7 روش سـاده بـرای مقابله با استرس

124

 داشتن زندگی بدون استرس دیگر برای بسیاری از ما به رویایی دست‌نیافتنی بدل شده و شاید تنها کاری که از ما برمی‌آید این است که خود را به روش‌هایی برای مقابله با آن مجهز کنیم.




علم و تجربه، روش‌های زیر را برای مقابله با انواع و اقسام استرس ثابت کرده‌اند:


1. ورزش کنید. یکی از روش‌های ساده و موثر برای مقابله با استرس و اضطراب، تحرک است. شما می‌توانید عضو یک باشگاه ورزشی شوید یا در خانه، اتاق‌خواب یا پارکینگ به تحرک بدنی بپردازید. تولید بیشتر اندورفین، همان چیزی است که ما را شادتر و سرحال‌تر می‌کند. این کار را همچنان می‌توان با اعضای خانواده انجام داد و اثرات آن را بیشتر کرد. یکی از مزایای تمرین کردن گروهی این است که بعدازآن احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

2. لبخند بزنید. خندیدن و لبخند زدن یکی از بهترین راه‌ها برای بهتر کردن خلق‌وخو هستند. شنیدن یک جک خنده‌دار از زبان یک دوست یا دیدن یک فیلم همراه با شریک زندگی‌تان می‌تواند وضع روانی شما را بهبود دهد.


3. موسیقی را فراموش نکنید. چیزی را امتحان کنید که به لحاظ روانی، استرس را در دوردست‌ها نگاه می‌دارد. موسیقی یکی از بهترین روش‌ها برای آرام‌سازی و از بین بردن استرس است و در همه گروه‌های سنی، اقشار جامعه و هر نوع جنسیتی کاربرد دارد. موسیقی‌ای را انتخاب کنید که بر شما تاثیرگذار است.

4. مطالعه کنید. خواندن روشی خوب برای از بین بردن استرس است. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که شاد و پرنشاط هستند، کتاب‌های کمیک، رمانتیک یا هر چیزی را که به شما احساس خوبی می‌دهد انتخاب کنید. علاوه بر این‌ها می‌توانید از کتاب‌های مذهبی یا معنوی هم در زمینه کمک بگیرید؛ هر کتابی که پیامی مثبت و نیک درباره مردم یا جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، بدهد.


5. تصویرسازی کنید. تصویری شاعرانه و آرامش‌بخش را همچون ساحل یا علفزار در ذهن خود تصور کنید. از همه حس‌های پنج‌گانه خود در این زمینه بهره ببرید. آیا بوی گیاهان، دریا و گل‌ها را می‌توانید در هوا تجسم کنید؟ آیا صدای پرندگان را می‌شنوید؟ ذهن ما نمی‌تواند تفاوت بین تصور و واقعیت را از هم تمیز دهد؛ بنابراین صحنه‌های آرامش‌بخش خود را در ذهن تصویر کنید. شما همچنین می‌توانید تجسم کنید که استرس و انرژی‌های منفی از بدن شما خارج می‌شود. ذهنتان را آزاد بگذارید و تصاویری برای رهایی از استرس خلق کنید.

6. سپاسگزار باشید. زمانی که احساس استرس می‌کنید، به موهبت‌هایی که خداوند در اختیار شما قرار داده، فکر کنید. آن‌ها را در یک دفترچه و به شکل روزانه بنویسید. همیشه چیزهایی وجود دارند که ما می‌توانیم به خاطر آن‌ها سپاسگزار باشیم.


7. نفس بکشید. هرگاه می‌بینید که در برخی احساسات این‌چنینی گرفتار آمده‌اید، چند نفس عمیق و آرام بکشید. این اعمال مزایای چندی دارد که یکی از آن‌ها رساندن اکسیژن بیشتر به مغز است که می‌تواند افکار شما را شفاف و ماهیچه‌هایتان را آرام کند. این کار همچنین به شما کمک می‌کند تا یک گام به عقب بردارید و خودتان را از شر جزئیات ناخوشایند خلاص کنید.


پست های اخیر از روان شناسی و روانپزشکی :
 چند روش برای کنترل استرس روزمره
روان شناسی و روانپزشکی 1398.11.02
 راه‌های طبیعی افزایش دوپامین
روان شناسی و روانپزشکی 1398.08.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب