هوای گرم، این افراد را در معرض خطر مسمومیت‌های غذایی قرار می‌دهد

31

یک ‌فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه در فصل‌ گرم سال، تعداد قابل‌توجهی از مراجعان به مراکز بهداشتی - درمانی را مبتلایان به مسمومیت‌های غذایی تشکیل می‌دهند، گفت: کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر مسمومیت‌های غذایی هستند.




 دکتر ریتا باقریان اظهار کرد: اغلب متخصصان، شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما را مسمومیت‌های غذایی و در پی آن اسهال و استفراغ می‌دانند.


هرچند تمامی افراد در هر گروه سنی در مواجه با این بیماری، آسیب‌پذیر هستند، ولی کودکان در سنین پائین‌تر، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر هستند.


 با رعایت اصول بهداشتی و بهره‌گیری از مراقبت‌های ابتدایی در دسترس، امکان پیشگیری آسان و کم‌هزینه وجود دارد و همچنین مانع از بروز عوارض خطرناک و زیان‌بار احتمالی خواهد شد.


با ایجاد بیماری، نشانه‌های مختلف به‌ تناسب شرایط جسمی و ایمنی فرد و بسته به عامل مسبب بیماری ظاهر می‌شود و در رأس این علائم، استفراغ و دفع مدفوع به شکل اسهالی و گاه همراه با خون ظاهر شده که در مواردی با تشدید آن، کم‌آبی قابل‌توجه در بیمار ایجاد می‌شود.


 از علائم همراه با این اختلالات، تب، درد شکم، سردرد، دردهای عضلانی، کسالت، تهوع، بی‌حالی، ضعف عضلانی و به‌ ندرت اختلال دید و تشنج قابل‌ ذکر است.


باقریان در خصوص راه‌های درمان مسمومیت‌های غذایی اضافه کرد: به دلیل اینکه بروز کم‌آبی از پی‌آمدهای قابل‌توجه مسمومیت‌های غذایی در فرد بیمار است، تأمین به‌موقع کمبود آب و مواد معدنی، از اولویت‌های درمانی به شمار می‌آید که با مصرف محلول‌های خوراکی آلی و الکترولیت جبران این کم‌آبی به‌خوبی قابل انجام است.


این فوق تخصص گوارش کودکان خاطرنشان کرد: در این وضعیت ضمن اینکه مصرف ماست و دوغ کم‌چرب، برنج پخته‌ شده در کنار سیب‌زمینی و هویج پوره‌ای توصیه می‌شود، باید از مصرف نوشابه، آب‌میوه‌های شیرین، میوه و سبزی‌های خام پرهیز کرد.


وی با اشاره به اینکه برای کودکان شیرخوار، تداوم تغذیه با شیر مادر در کاهش شدت و طول مدت بیماری بسیار مهم است، توضیح داد: باید از هرگونه مصرف خودسرانه داروهای کاهش‌دهنده حرکات روده یا آنتی‌بیوتیک‌ها، بویژه در کودکان خودداری کرد و در نخستین فرصت بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی - درمانی رساند.


باقریان راهکارهای پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی را شستشوی 20 ثانیه‌ای دست‌ها قبل و بعد از تهیه غذا، خوب شستن میوه و سبزی‌ها و ضدعفونی کردن صحیح آن، خودداری از مصرف گوشت، تخم‌مرغ و شیر غیرپاستوریزه به‌ صورت خام یا نیم‌پز، قرار ندادن گوشت و تخم‌مرغ خام در کنار موادغذایی پخته‌ شده یا آماده، مصرف در درون یخچال و خودداری از مصرف مواد غذایی که مدت زیادی از زمان تهیه و پخت آن سپری‌ شده یا در شرایط مناسب دمایی نگهداری نشده باشد، ذکر کرد.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب