درمان بیماری پروانه‌ای برای اولین بار

82

 در این مطالعه محققان یک پسر هفت ساله مبتلا به بیماری پروانه‌ای را پیوند پوست کردند؛ پوست جدید با اصلاح ژنتیکی سلول‌های بنیادی در محیط آزمایشگاهی رشد داده و دو سال پیش به بدن بیمار پیوند شده بود. پس از گذشت دو سال از عمل جراحی بیمار سالم است و به مدرسه می‌رود.
بیماری پروانه‌ای یک بیماری نادر پوستی با نام علمی epidermolysis bullosa است. در این بیماری، در ژن مسئول بازسازی پوست یک جهش ژنتیکی رخ می‌دهد و باعث می‌شود پوست بیمار بسیار آسیب‌پذیر شود.
در ژوئن سال 2015 میلادی، یک پسر بچه مبتلا به این بیماری که حدود 60 درصد از پوست خود را از دست داده بود در بیمارستان بستری شد. کودک به بیماری سپسیس مبتلا بود و تب بالایی داشت؛ از طرفی تمام درمان‌های دیگر در این کودک با شکست مواجه شده بود. محققان یک درمان تجربی را تنها گزینه نجات کودک اعلام کردند.
در این روش نمونه پوست بیمار برای دستیابی به سلول های بنیادی اپی‌درمال برداشته شد. سپس سلول های بنیادی برای از بین بردن ژن عامل بیماری، اصلاح ژنتیکی و در محیط آزمایشگاهی رشد داده شدند. در ماه اکتبر همان سال کودک تحت پیوند قرار گرفت و طی چند مرحله در روزهای مختلف، قسمت‌های مختلف بدن پیوند شد. تا ماه فوریه 2015 حدود 80 درصد از پوست بیمار پیوند شد.
پس از گذشت دو سال بیمار کاملا سالم است و به گفته پزشکان پوستی سالم و قوی دارد.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب