عاداتی که باعث پرپشت و ضخیم شدن موها می شود

77

موهای پرپشت داشتن یک موهبت الهی است که شامل همه نمی شود، برخی از افراد به طور طبیعی موهای زیبا و پرپشتی دارند ولی برخی دیگر موهای نازک و بی حالت دارند. علل این تفاوت همیشه ژنتیک نمی باشد و می توانید از راه های که برای داشتن موهای پرپشت و زیبا وجود دارد کمک بگیرید و موهای زیبایی داشته باشید.


مراقبت صحیح از موها


موها را درست بشویید: لازم است نگاهی به برنامه مراقبتی موهای خود داشته باشید و آن را مجددا بررسی کنید:


۱- آیا موهایتان را هرروز با شامپو می‌شویید؟ اگر پاسخ مثبت است شما بدون آن که بدانید به موهای خود آسیب می‌زنید و مانع از پرپشت شدن و ضخیم شدن موهایتان می‌شوید. این کار باعث می‌شود چربی طبیعی در سطح پوست و مو از بین برود و موها بی دفاع و شکننده شوند. طبیعی است که هرکس بدن متفاوتی دارد که میزان متفاوتی چربی تولید می‌کند اما شستن موها تنها سه تا چهار بار در هفته توصیه می‌شود تا چربی طبیعی پوست در سطح آن جذب شده و سالم‌تر باقی بمانند. هرچند ممکن است اوایل این کار به نظر سخت برسد و موها چرب و کثیف دیده شوند اما با کاهش تعداد دفعات شستن مو، پس از مدتی پوست بدن با این تغییر خود را وفق می‌دهد و چربی کمتری تولید می‌کند.


۲- برنامه نامنظم برای شستن موها نیز توصیه نمی‌شود چون این کار موها را به شوره و مشکلات پوست سر دچار می‌کند پس حتما فاصله ثابت و منظمی بین دفعات شستشوی سر داشته باشید.


۳- سعی کنید موها را با آب سرد بشویید، شستن مو با آب داغ باعث می‌شود موها خشک و شکننده و ضعیف شوند اما آب سرد موها را درخشان و در برابر آسیب مقاوم می‌کند.


کف سر را ماساژ دهید: برای افزایش گردش خون در کف سر و در نتیجه تقویت ریشه‌های مو لازم است کف سر را ماساژ دهید. این کار را با حرکت دادن نوک انگشتان روی کف سر به شکل حرکات دورانی و ماساژ انجام دهید تا موها تقویت شوند.


موها را درست خشک کنید: اگر پس از بیرون آمدن از حمام با حوله موها را با خشونت خشک کنید باعث آسیب به موها می‌شوید. اگر می‌خواهید موهای پرپشت و ضخیمی داشته باشید باید با موهای خیس خود به ملایمت رفتار کنید، حوله را به آرامی روی موهای بگذارید و فشار دهید سپس با جریان هوا آن را خشک کنید. این ترفند ساده نقش مهمی در زیباتر شدن موها دارد.


به موقع از برس استفاده کنید: برس کشیدن موها زمانی که هنوز خیس هستند توصیه نمی‌شود. چون در این حالت ریشه موها ضعیف است و وارد کردن فشار به آن باعث ریزش مو می‌شود. زمانی که موهایتان هنوز خیس است و می‌خواهید گره‌های ان را باز کنید از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید. برس را برای زمانی نگه دارید که موها خشک هستند و شکنندگی کمتری دارند.


تغییر در روش‌های زندگی


۱ – رژیم غذایی مناسب داشته باشید: حتما مقدار مناسبی ویتامین ب و آهن در رژیم غذایی خود بگنجانید چون طبق آمار، درصد بالایی از ریزش مو در خانم‌ها و آقایان بر اثر کمبود این مواد مغذی به وجود می‌آید. ویتامین ب نقش مهمی در سلامت مو دارد و دریافت مقدار کافی آن باعث پرپشت شدن و ضخیم شدن موها می‌شود. این ماده در میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و مغزها و همچنین برنج قهوه‌ای به وفور وجود دارد. آهن نیز در انواع گوشت سفید و قرمز و برگ‌های سبز یافت می‌شود. اگر از دریافت مقدار کافی این مواد در رژیم غذایی خود مطمئن نیستید با مشورت پزشک مکمل ویتامین و آهن مصرف کنید.


۲ – موها را از آلودگی‌ها و مواد شیمیایی حفظ کنید: آلودگی هوا و نور خورشید باعث کدر شدن موها و شکنندگی آن می‌شود. هرچند حفاظت از مو در مقابل آلودگی‌های محیط کار ساده‌ای نیست اما با چند ترفند ساده می‌توان این آسیب‌ها را کاهش داد. مثلا پوشاندن مو با روسری و شال روش مناسبی برای حفظ موها در مقابل آلودگی هوا و نور خورشید است. همچنین هنگام شنا حتما از کلاه استفاده کنید چون کلر موجود در آب استخر برای مو بسیار مضر است.


۳ – با موها به ملایمت رفتار کنید: کشیدن موها، برس زدن موهای گره خورده، دم اسبی کردن و سفت بستن موها همه کارهایی هستند که فشار زیادی به مو وارد می‌کنند و باعث ریزش مو و ضعیف شدن آن می‌شوند. اگر می‌خواهید موهای پرپشت و زیبایی داشته باشید این کارها را انجام ندهید و با موهای خود به ملایمت رفتار کنید مخصوصا زمانی که خیس هستند.


۴ – از ابزارهای حرارتی استفاده نکنید: استفاده از سشوار داغ، اتومو و فرکننده‌های حرارتی را به حداقل برسانید. این ابزارها رطوبت موجود در ساقه مو را از بین می‌برند و آن را شکننده و ضعیف می‌کنند.


۵ – موها را به طور طبیعی نگه دارید: تا حد ممکن استفاده از رنگ مو، هایلایت و دیگر محصولات شیمیایی را روی موها به حداقل برسانید. این مواد حاوی ترکیبات شیمیایی قوی هستند که برای مو مضر است که باعث شکننده شدن موها می‌شوند. برای رنگ کردن موها از مواد طبیعی مثل حنا یا عسل استفاده کنید.


۶ – مرتب موها را کوتاه کنید: ساقه مو هرچه بلندتر باشد نازک‌تر و ضعیف‌تر خواهد بود و احتمال چندشاخه شدن آن نیز بیشتر است اما کوتاه کردن منظم موها از این اتفاق پیشگیری می‌کند.


۷ – استرس خود را کنترل کنید: یکی از شایع‌ترین علل ریزش مو، استرس است. اگر عوامل استرس‌زا قابل حذف هستند حتما این کار را انجام دهید. البته برخی عوامل استرس‌زا تحت کنترل ما نیستند و باید بتوانیم خود را با آن وفق دهیم. ریزش مو خود می‌تواند منشاء استرس باشد و لازم است برای جلوگیری از بدتر شدن آن آرامش خود را حفظ کنید و با روش‌هایی که گفته شد آن را کاهش دهید.


مراقبت‌ها و ترفندهای موثر برای داشتن موهای پرپشت


۱ – از محصولات با پایه شیمیایی استفاده نکنید: بیشتر شامپوها، نرم کننده‌ها و محصولات حالت دهنده مو حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است روی همه افراد اثر منفی نداشته باشد ولی بهتر است تا حد ممکن از آن‌ها اجتناب کنید. موادی مانند سولفات، سدیم لوریل و لوریت سولفات در اکثر شوینده‌ها وجود دارند و باعث آسیب به مو می‌شوند. به جای این مواد از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن‌های گیاهی و مرطوب کننده هستند و باعث تقویت موها می‌شوند.


۲ – از مواد طبیعی برای حالت دادن و تقویت مو استفاده کنید: روغن بابونه، اسطوخودوس، آویشن، صدر، روغن بادام ونارگیل و آووکادو و … موادی طبیعی هستند که به تقویت ریشه مو کمک می‌کنند. یکی از این روغن‌ها را انتخاب کرده و ده تا بیست قطره از آن را روی کف سر بریزید و ماساژ دهید و تا نوک موها برسانید، نیم ساعت صبر کنید و موها را شامپو بزنید.


۳ – از روش‌های بی ضرر برای حالت دادن و پرپشت نشان دادن موها استفاده کنید: محصولات زیادی وجود دارند که بدون ضرر رساندن به مو آن را حجیم‌تر نشان می‌دهند مانند شامپوهای حجم دهنده که با عمودی کردن ساقه مو باعث می‌شوند موها پرپشت به نظر برسند. همچنین اسپری‌های حجم دهنده می‌توانند کمک خوبی برای پرپشت دیده شدن موها باشند. دقت کنید که این محصولات را به نوک و ساقه مو بزنید و با ریشه موها کاری نداشته باشید.


 

پست های اخیر از پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو :
 روش‌های خانگی برای پرپشت شدن ابرو
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.11.14
 برای داشتن پوستی زیبا، از گلاب استفاده کنید
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.10.10
 دوازده ماده طبیعی که پوست شما را جوان نگه می‌دارد
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.09.26
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب