سلامت دهان

87

يکي از جنبه هاي تندرستي، پرداختن به سلامت دهان مي باشد، اما حضور در مطب دندان پزشکي و قرار گرفتن بر روي يونيت براي معاينه، اغلب چندان آسان و توام با آرامش نيست .


 گاهي اين اضطراب چنان با ترس و وحشت توام مي شود که با بروز رفتارهاي مقابله اي در بيماران، مجال ارائه هر نوع خدمات از سوي دندان پزشک را سلب مي کند .


در کيلنيک سرشار شما اين احساس راحتي و اطمينان را به طور کامل تجربه کرده و از گزاشتن ايمپلنت دندان ارزان در اين مرکز بجاي ترس بسيار هم مشعوف خواهيد شد


شدت اضطراب در بيماران ممکن است تا ابعاد ناتوان کننده اي گسترش يافته و احساس مرگ قريب الوقوع در بيمار، وي و خانواده اش را از هرگونه اقدام تشخيصي يا درماني دندان پزشکي منصرف نمايد .


از سوي ديگر وقوع اضطراب در مراجعين و تکرار آن در معاينه بيماران، مي تواند کارآيي دندان پزشکان را تحت تأثير قرار داده و موجبات کاهش اعتماد به نفس آنان را فراهم نمايد .


کاهش اعتماد به نفس دندان پزشک، احتمال و ميزان موفقيت وي را کم مي کند. از آنجايي که ارائه خدمات مؤثر دندان پزشکي نقش قابل توجهي را در تعيين شاخص هاي بهداشتي جامعه ايفا مي نمايد، اضطراب بيماران و عدم مراجعه آنان براي برخورداري از خدمات بهداشتي درماني دندان پزشکي ممکن است تأثير نامناسبي بر شاخص هاي توسعه جامعه داشته باشد


مطالعه اي که توسط Francis و Stantly  بر روي علل ترس از خدمات دندان پزشکي انجام شد نشان داد تحصيلات پايين مراجعين يکي از علل ترس محسوب مي شود .


 در تحقيق  حاضر فراواني اضطراب در سطوح محتلف تحصيلات بيماران با يکديگر متفاوت نبود. از نظر عوامل مربوط به محيط مطب در مطالعه حاضر تصورات شخصي مبني بر امکان سرايت بيماري مهمترين علت اضطراب از ديدگاه مراجعين محسوب مي شد که با نتايج برخي مطالعات قبلي مطابقت داشت.


در مطالعه اي که توسط Freeman در 1985 بر روي 407 نفر مرد و زن انجام شد ميزان اضطراب زنان به هنگام دريافت خدمات دندان پزشکي از مردان بيشتر گزارش شد که اين يافته با نتايج تحقيق حاضر مطابقت دارد


از نظر سن و وضعيت تأهل نتايج تحقيقات حاضر با مطالعات قبلي شباهت داشت به طوري که در سطوح محتلف تأهل و همچنين گروه هاي سني فراواني عوامل موجد اضطراب با يکديگر متفاوت نبود .


در خصوص عوامل مربوط به مديريت مطب در مطالعه حاضر برخورد عصبي دندان پزشک از علل بروز اضطراب از نظر مراجعين به حساب مي آمد که با نتايج مطالعات قبلي شباهت داشت .


در مطالعه انجام شده توسط Bare  و Dundes در ايالات متحده، در اکثريت بيماران 66% علت اضطراب، ترس و انتظار بروز درد هنگام انجام فرايندهاي تشخيصي درماني بوده است


با افتخار اعلام مي کنيم که ايمپلنت ارزان ما توسط دکتر عليزاده بهترين جراح دندان و خدمات دندانپزشکي صورت مي گيرد.


 برخي ديگر از پژوهشگران عوامل مثبت محيطي را مد نظر قرار داده و به نتايج قابل توجهي دست يافته اند. Lehrner و همکاران گزارش کرد ه اند که پخش بوي خوش پرتقال يا اسطوخودوس و موسيقي در محيط مطب، هريک به تنهايي قادرند سطح آرامش بيماران را افزايش داده و از بروز اضطراب در آنها بکاهند


 مطالعه حاضر نشان داد بيشترين حيطه اضطراب در مراجعين به مطب هاي دندانپزشکي به تصورات شخصي آنها (ترس از امکان سرايت بيماري هاي خطرناک از طريق مطب) مربوط ميشود که در زنان به مراتب بيشتر از مردان است.


 


 بنابراين پيشنهاد ميگردد پوشيدن روپوش تميز و مرتب، استفاده از دستکش و ماسک و ارائه توضيح مختصر درخصوص استفاده از لوازم استريل يکبار مصرف در شروع کار که به نظر مي رسد بتواند در کاهش اضطراب مراجعين مؤثر باشد


نوشته شده توسط دنیای پردازش کاج


 

پست های اخیر از دنیا :
 ايمپلنت
دنیا 1395.12.04
 سلامت دهان
دنیا 1395.12.03
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب