خانم های مبتلا به هپاتیت ب منعی برای بارداری ندارند

41

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: هپاتیت ب شایع ترین عفونت ویروسی است که کبد را درگیر می کند و علی رغم امکان انتقال ویروس از مادر به نوزاد منعی برای بارداری زنان مبتلا به این بیماری وجود ندارد.دکتر لبعت جعفرزاده افزود: تمامی زنان باردار در معرض خطر باید از نظر آلودگی به بیماری هپاتیت ب بررسی شوند.وی با بیان اینکه، خطر ابتلا به سرطان و نارسایی کبد و در نهایت مرگ می تواند با ابتلای فرد به هپاتیت ب افزایش پیدا کند و ممکن است فرد آلوده به ویروس هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته باشد، افزود: برای کنترل عفونت در ابتدای بارداری آزمایش های تشخیصی لازم باید انجام شود.

وی تصریح کرد: علت اهمیت این آزمایش ها آن است که اگر این ویروس از مادر به نوزاد منتقل گردد متاسفانه به احتمال زیاد فرزند ناقل مزمن عفونت شده و ویروس تا پایان عمر در بدن وی باقی خواهد ماند و خطر مرگ در بزرگسالی بر اثر سیروز و یا سرطان کبد وی را تهدید خواهد کرد.


دکتر جعفر زاده، تماس جنسی را از راه های اصلی انتقال هپاتیت عنوان کرد و افزود: انتقال از مادر مبتلا به جنین هنگام زایمان، ‌استفاده مشترک از وسایل یا سرنگ آلوده به خون و تماس با ترشحاتی مثل خون ، ‌ترشحات زخم آلوده ، بزاق ،‌ ترشحات زنانه و منی از دیگر راه های انتقال عفونت بشمار می رود.


وی، در خصوص هیاتیت ب در زنان در سنین باروری خاطر نشان کرد: زنان می توانند با انجام اقدامات پیشگیرانه مانع ابتلای نوزاد به این بیماری شوند و غربالگری کلیه زنان باردار در اولین ویزیت حاملگی توصیه شده است.


وی اظهار داشت: تجویز واکسن هپاتیت ب در طول دوران بارداری بدون خطر است و کلیه خانم های متولد 1372 به بالا از طریق واکسیناسیون بدو تولد این واکسن را دریافت کرده اند و در صورت در معرض خطر بودن می توانند سطح ایمنی بدن خود را بررسی کنند.


مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در خصوص شیردهی مادر مبتلا به هپاتیت ب به نوزادش گفت: به شرط آن که نوک سینه مادر زخم نباشد، مادران مبتلا به هپاتیت ب،‌ منعی برای شیردهی به نوزاد خود ندارند و شیر دهی احتمال عفونت را در شیرخواران افزایش نمی دهد.


وی اضافه کرد: اما اگر مادران تحت درمان با داروهای ضد ویروسی بر علیه هپاتیت ب باشند ، نباید به نوزاد خود شیر دهند و برای شیردهی به نوزاد خود می توانند از پزشک معالج مشاوره بگیرند.


دکتر جعفرزاده اظهار داشت: در صورتی که مادری در دوران بارداری تشخیص ابتلا به هپاتیت ب داده شود مراقبت و درمان پیشگیرانه نوزاد متولد بسیار حائز اهمیت است لذا توصیه می شود، طی 12 ساعت اول بعد از تولد ،‌ نوزاد  ایمونوگلوبین (ایمونوگلبین دارویی است که بعنوان درمان جایگزین در بیماران دچار نقص ایمنی به منظور جلوگیری از عفونت ها توصیه می شود) و نوبت اول واکسن هپاتیت ب را دریافت کند سپس کودک نوبت های دوم و سوم و چهارم واکسن هپاتیت ب را به صورت واکسن پنتاوالان دریافت خواهند کرد.


وی ادامه داد: لازم است، پس از اطمینان از انجام واکسیناسیون بدو تولد و تزریق ایمونوگلوبین ، کودک از نظر ایجاد پاسخ ایمنی مناسب بررسی گردد.


به گفته وی، در ادامه مراقبت کودک به علت تداوم تماس نزدیک او با مادر می بایست ، ‌مادر فرزند خود را در سن 9 تا 18 ماهگی به مرکز بهداشتی درمانی برده تا سلامت کودک از نظر ابتلا به هپاتیت ب ارزیابی شود.


این پزشک متخصص با بیان اینکه، نوزادان بیش از همه از طریق مواجهه با خون مادر آلوده در زمان زایمان با ویروس هپاتیت ب آلوده می شوند که با اقدامات پیشگیرانه و درمان مناسب از ابتلا نوزاد جلوگیری می شود افزود:


شواهدی وجود ندارد که سزارین موجب حفاظت بیشتر در مقابل انتقال عفونت باشد.



پست های اخیر از گروه مامایی و بارداری :
 مزایای صحبت کردن با جنین در رحم
گروه مامایی و بارداری 1398.01.05
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب