جایگزین جراحی تعویض مفصل ران و لگن در راه است

101

 فرشید گیلک با همکاری تیم تحقیقاتی خود از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس با استفاده از سلول های بنیادی بیمار موفق به رشد غضروف شده اند. وی در مصاحبه خود گفته است غضروف های رشد داده شده از سلول های بنیادی، قابلیت ترشح مولکول های ضد التهاب را دارند و می توان از آن ها برای درمان آرتریت که شایع ترین علت درد لگن است، استفاده کرد.

با توجه به گزارش موسسه ملی آرتریت و بیماری های اسکلتی عضلانی و پوستی، آرتروز مهمترین دلیل آسیب مفصل لگن و تعویض مفصل است.
جراحی مفصل ران و لگن در سراسر دنیا بسیار رواج دارد و در آمریکا سالانه بیش از 332 هزار نفر تحت این عمل جراحی قرار می گیرند. دوره نقاهت این عمل جراحی بسیار طولانی است و همواره خطر عفونت وجود دارد، بنابراین محققان همواره به دنبال یک روش جایگزین هستند.
دکتر گیلک برای حل این مشکل، از سلول های بنیادی واقع در چربی زیر پوست بیمار کمک گرفته است. سلول های بنیادی در یک داربست سه بعدی شبیه به مفصل بیمار رشد داده می شوند تا جایگزین مناسبی برای مفصل آسیب دیده باشند و درد ناشی از آرتروز را کاهش دهند. داربست مذکور از 600 رشته به هم تابیده شده از مواد زیست تخریب پذیر ساخته می شود و توانایی تحمل وزنی معادل 10 برابر وزن بیمار را دارد.
محققان در تلاشند تا با قرار دادن یک ژن در غضروف، مولکول ها را به گونه ای تحریک کنند تا مواد ضد التهابی ترشح کنند که پیشرفت آرتروز متوقف شود.
مراحل اولیه ایمپلنت تولید شده توسط دکتر گیلک و همکاران در نمونه های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده است و امید است ظرف سه تا پنج سال آینده برای آزمایش های انسانی اماده شود.



پست های اخیر از درد مفاصل/ستون فقرات :
 آشنایی با تاندونیت مچ دست
درد مفاصل/ستون فقرات 1398.10.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب