30

یک فوق‌تخصص خون و آنکلوژی گفت: در چندسال اول پس از تولد ــ چندسال اول مدرسه ــ هنگام دبیرستان که فرد با جهش رشدی قد و وزن مواجه است، در دوران بارداری و شیردهی و نیز دوره‌های باروری که به‌شکل دوره‌های ماهیانه تجربه می‌شود، میزان آهن در بدن افت می‌کند.


 


نبود آهن در مغز استخوان ساخت گلبول قرمز را مشکل می‌کند و در واقع آهن عنصری است که در ساخت آنزیم‌هایی که برای سلامت سیستم عصبی و عضلات لازم است، شرکت می‌کند.


 


در چند سال اول پس از تولد ــ چند سال اول مدرسه ــ هنگام دبیرستان که فرد با جهش رشدی در قد و وزن مواجه است، در دوران بارداری و شیردهی و نیز دوره‌های باروری که به‌شکل دوره‌های ماهیانه تجربه می‌شود، میزان آهن در بدن افت می‌کند.


 


  با توجه به این‌که خانم‌های یائسه و سالمند دوره‌های ماهیانه ندارند، از این جهت خیلی با آقایان فرقی ندارند.


 


  اگر یک آقا در سن بلوغ با کم‌خونی فقر آهن مراجعه کند، عامل فقر آهن در او باید بررسی شود. اگر مشکل گوارشی، همورویید، و زخم معده دارد، که درمان صورت پذیرد و اگر این مشکلات را ندارد، مکمل آهن دریافت کند.


 


بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، اطلاعی از موضوع ندارند و بعد از انجام آزمایش و پایین بودن مقدار هموگلوبین متوجه می‌شوند. نیاز عمده این افراد به مکمل گروه B است.


 


این‌گونه افراد بی‌حسی، بی‌حالی، گزگز اندام‌ها، ضعف، سرگیجه و هنگام فعالیت تپش قلب دارند، همچنین خستگی زودرس، درد قفسه سینه هنگام فعالیت، سردی اندام‌ها، رنگ‌پریدگی، رنگ‌پریدگی بیشتر ناخن و مخاط‌ها را می‌توان به‌عنوان علائم این بیماری ذکر کرد.


 


آدر حالی که کج‌خلق‌وخویی، عصبی شدن، کاهش قدرت تمرکز در کودکان، خشکی دست و شکنندگی ناخن‌ها و ریزش مو علائم تخصصی فقر آهن است.


سردی دست‌ها ممکن است ناشی از کم‌خونی و یا افت فشار خون باشد؛ گاه به‌علت اشکالات عروقی، در سرما انقباض عروقی ایجاد می‌شود که باعث سرد شدن اندام انتهایی می‌شود.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب