کیست تخمدان وبارداری

65

آیا ابتلا به کیست تخمدان روی بارداری تاثیر خواهد گذاشت؟


در بیشتر موارد کیست تخمدانی به ناباروری منجر نخواهد شد، با این حال فهرستی از انواع کیست تخمدان به شما ارائه خواهیم کرد که می توانند احتمال باردار شدن را به خطر بیاندازند:


انواع کیست تخمدان که روی شانس باردار شدن تاثیر می گذارند


1- کیست تخمدانی اندومتریوزیس:


اندومتریوزیس باعث ایجاد نوعی از کیست تخمدان تحت عنوان اندومتریوماس می شود، اندومتریوزیس حالتی است که بافت هایی که به طور طبیعی رحم را می پوشانند خارج از آن رشد می کنند.


۲- سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS):


این نوع از سندرم باعث تشکیل کیست های کوچک متعدد در تخمدان هایتان می شود، از این دو نوع کیست تخمدان PCOS ها شایع ترند که مانعی برای باردار شدن ایجاد می کنند.


انواع کیست تخمدان که روی شانس باردار شدن تاثیر نمی گذارند


اگر پزشک تان هر یک از انواع کیست تخمدان زیر را تایید کرد، شانس باردار شدنتان تغییری نخواهد کرد:


۱-کیست های عملکردی:


کیست های عملکردی همانند کیست های فولیکولار یا کیست های لوتئال شایع ترین انواع کیست تخمدان هستند. این کیست ها معمولا در طی چرخه قاعدگی تشکیل می شوند. این نوع از کیست ها روی شانس باردار شدنتان تاثیری نخواهند گذاشت، در واقع این نوع از کیست ها نشان دهنده عملکرد طبیعی بدنتان در طول پروسه باروری هستند.


۲-کیست های تخمدانی آدنوما:


این نوع از کیست ها در تخمدان رشد کرده و از سطح آن بالا می آیند، این کیست ها روی باروریتان تاثیری ندارند اما نیاز به درمان آن ها وجود دارد.


 


۳-کیست های تخمدانی درموئید:


به جای مایعی که در انواع دیگری از کیست ها وجود دارد این نوع از کیست ها حاوی بافت پوست، مو و گاهی اوقات حتی دندان هستند، این نوع از کیست ها هم باعث ناباروری نمی شوند.


تشخیص کیست تخمدان:


پزشکتان احتمال تشکیل کیست تخمدانی را از طریق معاینه مرتب لگنی شناسایی می کند.


در زیر تعدادی از گزینه های تشخیصی که به آن ها ارجاع داده خواهید شد مختصرا آورده شده است:


1- سونوگرافی: این روش از امواج فراصوت و فرستادن آن به ارگان ها و دریافت بازتاب آن برای مشاهده ارگان های داخلی از جمله رحم و تخمدان استفاده می شود.


۲- سی تی اسکن: این نوع از عکس برداری عکس های مقطعی از ارگان های داخلی تهیه می کنند.


۳- ام آر آی (MRI): این روش از میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر از عمق ارگان های داخلی بدن تان استفاده می کند.


معمولا کیست تخمدان دیر تشخیص داده می شوند چرا که خیلی نشانه قابل توجهی ندارند، ممکن است خیلی به دردهای شکمی ملایم یا نامنظمی اندک در قاعدگیتان توجهی نکنید، اما همین می تواند اولین نشانه کیست های تخمدانی دردسرآفرین باشند، به طور مرتب برای چک آپ به مراکز مربوطه مراجعه کنید، خصوصا اگر متوجه هر نشانه ای شده اید. PCOS می تواند شانس باردار شدن را تحت تاثیر قرار داده یا به تاخیر بیندازد.


http://mamanam.com/pregnancy-care/300-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AE%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C


 


 


 

پست های اخیر از دکتر زهرا عباس زاده :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب