جرمگیری دندان‌ها با مواد غذایی طبیعی !

56

برخی از مواد غذایی با خاصیت خود می توانند برای داشتن دندانهایی تمیز و سالم موثر باشند.عزت اله خامسی دندانپزشک گفت: هر ماده غذایی با PH اسیدی مثل لیمو ترش، پرتقال، نوشابه، غوره یا سرکه برای مینای دندان مضر است.


وی با بیان اینکه طبق آزمایشات نوشابه ها حتی قادر به حل و پاک کردن زنگ قطعات آهنی هستند، افزود: تمام مواد غذایی با قدرت اسیدی می توانند مینای دندان را در خود حل کنند و درواقع اثر حلال و از بین برندگی دارند.
خامسی درباره موادغذایی مفید برای مینای دندان اظهار داشت: هر آنچه از مواد غذایی که دارای فلوراید و کلسیم باشد برای مینای دندان مفید است مانند شیر یا چای، البته بدون نوشیدن با قند چون همان قند باعث پوسیدگی دندانها می شود.
این دندانپزشک بیان کرد: تجربه ثابت کرده هرماده غذایی چربی می تواند باعث پوسیدگی دندانها شود. طبق آزمایش چندین سال گذشته در کشور سوئد با دادن شکلات به کودکان این نتیجه حاصل شد که چربی موجود در کاکائو مانع پوسیدگی می شود و میزان چربی شکلاتهای شیرین هم اثر پوسیدگی زایی نمی گذارد.
به گفته وی، درست است که هر آنچه اسیدی باشد جرم ها را در خود حل می کند اما این اقدام نباید باعث مصرف بیش از اندازه آن ماده اسیدی شود چرا که از بین رفتن مینای دندان را در پی خواهد داشت.


خامسی با اشاره به دوعلت رنگ تیره دندان ها اعلام کرد: اگر تیرگی دندان، بدلایل داخلی مثل استفاده از آنتی بیوتیک های تتراسیکلین در کودکی را داشته باشد با هیچگونه پاک کننده و درمان سطحی ای نمی توان آن تیرگی ها را از بین برد اما اگر تیرگی ها به علت مصرف سیگار، مواد دودزا، نوشیدن چای یا قهوه زیاد و رسوب مواد غذایی باشند می توانند از خمیردندانهای مخصوص پاک کنندگی موجود در داروخانه ها برای رفع تیرگی ها استفاده کنند البته بدین شرط که فرد دوباره عادات اشتباه خود برای ایجاد تیرگی ها را تکرار نکند.
وی اظهار داشت: هرچند که برخی کاربردهای خانگی مانند مصرف صیفی جات، سبزی یا میوه می توانند برای تمیزی دهان،سفیدی و از بین بردن زردی و سیاهی دندانها موثر واقع شود اما انقدر تاثیرگذار نیستند که بتوانند سفیدی مطلق را به ارمغان آورندو باید حتما در کنار رعایت مسائل بهداشتی دهان و دندان مانند مسواک زدن انجام شوند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب