آنچه بیماران مبتلا به التهاب روده باید بدانند

27


هر ساله 8 خرداد مصادف با 29 ماه می به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری شده که در ایران از اول خرداد ماه به مدت یک هفته، هفته گوارش نامیده می‌شود.شعار هفته سلامت امسال مربوط به بیماری‌ های التهابی روده یا IBD است، بیماری هایی که به طور کلی این بیماری به دو دسته کرون و کولیت اولسروز تقسیم‌بندی می ‌شوند.
دکترمحمدرضا فتاحی با بیان اینکه شاید بتوان یکی از بیماری ‌هایی را که در دهه ‌های اخیر در کشور افزایش یافته است، بیماری التهاب روده برشمرد بطوری که از هر صد هزار نفر حدود 10 تا 15 نفر معمولاً دچار این بیماری مزمن می‌ شوند و اگر بیماران درمان و مراقبت نشوند مشکلات زیاد برای آنان ایجاد خواهد شد.
عوامل محیطی، تغذیه ‌ای، روحی و روانی همچنین ژنتیک می ‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد؛ همچنین این بیماری بیشتر در سنین 15 تا 40 سال از زندگی افراد رخ می‌دهد و شاید در هر دو جنس زنان و مردان یکسان باشد.
خوشبختانه امروزه داروهای خوبی در بازار جهت این بیماری وجود دارد که نسبت به داروهای قبلی بسیار موثر است؛ البته به شرط اینکه بیمار دقت لازم را در توصیه ‌های پزشک و مصرف داروها داشته باشد و از خوددرمانی پرهیز کند.
از علامت ‌های اصلی این بیماری اسهال بخصوص اسهال مزمن همراه با درد شکمی است که بیمار حتما باید جهت درمان به پزشک مراجعه کند.
این بیماری با کلونوسکوپی و نمونه‌ برداری باید تشخیص داده شود و نه با حدس و گمان؛ لذا لازم است که حتما بیماران تحت درمان قرار گیرند و به دقت داروهای خود را مصرف کنند؛ همچنین از تغییر خودسرانه دارو اجتناب کنند.
ممکن است افرادی که دچار این بیماری بوده دچار ناراحتی‌ های کبدی، مفصلی، چشمی و پوست نیز شوند که این مساله نیاز به بررسی دارد و درمان خاص خود را می‌ طلبد؛ همچنین باید توجه داشت که این بیماری به طور کلی رژیم غذایی خاصی ندارد.
 زنانی که در سنین بارداری بوده و به این بیماری دچار هستند، منعی بابت بارداری ندارند به شرط این که قبلا بیماری خود را کنترل کرده و تحت درمان باشند؛ همچنین با مشورت پزشک مصرف دارو در این دوران اشکالی به همراه ندارد.
براساس برخی از تحقیقات حساسیت به شیر گاو در دوران کودکی، مصرف مواد قندی و برخی از چربی‌ها می‌ تواند زمینه ‌ساز این بیماری باشد ولی مصرف غذاهای فیبردار و ورزش در کنترل این بیماری و شدید نشدن آن حائز اهمیت است؛ همچنین تحقیقات نشان داده است که افرادی که در کودکی شیر مادر مصرف کرده‌‌اند بدنشان در برابر این بیماری مقاوم ‌تر است.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب