سلول های بنیادی یاری رسان بیماران دچارسکته قلبی

77
دكتر محمد حسن كلانتر معتمدي در زمینه استفاده از سلولهای بنیادی در درمان بیماری های قلبی و عروقی در کشور طی سالهای اخیر مطالعات قابل توجهی صورت گرفته است و این تحقیقات همچنان ادامه دارد.محققان ایرانی در پژوهشکده رویان، بیمارستان قلب شهید رجایی و برخی از مراکز قلب در تهران تحقیقات زیادی در دست بررسی دارند. 

 





امیدوارم در آینده نزدیک با استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماران دچار سکته قلبی و نارسایی های قلبی بتوانیم کمک بزرگی به بیماران ارائه کنیم. 
فوق تخصص جراح قلب و عروق بیان کرد:تحقیقات نشان داده که سلول های بنیادی موجود در قلب، کار ترمیم قلب را انجام می دهد و از این طریق می توان به درمان سکته های قلبی با تجدید سلول های قلبی جان بیماران را نجات داد. 
امیدوارم با استفاده از سلول های بنیادی بتوانیم سلولهای آسیب دیده در بیماران دچار سکته قلبی رشد جدید پیدا کرده و و قدرت انقباض ماهیچه قلب به حالت نزدیک به طبیعی باز گردد. 
فوق تخصص جراح قلب و عروق گفت :در داخل قلب، سلول هایی از نوع سلول های بنیادی وجود دارد که می توانند وظیفه ترمیم قلب را به خوبی انجام دهند و تقریبا هر چهاریا پنج سال یک بار تمام سلول ها تجدید می شوند. 
وی با بیان اینکه جراحان و پزشکان قلب به دنبال روش های نوین درمانی هستند که بتوانند بیماران به سرعت به زندگی بازگردند گفت:پزشکان تلاش می کنند با روش های درمان نوین قلب و عروق بیماران در روند درمان درد و سختی کمتر ، هزینه کمتر و نتیجه بهتر و مطلوب تری را کسب کنند. 
کلانتری معتمد با اشاره به تعویض دریچه های قلب بدون بازکردن قفسه سینه و پیوند عروق کرونر به عنوان روش های نوین درمانی ذکر کرد و گفت: چندسالی است که در زمینه تعویض دریچه های قلب از روش های بدون باز کردن قفسه سینه استفاده می شود که این روش از طریق سرخرگ کشاله ران دریچه وارد محل مربوطه شده و محل نصب می شود . 
به گفته وی تاکنون حدود 30 بیمار تحت عمل جراحی تعویض دریچه های قلب بدون باز قرار گرفته اند . 


 البته این روش جراحی قلب هزینه زیادی بر بیماران تحمیل می کند که متاسفانه سازمان های بیمه گر هنوز پوشش مناسبی اعمال نکرده اند . 
فوق تخصص جراحی قلب یاد اور شد :در همین راستا پیگیری وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی و انجمن قلب ایران صورت گرفته است که در نهایت سود آن عاید بیماران خواهد شد. 
معتمد کلانتری گفت :به طور متوسط هزینه جراحی قلب در کشور بستگی به نوع عمل جراحی قلب باز دارد که بین 30 تا 50 میلیون تومان برآورد می شود که بستگی به بیمارستان دولتی و خصوصی دارد . 
 در بیمارستان دولتی با اجرای طرح تحول سلامت این هزینه ناچیز خواهد بود حتی کمتر از یک میلیون می رسد اما فهرست انتظار بیماران در بیمارستان های دولتی زیاد است. 
وی افزود :در زمینه پیشگیری از سکته قلبی سالیان متمادی است که وزارت بهداشت و انجمن قلب ایران عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را شناسایی کرده اند که مهمترین عوامل خطر سیگار و دخانیات، فشار خون ، دیابت و چربی خون بالا عنوان شده است. 
فوق تخصص جراحی قلب همچنین درادامه افزود : بیماری قلب و عروق رتبه نخست مرگ و میر پس از حوادث و تصادفات در کشور را به خود اختصاص داده است و در واقع به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود. 
وی یاد آور شد : میزان مرگ و میر بیماری قلبی و عروقی نسبت به سالهای گذشته کاهش نیافته است و حتی در سنین پایین تر دیده می شود. 
کلانتری معتمد بیان کرد:ثابت شده آلودگی هوا تاثیر مستقیمی بر روی بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی دارد. 
وی به مقوله پیشگیری و آموزش تاکید کرد و گفت:آموزش بیماران و کنترل عوامل خطر بیماری مانند فشار خون ، دیابت و وو زش و تحرک کافی در کاهش بیماری های قلبی درکشور بسیار موثر خواهد بود. 




رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب