احتمال مرگ ناشی ازعود سرطان سینه در زنان تنها بیشتر است

58

این مطالعه که توسط محققان بخش تحقیقات ' Kaiser Permanente' در کالیفرنیا، بر روی حدود 10 هزار بیمار انجام شد، همچنین نشان داد که احتمال عود سرطان سینه در زنانی که از لحاظ اجتماعی منزوی هستند 40 درصد بیشتر است.عواملی مانند داشتن همسر و یا تعامل با بستگان، شمار دوستان و نیز مشارکت در اجتماع و یا فعالیت های مذهبی در پیش بینی بقای طولانی مدت فرد از این بیماری نقش مهمی دارد.



تحقیقات قبلی ارتباطی را میان سطوح ضعیف تعامل اجتماعی و افزایش کلی خطر مرگ و میر نشان داده اند.
اما این داده های جدید نشان می دهند که این ارتباط برای بیماران مبتلا به سرطان سینه به مراتب بیشتر است.
در این مطالعه که در مجلهCancer منتشر شده است، 9 هزار و 267 زن مبتلا به سرطان سینه برای مدت متوسط 10 سال و نیم بعد از تشخیص این بیماری در آنها مورد بررسی قرار گرفتند.
در طول این مدت هزار و 448 عود سرطان و هزار و 521 مرگ وجود داشت که 990 مورد از این مرگ و میرها ناشی از سرطان سینه بود.
همچنین احتمال عود این بیماری در مجموع 15 درصد و احتمال مرگ ناشی از سرطان سینه 11 درصد بود اما این خطر در زنانی که زندگی اجتماعی فعالی نداشتند به مراتب بیشتر بود.
دکتر کاندیس کروئنکه از بخش تحقیقات ' Kaiser Permanente' در کالیفرنیا که این تحقیق را انجام داد، گفت: اکنون پزشکان باید وضعیت اجتماعی بیمار را به هنگام قضاوت پیش آگهی مد نظر قرار دهند.
وی گفت: یافته های این مطالعه تاثیر معمولا مفید روابط اجتماعی زنان را بر عود سرطان سینه و مرگ و میر ناشی از این بیماری تایید می کند اما با این حال به این اشکال اشاره می کنند که همه روابط اجتماعی مفید نیستند و این موضوع در مورد تمام زنان صادق نیست.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب