ضرورت نوشیدن فراوان مایعات برای روزه‌دارانی با سابقه سنگ کلیه

47

عضو ارشد کنگره بین‌المللى نفرولوژى و اورولوژى به افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، گفت: این افراد می‌توانند با نوشیدن مقادیر فراوان مایعات در فاصله افطار تا سحر(8 لیوان مایعات) نسبت به روزه‌داری اقدام کنند.




قیومی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در افرادی با سابقه سنگ کلیه عفونی و عفونت فعال کلیه، روزه‌داری توصیه نمی‌شود.


وی با تأکید بر ممنوعیت روزه‌داری برای کسانی با سابقه سنگ‌های «سیستئنی» افزود: کسانی که برای نخستین‌بار در روز‌های اخیر به سنگ کلیه دچار شده‌اند ممنوعیتی برای گرفتن روزه ندارند اما کسانی که کلیه خود را براثر ابتلاء به سنگ کلیه از دست داده‌اند مجاز به گرفتن روزه در ایام ماه مبارک رمضان نیستند.


این متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: افرادی که در سابقه پزشکی خود یکبار به سنگ کلیه دچار شده‌اند و چندین سال است که دیگر سنگ کلیه نداشته‌اند، می‌توانند روزه بگیرند و باید از مایعات به وفور استفاده کنند.


قیومی یادآور شد: مهم‌ترین عامل دخیل در ایجاد سنگ کلیه غلظت مواد تولیدکننده سنگ از جمله کلسیم در ادرار است به طوری‌که هر چه میزان کلسیم در واحد حجم ادرار بیشتر باشد امکان سنگسازی افزایش می‌یابد.


وی با بیان این‌که مسأله اصلی در پیشگیری از ایجاد سنگ رقیق نگهداشتن ادرار طی 24 ساعت است، ادامه داد: طی روزه‌داری به نظر نمی‌رسد بتوان ادرار را برای کل مدت روز رقیق نگهداشت.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) خاطرنشان کرد: چون حتی اگر مایعات زیادی هم از افطار تا سحر میل شود به‌علت افزایش حجم داخل عروقی بخش اعظم آن طی چند ساعت نخست دفع می‌شود و پس از آن با مصرف نکردن ، ادرار مجدداً غلیظ می‌شود.


قیومی یادآور شد: مسلماً هرچه زمان روزه‌داری طولانی‌تر و آب و هوا گرم‌تر و امکان از دست دادن آب از طریق پوست بیشتر باشد ادرار غلیظ‌تر خواهد شد و امکان تشکیل هسته اولیه سنگ و رسوب روی آن وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: از این‌رو افرادی که کلیه‌های سنگساز دارند، نوشیدن آب حداقل به میزان 12 لیوان در روزهای گرم سال به آنان توصیه می‌شود.


براساس این گزارش، مرکز تحقیقات نفرولوژی و اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) دومین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی را 11 تا 14 مرداد ماه در مرکز همایش برج میلاد برگزار می‌کند که علاوه‌بر سخنرانان داخلی از محققین معروف خارجی نیز دعوت شده تا با برگزاری این قبیل همایش‌ها گامی در افزایش آگاهی‌ها در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی برداشته شود.



پست های اخیر از کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) :
 علائم کلیوی ناشی از کرونا
کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) 1399.08.26
 گیاهی که شستشو دهنده کلیه و مجاری ادراری است
کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) 1398.09.12
 چند راهکار ساده برای دفع سریع "سنگ کلیه"
کلیه و مجاری ادراری (ارولوژی) 1398.08.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب