گردن درد و ساده ترين راه درمان آن

34

این روز ها در میان اطرافیانم افراد زیادی را دیده ام که از درد گردن شکایت می کنند. بقیه افراد راه حل هایی را پیشنهاد می کنند و هر کس مطابق دانسته های خود سعی در کمک به فرد بیمار می کند. اما حقیقت این است که مهره های گردن بسیار حساس تر از آن هستند که بخواهند تحت تجربه و خطا قرار بگیرند. در این مطلب که در دو قسمت تنظیم شده سعی در آگاهی دادن به افرادی که گردن درد را تجربه می کنند شده و به شما پیشنهاد می کنم به دقت این مقاله را مطالعه بفرمایید.


درد گردن چیست و عوامل ایجاد آن چه چیز هایی هستند؟


درد در ناحیه گردن یکی از شایع ترین مسائل پزشکی است. علت های مختلفی را می توان برای این موضوع در نظر گرفت. ممکن است علت درد گردن بیماری دژنراتیو دیسک و یا فشار و یا رگ به رگ شدن یک عصب، یا فتق دیسک و یا آسیب هایی مانند انقباض و یا کشیدگی رگ ها باشد. علل دیگری هم وجود دارد که اگرچه به خود گردن مرتبط نیستند اما موجب ایجاد درد در این ناحیه می شوند از جمله ویروس های عفونی گلو که منجر به عفونت غدد لنفاوی شده و در نهایت ایجاد تورم و  درد در ناحیه گردن می کند. علل نادر دیگری هم وجود دارد که از جمله این علل می توان عفونت استخوان ستون فقرات در ناحیه گردن را نام برد. علت دیگر نیز ممکن است مستقیما به بیماری های خود گردن از جمله درد روماتیسمی ماهیچه ها و فیبرومیالژیا مرتبط باشد.


در برخی از ورزش ها و تصادفات موتور سواری و دوچرخه سواری و حتی ماشین و اسب سواری ممکن است گردن دچار آسیب شود که برای جلوگیری از درد باید به تمرینات تقویت عضلات این ناحیه و اغلب بستن و بی حرکت نگه داشتن آن پرداخت.


 


علائم و نشانه های گردن درد چیست؟


گردن درد دردی کسل کننده است که اغلب با تکان دادن گردن و یا چرخاندن آن بدتر می شود. درد ممکن است به صورت سوزش و احساس سوزن سوزن شدن، احساس سنگینی در گردن و سر، احساس سبکی و گیجی در سر، تیر کشیدن و همچنین پیچیدن صدا در سر و یا تورم در غدد لنفاوی باشد. سردرد و درد در ناحیه صورت و شانه ها، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی اندام فوقانی می تواند مرتبط با گردن باشد. اغلب این نشانه ها می تواند به علت منقبض شدن یا تنگ شدن یک رگ باشد. بسته به شرایط گاهی اوقات ممکن است درد گردن همراه با کمر درد و درد در قسمت فوقانی کمر باشد که معمولا ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان است.


 


ستون فقرات گردنی شامل هفت مهره و دیسکهای بین مهره ای است. این مهره ها با تحمل وزن سر، عامل حرکات متنوع آن نیز هستند. ریشه های عصبی مربوط به اندامهای فوقانی از میان مهره های گردن عبور کرده و سپس به نواحی بازو، ساعد و انگشتان دستان امتداد می یابند، عضلات بسیاری در ناحیه گردن وجود دارند، بعضی از آنها از ناحیه پس سری تا مهره های سینه ای کشیده شده اند. ساختمان گردن شامل پوست، عضلات گردن، شریانها، وریدها، غدد لنفاوی، غده تیروئید، غدد پاراتیروئید، مری، حنجره و نای است. هر یک از بافت های گردن که آسیب ببیند منجر به درد گردن می شود.


درد گردن چگونه توسط پزشک تشخیص داده می شود؟


دکتر با بررسی شواهد و نواحی درد و همچنین تاریخچه بیمار و همچنین با کمک عکس های رادیولوژی یا MRI و اسکن های دیگر علت درد را تشخیص می دهد.

پست های اخیر از درد مفاصل/ستون فقرات :
 آشنایی با تاندونیت مچ دست
درد مفاصل/ستون فقرات 1398.10.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب