درد قفسه سینه چه زمانی علامت حمله قلبی است

93

درد قفسه سینه و در پی آن حمله قلبی عامل اول مرگ و میر در ایران است. از آنجا که اکثر این مرگ و میرها بدلیل بیماری‌های کروناری قلبی می‌باشند، آگاهی در مورد حمله قلبی و علل درد قفسه سینه مهم است.
درد قفسه سینه و یک حمله قلبی‌ زمانی رخ می‌دهد که جریان خون به ناحیه‌ای از قلب قطع می‌شود (اغلب توسط یک لخته خون). این حالت اغلب بدین دلیل رخ می دهد که سرخرگهای تامین کننده خون عضلات قلب بدلیل رسوب چربی، کلسترول و سایر مواد که پلاک نامیده می شود، بتدریج ضخیم‌تر، سفت‌تر و تنگ‌تر می‌شوند.

چربی خون

اگر پلاک جدا شود و لخته خون تشکیل گردد، جریان خون دچار انسداد شده و حمله قلبی رخ می دهد. بنابراین کم کم عضله قلبی که توسط رگ مزبور خونرسانی می شود، می میرد.

هر چه که مدت زمان انسداد سرخرگ طولانی تر باشد، آسیب بیشتر می شود. زمانیکه عضله قلبی بمیرد، آسیب قلبی دایمی خواهد بود.
نشانه‌های درد قفسه سینه و قلب درد

نشانه‌های فردی که دچار حمله قلبی شده است را می توان در موارد زیر بیان کرد.
۱- احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه، گویی که وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه قرار دارد

بسیاری از افرادی که  دچار حمله قلبی می شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط قفسه سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می برند. این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد.
۲- احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت

این علایم می تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو، پشت، شانه ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد. درد در ناحیه پشت و گردن و فک از علایم شایع حملات قلبی در خانم‌ها می‌باشد.
۳- تنگی نفس شدید

این علامت می تواند به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید. فرد ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کند و به سختی بیفتد. تنگی نفس می تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می تواند تنها علامت حمله قلبی باشد.
۴- خستگی غیرعادی و شدید

یکی از علایم حمله قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. این علامت می تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد. بسیاری از خانم ها در اثر سابقه حمله قلبی، تجربه خستگی و ضعف عضلانی را دارند که مربوط به فعالیت و ورزش کردن نمی‌باشد.
۵- عرق سرد

عرق بیش از حد که به عرق سرد مشهور است، از علایم حمله قلبی می باشد. البته در خانم های یائسه باید این علامت را بیشتر بررسی کرد، زیرا آنها در یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند.

یکی از علایم حمله قلبی در خانم‌ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می‌باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند.
۶- تهوع و استفراغ (احساس بیمارشدن معده)

خانم ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ و یا سوء هاضمه را درطی حمله قلبی خود دارند. این علایم گاهی جدی گرفته نمی شود و با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود.
۷- احساس گیجی و یا سردرد

بر خلاف بسیاری از فیلم ها، حمله قلبی سبب بیهوشی فرد نمی شود، بلکه احساس گیجی و منگی به فرد دست می‌دهد.

اگر هریک از علایم ذکر شده در بالا را در  فردی مشاهده کردید که بیش از ۵ دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که تسریع کمک رسانی، می تواند زندگی فرد مبتلا به حمله قلبی را نجات دهد.

درد قفسه سینه
علائم درد قفسه سینه و قلب درد عصبی

هنگامی که در یک موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرید، غده‌ی فوق کلیوی، آدرنالین آزاد می‌کند. این امر باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، هوشیاری، و انقباض عضلات می‌شود. این تغییرات فیزیکی ناگهانی می‌تواند به درد قفسه سینه بیانجامد.

استرس یکی از عوامل ایجاد فشار خون بالا یا افزایش فشار خون است. درد قفسه سینه و ناراحتی قلبی نشانه‌ای از فشار خون بالا می‌باشد. بنابراین، افزایش فشار خون ناشی از استرس، می‌تواند به درد قفسه سینه بیانجامد.

استرس نیز یکی از دلایل بیماری بازگشت اسید به مری و یا بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) است. افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده هستند، سوزش قلب و درد قفسه‌ سینه را تحمل می‌کنند. از این رو، بیماری رفلاکس اسید معده، و به طور غیر مستقیم استرس، یکی از عللی هستند که کمتر شناخته شده و جزئی از درد قفسه سینه می باشند.

لازم به ذکر است که:

    درد قفسه سینه ناشی از استرس، هم می‌تواند در مردان و هم زنان مشاهده شود.
    ماهیت درد قفسه سینه ناشی از استرس و حمله قلبی بسیار به هم شبیهند.
    درد قفسه سینه، بدون هیچ گونه علت پزشکی شناخته شده، معمولاً به عنوان نشانه‌ای از اضطراب یا استرس در نظر گرفته می‌شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب