انواع بیماری لثه و راه‌های درمان آن

94

شایع‌ترین نوع بیماری ژنژویت ناشی از عدم رعایت بهداشت می‌باشد که در اثر سهل‌انگاری درکشیدن نخ دندان و مسواک زدن و عدم استفاده از دهان‌شویه ایجاد می‌شود.دکتر ساناز عباسی افزود: بیماری ژنژویت عبارت است از تورم و التهاب لثه در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌ها که تورم لبه لثه، خارش و سوزش لثه، بوی نامطبوع لثه‌ها و دهان، خونریزی لثه‌ها در هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان و نرم شدن بافت لثه‌ها ازجمله علائم ناشی از این بیماری است.





چند نمونه ژنژویت وجود دارد که شایع‌ترین ژنژویت ناشی از عدم رعایت بهداشت می‌باشد و این نوع ژنژویت که بین ۱۰ تا ۲۰ سالگی اتفاق می‌افتد ضعف بهداشت عامل اصلی است اما رژیم غذایی نامناسب به‌ویژه کمبود ویتامین و ترمیم‌های نامناسب دندان و نیز به‌هم‌ریختگی دندان‌ها این حالت را تشدید می‌کند و نکته جالب این است که در افراد گروه خونی AB بیشتر و در گروه خونی O کمتر ایجاد می‌شود.
نوع دیگر ژنژویت، ژنژویت دوران بلوغ می‌باشد که به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی در گروه سنی 11 تا 14 سال اتفاق می‌افتد و به‌ویژه در قسمت جلو فک بالا دیده می‌شود.
در برخی مواقع نیز محل رویش یکی از دندان‌ها، متورم و پرخون می‌شود که به‌عنوان ژنژویت رویشی شناخته می‌شود و بیشتر در سنین 6 الی 7 سالگی اتفاق می‌افتد.
 در ژنژویت ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی، اگر بیمار در مراحل اولیه بیماری باشد، با انجام جرم‌گیری دندان‌ها و استفاده مداوم از نخ دندان، مسواک زدن، استفاده از دهان‌شویه و برطرف نمودن پلاک دندانی، سریعاً بهبودیافته و علایم آن برطرف می‌گردد.




رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب