ارتباط بوی معده با سلامتی

83

 گاز معده هرانسان، اطلاعات زیادی را درباره سلامت دستگاه گوارش در بر دارد. به‌عنوان‌ مثال عدم تحمل لاکتوز را می‌توان از طریق نوع ترکیب باد معده تشخیص داد.اگر از عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برید ، بدن قادر به شکستن لاکتوز در شکم نیست بنابراین قند به روده بزرگ‌ راه پیدا می‌کند، جایی که توسط باکتری‌ها خورده می‌شود. این باکتری‌ها علاوه بر درد ، گاز معده بسیار بد بو تولید می‌کند.
آنچه باعث نگرانی محققان شده ، این است که دلیل این بوی بد می‌تواند خونریزی معده باشد. گاز معده ای که به دلیل سولفید هیدروژن بیش‌ازحد بوی تخم مرغ گندیده بدهد، می‌تواند نشانه آسیب‌دیدگی دیواره روده، التهاب روده بزرگ یا در موارد حاد سرطان کولون باشد. این یعنی اگر گاز معده شما بد بواست باید به پزشک مراجعه کنید.
بوی نامطلوب گاز معده می‌تواند به دلیل مواد غذایی مصرفی به‌ویژه گوشت باشد که سولفور بیش‌ از حد که در معده شکسته می‌شود، تولید می‌کند. کلم بروکلی، گل‌ کلم، کلم ‌برگ، بادام و میوه های خشک نیز بوی نامطبوعی ایجاد می کند. افراد گیاه‌ خوار به دلیل داشتن برنامه غذایی غنی از فیبر که باعث رشد باکتری‌های موجود در روده می‌شود ، دچار گاز معده می‌شوند.
آن چه خطرناک است این است که تمامی گاز معده در خون جذب می‌شود و بالاخره به دهان راه پیدا می‌کند. این یعنی تفاوت کمی بین بوی گاز معده و دهان وجود دارد.


 
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب