنامه غذایی خود مقدار بیشتری فیبر و پروتئین اضافه کنیم.


سعی کنید گوشت و غذاهای دریایی، سبزیجات، و میوه و همچنین کربوهیدرات های پیچیده به برنامه غذایی اضافه کنید، به خاطر داشته باشید اینها قرار نیست بدنتان را تبدیل به ماشین سوخت و ساز کند، اینها به بدن کمک می کنند از غذایی که می خورید کمتر کالری دریافت کنند.


و این اتفاقی نیست که چنین غذاهایی به رشد عضلات، مبارزه با بیماری ها و سیر نگه داشتنتان برای مدت زمان طولانی مفید هستند. غذای خوب انتخاب کنید تا کمتر کالری دریافت کنید و سالم بمانید!


کد امتیاز:1605


لطفا در سیستم کسب درآمد از تلگرام برنده ها وارد نمایید.

پست های اخیر از رژیم غذایی و تناسب اندام :
 اصول صحیح سوزاندن چربی‌های بدن
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.10.24
 شاغل‌ها با این 9 روش لاغر شوید
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.10.11
 روزی چند قاشق برنج بخوریم چاق نمی شویم؟
رژیم غذایی و تناسب اندام 1398.08.21
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب