مردان هم در سقط جنین نقش دارند

51

در گذشته ذهنیت مردم این بود که اسپرم تنها در تشکیل جنین نقش دارد اما این ذهنیت صحیح نیست. به واقع قبلا این باور نادرست وجود داشت که علت سقط جنین، فاکتورهای زنانه است و مردان در بروز سقط، نقشی ندارند.

با توجه به جدید بودن بررسی های نقش فاکتورهای مردانه در بروز سقط جنین، هنوز درصد این موضوع در بروز سقط به طور دقیق مشخص نشده و نیاز به بررسی های علمی بیشتری دارد. با این حال، بررسی های علمی نشان می دهد اسپرم مردان، اشکالات آناتومی رحم زنان، عملکرد سیستم ایمنی و عوامل هورمونی از علل سقط هستند.
 با ملاخلات لازم می توان تا حد امکان این تاثیر را کمتر کرد.
از سن 35 سال به بالاتر، مشکلات DNA اسپرم مردان بیشتر می شود و احتمال سقط جنین به دلیل مشکلات اسپرم افزایش می یابد.


** سقط جنین در حال افزایش است
حدود 30 درصد بارداری‌ ها منجر به تولد کودک زنده نمی شود که آمار نسبتا بالایی است.این آمار تقریبا در نقاط مختلف دنیا کمابیش یکسان و در کشور ما هم حدودا همین مقدار است.
درصد متوسط باروری در دنیا حدود 15 درصد است اما در کشور ما براساس برخی از آمارها 17 درصد می باشد و حتی تعدادی از مطالعات تا 20 درصد هم مطرح کرده اند. ازدواج دیرتر، اقدام دیرتر برای بچه دار شدن و کاهش تمایل به فرزنداوری از مهمترین عوامل کاهش نرخ باروری در کشور است.


** آلودگی هوا منجر به افزایش سقط جنین می شود
آلودگی های محیطی از جمله شامل آلودگی هوا و شغلی، به دلیل ایجاد مشکل در عملکرد اسپرم در سطوح مختلف از جمله اختلال در DNA اسپرم می تواند منجر به سقط جنین شود. مطالعات معدودی که در مورد میزان آلودگی هوا صورت گرفته، تاثیر این موضوع را نشان می دهد.
کسانی که در صنایع شیمیایی فعالیت دارند بیشتر در معرض افزایش سقط جنین هستند.
براساس بررسی‌ های جدید، اشکالات DNA اسپرم، سطح رادیکال های آزاد اکسیژن و اشکال عملکرد آنزیم های موجود در آکروزوم (سر اسپرم) در مردانی که همسرشان سقط مکرر دارد، بیشتر است.
در حال حاضر آزمایش هایی در دسترس است که می توانند این ایرادات را مورد آزمون قرار داده، و پس از روشن شدن اشکال درمان مناسب قابل توصیه خواهد بود. در عین حال از تکنیک های مختلف برای جدا سازی و بدست آوردن اسپرم های مناسب‌تر، در صورت لزوم، می توان استفاده کرد.


**اهمیت اصلاح سبک زندگی برای سلامت باروری
اصلاح سبک زندگی برای بهبود وضعیت سلامت عمومی و همچنین سلامت باروری ضروری است. افراد باید از خوردن غذاهای آماده خودداری کنند و لازم است که برای حفظ سلامت، از همه گروه های غذایی خصوصا سبزیجات و میوه‌جات به میزان کافی استفاده شود .
در کنار مصرف غذاهای سالم، داشتن فعالیت بدنی مناسب نیز در سلامت باروری موثر است. عدم استفاده از دخانیات و نوشیدنی های الکلی نیز بسیار حائز اهمیت است که علاوه بر زوجین مبتلا به ناباروری، در موارد سقط مکرر نیز ضروری است‌.



پست های اخیر از گروه مامایی و بارداری :
 مزایای صحبت کردن با جنین در رحم
گروه مامایی و بارداری 1398.01.05
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب