53

مولوسکوم کنتاژیوزوم یک عفونت موضعی و خود محدود شونده ویروسی در پوست است .این بیماری با خود تلقیحی منتشر می شود و با تماس پوستی به سایر افراد منتقل می گردد.عامل بیماری یک DNA  ویروس از خانواده پاکس ویروس است.



مولوسکوم ممکن است در هر سنی روی می دهد .
میزان بروز این عفونت در دو گروه سنی به اوج می رسد ، 3-9 سالگی و 16- 24 سالگی.
یافته های پوستی :
مولوسکوم کنتاژیوزوم به شکل یک پاپول 1-2 میلی متری براق سفید تا گوشتی رنگ که گنبدی شکل و سفت است ، شروع می شود .
یک ناف مرکزی کوچک و سفید رنگ (فرورفته ) وجود دارد که پس از چند هفته ، این ضایعات گنبدی ، شکل ویژه خود را پیدا می کنند که در مرکز آن یک فرورفتگی ( Panctum ) وجود  دارد. اندازه ضایعه به حداکثر 2-5 میلی متر می رسد .

با گذشت زمان پاپول ها نرمتر می شوند، رنگ آنها صورتی می شوند و ناف مرکزی آن مشخص می شوند.
مکان های شایع برای ضایعات مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم ‌روی صورت، تنه و دست ها و پاهای کودکان و آلت تناسلی، شکم و بخش داخلی ران های بزرگسالان هستند.
بررسی آزمایشگاهی :
در افرادی که سیستم ایمنی طبیعی دارند، مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ معمولا پس از یک دوره چند ماهه تا چند ساله خودبخود ناپدید می‌شود. در افرادی که ایدز یا عوارض دیگری دارند که بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد، زخم های مرتبط با مولوسکوم کنتاژیوزوم‌ می‌توانند گسترده و بطور خاص مزمن باشند.
تشخیص مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم ‌بر اساس ظاهر متمایز زخم آن است. اگر تشخیص مورد تردید باشد، پزشک می‌تواند با نمونه ‌برداری از ضایعه و بررسی سیتوپاتولوژیک تشخیص را قطعی کند. اگر هر گونه نگرانی در مورد مشکلات سلامت دارید، پزشک می‌تواند وجود اختلال های نهفته را بررسی کند.
راههای انتقال بیماری :

این بیماری پوستی بواسطه‌ لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالاست  بطوری‌که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس‌ها و حتی اسباب بازی‌های شخص مبتلا در ارتباط باشد امکان ظاهر شدن دانه‌های  مولوسکوم  بر بدن وی نیز وجود دارد.
در بزرگسالان ممکن است از طرق جنسی منتقل شود و محل رایج بروز مولوسکوم  ، آلت تناسلی در مردان است . در واقع رابطه‌ی جنسی یکی ازاصلی‌ترین راه‌های انتقال است که در بزرگسالان معمولاً از این طریق مولوسکوم  منتقل می‌شود چرا  که یکی از قسمت‌هایی که دانه‌های مولوسکوم  در آن دیده می‌شود اندام تناسلی است که می‌تواند شامل اطراف یا روی آلت  تناسلی، واژن، معقد و اطراف آن باشد، و نیز محققان این احتمال را می‌دهند که این عارضه‌  پوستی از طریق حمام، سونا و استخر عمومی نیز منتقل می‌شود که البته این نظریه تاکنون به اثبات علمی نرسیده است.
 درمان :
از تماس پوستی باید اجتناب شود تا انتقال ویروس به حداقل برسد.
در کودکان ،در صورت امکان باید ضایعات را با لباس پوشاند و کودکان را از کندن ضایعات منع کرد .
ضایعات تناسلی در بالغین فعال از نظر جنسی باید درمان شود .
بسته به محل ضایعات ، به بیمار توصیه می شود که موهای نواحی دچار ضایعه را نتراشد .این کار می تواند به خود تلقیحی منجر شود.
مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ معمولا خودبخود برطرف می‌شود و نیاز به درمان ندارد، بنابراین درمان همیشه ضروری نیست. اما درمواردی که ضایعه طی ۲ تا ۴ ماه خود به خود بهبود نیابد یا در صورتی که شک به مشکلات ثانویه مطرح باشد ممکن است پزشک با روش های مختلفی اقدام به درمان نماید .
استفاده از کرایوتراپی، و داروی موضعی در این بیماری کاربرد دارد. پس از درمان با روش انجماد (کرایوتراپی) ممکن است برای مدت نسبتا طولانی جای زخم روی پوست باقی بماند ولی در نهایت بهبود خواهد یافت.  اما در صورتی که ضایعات متعدد باشند لیزر کاربرد دارد. لیزر یکی از بهترین و سریعترین روش های درمانی است و معمولا عوارض بسیار کمی دارد.



پست های اخیر از دکتر شهزاد شیرزاد متخصص پوست و مو :
 زرد زخم
دکتر شهزاد شیرزاد متخصص پوست و مو 1396.03.31
 کیست اپیدرمال
دکتر شهزاد شیرزاد متخصص پوست و مو 1396.03.20
 تینه آ ورسیکالر ، عفونت و لک پوستی
دکتر شهزاد شیرزاد متخصص پوست و مو 1396.03.07
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب