روشی غیرجراحی برای درمان نزدیک‌بینی

89

ارتوکراتولوژی روشی غیر جراحی است که به‌آرامی موجب تغییر شکل قرنیه می‌شود. این روش ریسک بسیار کمی دارد و برای اصلاح نزدیک‌بینی در بزرگ‌سالان و کودکان مناسب است. البته علاوه بر اصلاح نزدیک‌بینی باعث کند شدن رشد نیز می‌شود.


 


نزدیک‌بینی یکی از عیوب انکساری چشم به این معنی است که چشم بیمار نوشته‌ها و علامت‌ها را در فاصله نزدیک تشخیص می‌دهد ولی در فاصله دور (نسبت به افراد سالم) نمی‌تواند تشخیص دهد.


       اگرچه هدف از ارتوکراتولوژی اصلاح نزدیک‌بینی با استفاده از لنزهای RGP در طول خواب شبانه است تا نیاز به استفاده از عدسی‌های تماسی یا عینک را در طول روز مرتفع سازد، این روش یکی از چهار روش مطرح جهت کنترل پیشرفت نزدیک‌بینی به‌ویژه در کودکان است. طراحی این لنزها به‌گونه‌ای است که موجب تغییر شکل در طول شب و هنگام خواب شده و درنتیجه موجب کاهش میزان نزدیک‌بینی یا پیشرفت آن می‌شود و خود این فرآیند موجب دید بهتر در طول روز می‌شود. در حال حاضر ارتوکراتولوژی مطمئن‌ترین روش کنترل رشد نزدیک‌بینی در کودکان است. تحقیقات گسترده‌ای که در این زمینه انجام‌شده است نشان می‌دهد کوکانی که نزدیک‌بینی پیشرونده دارند و تحت درمان ارتوکراتولوژی قرارگرفته‌اند در مقایسه با کودکانی که تنها از عینک طبی استفاده کرده‌اند در بزرگسالی به نزدیک‌بینی کمتری رسیده‌اند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که در کودکانی که لنزهای RGP استاندارد به منظور اصلاح نزدیک‌بینی مورداستفاده قرارگرفته است، کاهش پیشرفت نزدیک‌بینی را در مقایسه با کودکانی که از لنزهای نرم یا عینک استفاده می‌کرده‌اند به دنبال داشته است. سرعت افزایش طول کره چشم ناشی از رشد در کودکانی که از لنزهای Ortho-K استفاده می‌کنند در مقایسه با کودکانی که از عینک یا عدسی تماسی نرم استفاده می‌کنند، کندتر صورت می‌گیرد.


       ارتوکراتولوژی به صورت کلی برای دو دسته از افراد کاربرد مفید دارد. دسته اول افرادی که تمایل دارند در طول روز برای اصلاح نزدیک‌بینی خود از روش‌های تصحیح اپتیکی قطر عینک طبی و لنز تماسی استفاده کنند و دوم کودکانی که خود یا والدین آنها علاوه بر استفاده از روش‌های تصحیح اپتیکی قطر عینک طبی و لنز تماسی آرزوی توقف یا کند شدن سرعت نزدیک‌بینی را دارند. نحوه استفاده از این لنزها به این صورت است که لنز شب و قبل از خواب کودک در چشم قرار داده می‌شود و هنگام صبح از چشم خارج می‌شود. نتیجه آن نیز یک دید کامل در طول روز خواهد بود.

پست های اخیر از چشم و مراقبت های بينايی :
 3 روش جراحی چشم
چشم و مراقبت های بينايی 1398.10.18
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب