39

دکتر عزیزالله یوسفی


فوق تخصص گوارش کودکان


رشد کودک در سال اول زندگی


طی سال اول زندگی رش فیزیکی ، تکامل کسب مهارتها و سازماندهی روانی به سرعت ایجاد می شود و کودک تواناییهای جدیدی در انجام حرکت های ظریف و غیر ظریف و در حوزه شناختی و احساساتی و هیجانی کسب می کند.


رشد در 2 ماه اول زندگی


1 – تکامل فیزیکی : نوزاد در هفته اول تولد حدود 10% وزن خود را از دست می دهد که علت آن خروج مایع سلولی از بدن و احتمالا تغذیه کم می باشد و با جایگزین شدن شیر حاوی چربی زیاد و آموختن روش درست مکیدن توسط نوزاد و آشنایی بیشتر مادر باتکنیک های شیر دهی تغذیه نوزاد بهبود می یابد و وزن نوزاد در 10 روزگی  برابر وزن تولد می شود و بعد از آن روزی 30 گرم وزن می گیرد . حرکات اندام ها عمدتا حرکات کنترل نشده و باز و بسته کردن بی هدف دست ها می باشد . خنده غیر ارادی دارد . نگاه چشم ها ، گرداندن سر و مکیدن تحت کنترل هوشیارانه می باشد .در 2 ماهگی بیشتر شیر خواران جهت تغذیه دو تا سه بار در طول شب بیدار می شوند . میزان گریه شیر خواران در 6 هفتگی به حداکثر می رسد که در مرد یک شیر خوار سالم حدود 3 ساعت می شود و سپس به حدود 1 ساعت یا کمتر در 3 ماهگی می رسد.


2 - تکامل شناختی : فعالیتهای مربوط به نگهداری از نوزاد با تحریکات بینایی ، لامسه ، بویایی و شنوایی همراه هستندکه اینها سهم به سزایی در شناخت نوزاد دارند . مثلا یک نوزاد 3 هفته ایی می تواند تشخیص دهد که صدای گوینده با حرکات لب در فیلم همخوانی دارد یا نه . یا اگر یک پستانک با سطح ناصاف به شیر خواری که چشمانش بسته است جهت مکیدن داده شود ، پس از باز کردن چشمها به پستانک ناصاف بیش از پستانک صاف نگاه خواهد کرد .


3 – تکامل خلق : دسترس بودن یک فرد بالغ باعث ایجاد حس اعتماد و آرامش می گردد . شیر خواری که مرتبا بغل می شود و در مقابل استرس حمایت می شوند در یک سالگی کمتر گریه می کنند و رفتار تهاجمی کمتری را در 2 سالگی نشان می دهد .


مرکز گوارش کودکان تهران


تلفن تماس : 02166126187 ، 02166126188 ، 02166126189


کانال تلگرام :   @govareshkoudakan


سایت :   www.govaresh-koudakan.ir


 


 

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب