اما و اگرهای تزریق بوتاکس در درمان دردهای مزمن

81

امروزه مهمترین مشکل در زمینه استفاده از بوتاکس تشخیص نادرست و استفاده نابه جا از این روش درمانی است.


به عنوان مثال در مواردی دیده شده است بیماری که سردرد دارد، بدون معاینه و بررسی کامل به محض اینکه از سردرد شکایت کرده و نقطه خاصی را نشان داده، سردرد میگرنی برای او تشخیص داده شده است؛ در حالی که سردرد او میگرنی نیست و ممکن است ناشی از مشکلات گردن، چشم یا نواحی دیگر باشد که به ناحیه سر گسترش یافته است.
 اگر به طور قطع مشخص شود که بیمار سردرد میگرنی دارد و به درمان های معمول جواب نداده است (زیرا قدم اول در پزشکی درمان های دارویی و فیزیوتراپی است)، در گام بعدی می توان از روش های مداخله ای استفاده کرد؛ زیرا روش های مداخله ای روش های تهاجمی هستند که در آنها از تزریق دارو استفاده می شود؛ بنابراین ضروری است که بیمار درست انتخاب شود.
در بیماران مبتلا به دیستونی های حاد (گرفتگی های حاد عضلانی)، میگرن های شدید و سردردهای تنشی (تنشن) که به روش های معمول جواب نداده اند، می توان با استفاده از این روش نتایج بسیار خوبی به دست آورد. البته بوتاکس موارد مصرف بسیار زیادی مانند حوزه های زیبایی و نورولوژی نیز دارد.




** وظیفه بیماران در انتخاب صحیح پزشکان
بیماران در انتخاب پزشک معالج خود باید دقت زیادی داشته و قبل از هر تصمیمی تحقیق کرده و اسامی پزشکانی را که مجوز استفاده از این روش را دارند، از انجمن های مربوطه جویا شوند.
در کشور ما برای درمان درد و استفاده از روش های اینترونشنال به متخصصان مغز و اعصاب و فلوشیپ های درد از سوی وزارت بهداشت اجازه داده شده است.
به طور کلی در هر روش مداخله ای، طبق مصوبه انجمن درد اروپا و آمریکا، متخصصانی حق استفاده از این روش را دارند که از آناتومی و فیزیولوژی عضو موردنظر، عوارض استفاده از دارو و روش مقابله با آن و موارد مصرف آگاهی کافی داشته باشند و بدانند که برای چه بیماری باید استفاده شود.


** بوتاکس
 بوتاکس عضله را فلج می کند و اجازه نمی دهد که عضله منقبض شود در سردردهای میگرنی نیز مانع از انقباض عضله می شود و در واقع ارسال پیام درد به مغز مختل می شود، ولی روی رشته های عصبی هیچ تاثیری ندارد.
 اما نقاط تزریق بوتاکس متفاوت است؛ به عنوان مثال در درمان میگرن نقاط تزریق با نقاط زیبایی تفاوت دارد.
 یکی دیگر از موارد مهم در تزریق بوتاکس، دوز داروی مورد استفاده است که با توجه به نوع درد و بیمار تعیین می شود. همچنین تعیین عضله و نقطه تزریق باید با دقت زیادی مشخص شود.
 شایع ترین نقطه تزریق بوتاکس، عضله تمپورال است، اما اگر بیمار مبتلا به سردردهای ناحیه پسِ سر باشد، باید در نقاط خاصی در عضلات پس سر تزریق شود.


** دردهای خطرناک و علائم هشدار
 برای تشخیص دردهای خطرناک ابتدا باید توجه کرد که درد در کدام عضو بروز کرده است؛ درد به صورت سردرد و یا در سایر اندام ها است.
 اگر درد همراه با علائم دیگر مانند تب، تشنج و تهوع باشد، طولانی مدت باشد یا فعالیت روزمره بیمار را مختل کند، چه در ناحیه سر و چه در سایر اندام ها باید جدی گرفته شود.
ایمانی در خصوص دردهای خطرناک در سایر اندام ها به جز سر توضیح داد: اگر درد در اندام انتشار یابد، اگر باعث بی حسی عضو یا خواب رفتن، از کار افتادن یا اختلال حرکت عضو شود، به ویژه دردهایی که باعث محدودیت حرکت عضو می شوند، باید برای تشخیص عامل ایجادکننده درد به پزشک مراجعه شود.
 درد اندام های تحتانی را نیز که همراه با بی اختیاری ادرار و مدفوع است، باید جدی گرفت.
 تومورهای کف لگن یا زانو معمولا با درد شروع می شوند؛ اگر درد را بدون تشخیص کاهش دهیم، بیماری اصلی پنهان می ماند و زمانی مشخص می شود که زمان طلایی درمان از دست رفته است.
 اما اگر تشخیص تومور کف لگن داده شده باشد، علاوه بر سایر درمان ها، داروهای مسکنی که معمولا اثرات ضدالتهابی نیز دارند و باعث کاهش درد می شوند، جزو خط اول درمان قرار می گیرند.
 اگر درد در ناحیه سر باشد و با اختلال بینایی یا تهوع، از بین رفتن هوشیاری یا از بین رفتن حافظه همراه باشد، باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرد.
درد به عنوان یک هشدار است که نباید بدون تشخیص آن را ساکت کرد، بلکه ابتدا باید علت درد را تشخیص داد و سپس همراه با درمان بیماری اصلی، درد ناشی از بیماری را نیز کاهش داد؛ بنابراین درد علامتی بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد و اگر همراه با علائم ذکرشده باشد، باید هرچه سریعتر برای تشخیص و درمان اقدام کرد.
 اگر فقط درد باشد و علائم دیگری به همراه نداشته باشد، مانند سردردهایی که گاهی به سراغ افراد می آید، می توان از مسکن ها برای رفع درد استفاده کرد.



پست های اخیر از پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو :
 روش‌های خانگی برای پرپشت شدن ابرو
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.11.14
 برای داشتن پوستی زیبا، از گلاب استفاده کنید
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.10.10
 دوازده ماده طبیعی که پوست شما را جوان نگه می‌دارد
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.09.26
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب