شنا ورزشی موثر در کاهش درد مبتلایان به فیبرومیالژی

113
فیبرومیالژیا بیماری مزمنی است که با درد و حساسیت در سراسر بدن همراه است اما تمرین سبک مانند پیاده روی تا حدی ناراحتی و درد بیمار را کاهش می دهد. این بیماری با درد در سطح گسترده، ایجاد نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می شود و علاوه بر درد می تواند سبب کاهش سطح سرتونین شود که به افسردگی و سایر تغییرات دستگاه عصبی اتونوم منجر می شود.



دکتر جمیل ناطور استاد روماتولوژی در دانشگاه فدرال سائوپائولو گفت: ورزش وسیله مهمی در درمان فیبرومیالژیا است و مطالعات فراوان نشان داده است که تمرین های سبک ایروبیک بیشترین فواید را به همراه دارد.
محققان 75 زن بین سنین 18 تا 60 سال را انتخاب کردند و 39 نفر از آنان را در گروه شنا و 36 نفر را در گروه پیاده روی قرار دادند؛ وضعیت بیماری آنها را قبل و بعد از 12 هفته شرکت در فعالیت های 50 دقیقه ای به مدت سه بار در هفته بررسی کردند.
در هر دو گروه میانگین تغییرات شدت درد بر اساس مقیاس بصری صفر تا 10 مرتب شد؛ به صورتی که 10 به عنوان بیشترین میزان درد در نظر گرفته شد. گروه پیاده روی کاهش درد از 6.2 به 3.6 و گروه شنا از 6.4 به 3.1 را گزارش دادند.
بر اساس نمرات شرکت کنندگان در این مطالعه، هر دو گروه همچنین به لحاظ روانی و اجتماعی به طور چشمگیری وضعیت بهتری پیدا کردند. در گروه پیاده روی، تعامل اجتماعی شرکت کنندگان از نمره 52 به 72 و سلامت روانی آنها از 51.1 به 68 افزایش یافت؛ افراد گروه شنا نیز در تعامل اجتماعی، از 56 به 80 و سلامت روانی آنها از 55.7 به 68 بهبود ارتقا یافت.
نتایج این آزمایش بالینی نشان داد که شنا به اندازه پیاده روی موثر است و این ورزش برای افراد مبتلا به فیبرومیالژی و آرتروز زانو گزینه ای مطلوب است.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب