راه‌های کاهش ابتلا به بیماری قلبی

46


بیمارانی که دیابت دارند، احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند. زمانی که شما دیابت دارید، سطح قند خون شما اغلب خیلی بیشتر از آنچه که باید باشد، هست. قند بالا در خون می‌تواند موجب تخریب بسیاری از بخشهای بدن شامل رگهای خونی بشود. برخی عادات نادرست شیوه زندگی هم ممکنست خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.


عواملی که می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد:


سطح قند خون خود را تحت کنترل درآورید


وی افزود: کنترل سطح قند خونتان، خطر ابتلاء شما به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. بسیاری از افراد دیابتی که سطح قند خونشان را هر روز چک می‌کنند، مطمئن می‌شوند که داروها و یا انسولین، رژیم غذایی و ورزش برای نگهداشتن سطح قند خون در حد طبیعی، عمل می‌کند.


وزن خود را کم کنید و آن را پائین نگهدارید


کاویانی گفت: دیابتی ها اغلب اضافه‌وزن و بیماری قلبی را با هم دارند. کاهش وزن کمک زیادی به رفع مشکلات سلامت می‌کند. برای مثال اگر به شما گفته شده باشد که فشار خونتان خیلی بالاست، کاهش وزن می‌تواند آن را پائین آورد. اگر سطح قند خون شما به سختی کنترل می‌شود، کاهش وزن می‌تواند کمک کننده باشد.


وی ادامه داد: اگر شما چاقی شکمی دارید، کاهش وزن مهم است. افرادی که اضافه‌وزن و چاقی در ناحیه کمر و شکم دارند نسبت به افرادی که وزن اضافه آنها در ناحیه باسن و رانها است، در معرض خطر بیماری قلبی بیشتری هستند.کاهش وزن حتی در حد 5 کیلوگرم، می‌تواند به کاهش خطر ابتلای شما به بیماری قلبی کمک کند.


سطح کلسترول خود را کاهش دهید


سرپرست واحد آموزش همگانی انیستیتو تغذیه ایران گفت: کلسترول یک ماده چرب است که بدن شما از آن برای محافظت از اعصاب، ساختن اندامکهای سلولی و تولید هورمونهای خاص استفاده می‌کند. تمام کلسترولی که بدنتان نیاز دارد را کبد می‌سازد. کلسترول موجود در غذایی که می‌خورید ( مانند تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات) اضافی است. کلسترول بسیار زیاد در خون می‌تواند سرخرگهای شما را مسدود کند.


وی افزود: احتمالاً شما درباره کلسترول " خوب" و "بد" شنیده اید. کلسترول بد یا LDL-c (لیپوپروتئین با دانسیته پائین)، کلسترولی است که می‌تواند سرخرگهای شما را ببندد و منجر به بیماری قلبی شود. کلسترول خوب یا HDL-c (لیپوپروتئین با دانسیته بالا)،کلسترولی است که کلسترولهایی که مورد نیاز نیستد را از بافتهای بدن شما حمل می‌کند. این کلسترول خطر بیماری قلبی شما را کاهش می‌دهد.


وقتی کلسترول بالاست، چه کار کنیم؟


کاویانی ادامه داد: کاهش وزن و غذاخوردن بر پایه یک رژیم غذایی سالم، کمک‌کننده است. شما باید مقدار چربی و غذاهای غنی از کلسترولی را که می‌خورید، محدود کنید. کتابهای آشپزی زیادی در دسترس است که حاوی دستور پخت غذاهای کم‌چربی و کم‌کلسترول و پیشنهادهایی برای وعده های غذایی است.


وی افزود: اگر شما نیاز به کمک دارید که چگونه رژیم غذایی خود را تغییر دهید، پزشک شما ممکنست شما را به یک رژیم‌درمان ارجاع دهد. یک رژیم‌درمان آموزش خاصی در زمینه طراحی رژیمهای غذایی سالم دارد. اگر رژیم غذایی به تنهایی کلسترول خون شما را پائین نمی‌آورد، می‌تواند به کاهش آن کمک کند. در این صورت شما و پزشکتان می‌توانید راجع به داروها با هم صحبت کنید. بهترین درمان برای شما بستگی به نیازهای ویژه و شرایط پزشکی شما دارد.


فعالیت بدنی خود را افزایش دهید


سرپرست واحد آموزش همگانی انیستیتو تغذیه ایران گفت: علاوه بر رژیم غذایی، ورزش برای افراد دیابتی، بسیار مهم است. رژیم غذایی و ورزش توآم برای کمک به عملکرد خوب بدن شما، عمل می‌کنند.


وی افزود: اگر شما رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن تغییر داده اید، ورزش می‌تواند به شما در کاهش وزن سریعتر کمک کند. شما و پزشکتان می‌توانید ورزشهایی را که به بهترین نحو برای شما کار می‌کند و مناسب و ایمن است، برنامه‌ریزی کنید. نیازی نیست به ورزشگاه بروید یا وسایل ورزشی گرانقیمت برای انجام ورزش خوب داشته باشید. از پله بالارفتن به جای استفاده از آسانسور نیز کار خوب دیگری برای انجام است.


کاویانی گفت: همانند غذاخوردن بر مبنای یک رژیم غذایی سالم، ورزش نیز به شما در حفظ سطح قند خونتان در حد طبیعی کمک می‌کند و خطر بیماری قلبی را در شما کاهش می‌دهد.


فشار خون خود را کنترل کنید


وی افزود: افراد دیابتی اغلب فشارخون بالا هم دارند. فشار خون بالا یک عامل خطر بزرگ برای سکته مغزی است. این مورد نیز خطر ابتلای شما به بیماریهای قلبی و کلیوی را افزایش می‌دهد.


کاویانی تصریح کرد: چنین تغییراتی در شیوه زندگی که سطح قند خون را کنترل می‌کند و خطر ابتلاء شما به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، ممکن است همچنین فشار خون شما را در حد سطوح مناسب و ایمن، حفظ کند. کاهش وزن و ورزش مهم هستند. هر قدر شما بیشتر وزن کم کنید، همانقدر هم فشار خونتان کاهش می‌یابد. همچنین ننوشیدن الکل هم مهم است.


اگر سیگار می‌کشید، آن را متوقف کنید


سرپرست واحد آموزش همگانی انیستیتو تغذیه ایران گفت: سیگار کشیدن برای هر کسی بد و مضر است ولی برای افراد دیابتی بدتر است زیرا به رگهای خونی آسیب می‌رساند. اگر شما دیابتی هستید و سیگار هم می‌کشید، خطر ابتلا به بیماری قلبی خود را دو برابر می‌کنید. بدتر از این، اگر شما زمانی که تلاش می‌کنید سایر عوامل خطر را کاهش دهید ( مانند کاهش وزن اضافی) ، به سیگار کشیدن ادامه دهید، نخواهید توانست به مقدار زیادی ورزش کنید و آنقدر که لازم است وزن خود را کاهش دهید.


به یاد داشته باشید:


کاویانی در پایان گفت: دیابت و بیماری قلبی با هم مرتبطند. دیابت، اضافه‌وزن و فشار خون بالا هم با یکدیگر در ارتباطند. رژیم غذایی و ورزش روشهای خوبی برای کنترل سطح قند خون شما، کاهش فشار خونتان و کاهنده خطر ابتلای شما به بیماری قلبی هستند. زمانی که رژیم غذایی و ورزش به اندازه کافی کمک‌کننده نیستند، داروها می‌توانند به کنترل سطوح قند خون، کاهش سطوح کلسترول و کنترل فشار خون کمک کنند. شما می‌توانید با تلاش خودتان کمکهای فراوانی به سلامت خودتان بکنید.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب