شایع ترین سن ابتلا به سرطان سینه

56

دکتر جعفر شاکری اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته میزان ابتلا به سرطان سینه در سنین زیر 45 سال، حدود 10 تا 15 درصد است. سرطان سینه، به ترتیب پس از سرطان های معده و ریه سومین عامل مرگ و میر در ایران به شمار می روند؛ از این رو نیاز به توجه بیشتر و اقدامات پیشگیرانه وسیعتر در سطح کشور دارد.




***عوامل زمینه ساز سرطان سینه
افرایش سن، سابقه فامیلی، ابتلا به یک سرطان دیگر، افزایش سطح استروژن در بدن، دیابت نوع دو، قاعدگی زودرس (زیر 13 سالگی)، یائسگی دیرهنگام (بالای 50 سالگی)، چاقی حاد، کمبود ویتامین D، بی تحرکی، مصرف غذاهای چرب، سیگار و الکل را ازجمله عوامل ایجادکننده سرطان سینه در زنان می توان برشمرد.
 افرادی که در بستگان نزدیک خود سابقه ابتلا به سرطان های سینه و تخمدان دارند، افرادی که دیابت نوع دو دارند در اثر تغییرات در سطح انسولین و افرادی که روزانه 10 گرم در روز مصرف الکل دارند، هفت درصد و آنهایی که 40 گرم مصرف روزانه الکل دارند، 32 درصد احتمال ابتلا به سرطان در آنها افزایش می یابد.


** علائم سرطان سینه
غیرقرینگی در سینه ها، هرگونه تغییر رنگ در پوست سینه، افزایش سایز سینه، ایجاد زخم، ایجاد توده، فرورفتگی نوک سینه و ترشحات خونی خود به خودی یک طرفه از مهمترین علائم بروز سرطان سینه است که باید زنان به آنها توجه داشته باشند.


** روش های پیشگیری
 پیشگیری از سرطان سه سطح دارد؛ در سطح اول جلوگیری از بروز بیماری است که با برخی واکسیناسیون ها مانند واکسن ب ث ژ، کزاز و پاپیلوم ویروس و تجویز برخی داروها می توان از بروز بیماری پیشگیری کرد.
سطح دو، زمانی است که بیماری بروز یافته که در این مقطع باید بیماری به خوبی تشخیص داده و درمان آن فورا آغاز شود.
شاکری جلوگیری از بروز عوارض ناشی از بیماری سرطان را از اقدامات لازم سطح سه پیشگیری از بیماری سرطان عنوان کرد و گفت: در این مرحله باید از بروز عوارض ناگوار روانی و جسمی بر فرد بیمار و خانواده و اطرافیان او پیشگیری کرد و اقدامات بازتوانی لازم را به بیمار ارائه داد.
وی همچنین بر لزوم افزایش سطح آگاهی عموم مردم و متخصصان زنان و مامایی در مورد علائم سرطان سینه، تغییر سبک زندگی، ترک سیگار و مصرف مشروبات الکلی، مصرف موادغذایی دریایی و رفع کمبود ویتامین دی به عنوان دیگر موارد پیشگیری کننده از سرطان سینه تاکید کرد.
در مورد افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند، مداخلات جراحی و در مورد تخمدان ها، برداشت زودهنگام و پیش از ابتلا به بیماری می تواند موثر باشد.
 مصرف روزانه ویتامین D بر اساس نیاز بیمار و مصرف داروهای متفورمین، آتورواستاتین atorvastatin، آسپرین (80 میلی گرم روزانه) و داروی هورمونی (tamaxifen) با تجویز پزشک می تواند در این زمینه مفید باشد.


** راهکارهای تشخیصی
 انجام ماموگرافی از سن 40 سالگی به بعد، معاینات دوره ای، سونوگرافی، ام آر آی سینه و خودمراقبتی زنان از سن 20 سالگی با معاینه توسط خودشان، می تواند زمینه تشخیص به موقع این بیماری را فراهم کند.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب