83

 


 عوارض پوستي

ريزش مو يكي از عوارض شيمي درماني است كه بيماران از آن مي ترسند.

اينجا بايد گفته شود كه اولا ريزش مو معمولا برگشت پذير است يعني بعد از اتمام شيمي درماني موها دوباره رشد ميكنند و ثانيا همه داروهاي شيمي درماني باعث ريزش مو نميشوند. 

راه هايي براي جلوگيري از ريزش مو وجود دارند كه متاسفانه هيچ كدام را نمي توان تضمين كرد.

برای پیشگیری از ریزش مو هنگام شیمی درمانی  یا باید مانع از رسیدن دارو به ریشه مو شد یا از اثر تخریبی شیمی درمانی بر روی ریشه، بوسیله داروهای خاصی محافظت کرد.

برای حفاظت از ریشه مو، داروهای موضعی متفاوتی تحت بررسی قرار گرفتند، ولی هنوز داروی مورد تاییدی برای این منظور موجود نیست.

برای جلوگیری از رسیدن دارو به ریشه مو از کلاه یخی (طي سالهاي اخير با دستگاههايي كه همه كاسه سر را يكنواخت خنك ميكند و در برخي مراكز از آن استفاده می شود.) در این روش با کاهش دمای پوست سر به ٤-٢ درجه، داروی شیمی درمانی به ریشه مو نمی رسد. این روش فقط در ۵۰٪ موارد ممکن مانع از ریزش مو بشود و از طرفی احتمال کمی برای عود بیماری در ناحیه سر وجود دارد.

در حال حاضر بهترین کار شاید قبول ریزش مو و تحمل یکدوره زمانی بدون مو، با امید به پاسخ به درمان و رویش مجدد مو و استفاده از روشهای جایگزین، مثل استفاده از کلاه گیس مناسب می باشد.


 

عوارض قلبي 

بعضي داروهاي شيمي درماني مخصوصا از گروه آنتراسيكلينها (داروهاي قرمز يا آبي) ميتوانند اگر از يك مقداري در طول عمر استفاده شوند باعث نارسائي قلبي شوند. 

 

بدخيمي ثانويه

اغلب داروهاي شيمي مي توانند باعث به وجود آمدن سرطان ديگري در بدن بيمار شوند. اين امر البته بسيار نادر و در حد كمتر از ١ از هر هزار نفر است.

 

 واكنشهاي عروقي و حساسيت

مانند هر داروي ديگري مي تواند بيمار نسبت به داروهاي شيمي درماني حساسيت داشته باشد. داروهاي شيمي درماني به اصطلاح عاميانه عروق را مي خشكانند. گاها بهتر است از دستگاههايي كه درون عروق بزرگ گذاشته ميشوند و پورت ناميده ميشوند استفاده كرد.


 

عوارض عصبي

برخي داروهاي شيمي درماني روي عصبهاي محيطي اثر ميگذارند. شاهد گز گز دستها و پاها احساس تكه هاي يخ خوردن موقع نوشيدن مايعات سرد و خيلي به ندرت مشكل راه رفتن صحيح ميشويم. اين عوارض در بيماران ديابتي بيشتر مشاهده ميشود. جهت پيشگيري پزشك فوق تخصص خون و سرطان هر وقت اولين علائم ظاهر شدند دارو را جايگزين ميكند. براي درمان اين عوارض ميتوان از ويتامين بي و ايي و داروهاي مانند گاباپنتين و پرگابالين استفاده كرد و علائم اصولا طي مدتها كه از شيمي درماني بگذرد بهبود پيدا ميكنند.

 

https://telegram.me/iransaratan

 



پست های اخیر از دکتر رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان (آنکولوژی و هماتولوژی) :
 اگر برای سلامت خود ارزش قائل هستید متن را بخوانید و منتشر کنید
دکتر رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان (آنکولوژی و هماتولوژی) 1395.11.12
 معرفی کتاب سرطان شناسی
دکتر رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان (آنکولوژی و هماتولوژی) 1395.09.05
 پيوند مغز استخوان و سلول هاي بنيادي
دکتر رضا ملایری فوق تخصص خون و سرطان (آنکولوژی و هماتولوژی) 1395.04.25
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب