23

هنگامی که تعداد سلول های مرده افزایش یابند و همراه با چربی و ترشحات دیگر پوست باشند، شوره سر را تشکیل می دهند. در ادامه میخواهیم این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.پوست انسان در خارجی‌ترین سطح خود به‌دلیل داشتن کراتین مدام در حال بازسازی سلولی است و این بدین معنیست که در تماس مداوم با فضای اطراف سلولهای پوست خارجی (اپیدرم) در لایه بیرونی از بین می‌روند و نیاز به جایگزینی دارند. این بازسازی در تمام سطح بدن وجود دارد ولی هنگامی‌که در اسکالپ سر به‌دلیلی این روند مرگ سلولی افزایش پیدا کند به شکل ذرات قابل دیدن یا به اصطلاح شوره سر پدید می‌آید.



انواع شوره سر

شوره سر به دو شکل خشک یا چرب بروز می‌کند.
شورهٔ خشک

این دست از شوره‌ها قابل دیدن و به شکل لایه‌هایی از پوست سر می‌باشند. سفید، مسطح، و به آسانی جدا شونده هستند. بیشتر کسانی که به این نوع شوره دچار می‌شوند موهای خشکی دارند. در بیشتر موارد سبب خارش آزار دهنده‌ای می‌شوند و خاراندن آن٬ روند افزایش و تکثیرشان را تندتر می‌کند. همچنین خارش آنها سبب ملتهب شدن پوست سر و تلاش بیشتر پوست برای نوسازی و درنتیجه افزایش شوره می‌شود.
شورهٔ چرب

ذرات کوچکتر، گرد تر و کمی زرد رنگ هستند. به صورت ذرات چربی به پوست سر چسبیده و جدا کردن آنها سخت تر و باعث زخم‌شدن می‌شود.سبب احساس خارش زیادی می‌شوند و اغلب نشانی از ریزش مو می‌باشند و با توجه به این نکته از خارش سر در شوره چرب باید اکیداً پرهیز شود.
چه عواملی بعاث ایجاد شوره سر می‌شوند؟

    شوره سر ممکن است بر اثر خشکی پوست سر به وجود آید، اما گاهی علت آن اگزما، پسوریازیس یا عفونت قارچی است.
    جوش شیرین اثرات بسیار قوی روی شوره سر دارد. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کرده و همانند شامپو از آن استفاده کنید
    مصرف بی رویه مواد آرایشی مو و عدم رعایت نظافت مو مانند شامپو نزدن  مرتب ، استفاده از شامپوی نامناسب، عدم شست وشوی کافی سر بعد از شامپو زدن و یا باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر از عوامل دیگر موثر در بروز شوره سر است.
    آسیب هایی که به پوست سر وارد می شوند، همچون سشوار زدن، فر بیش از حد، بابلیس، رنگ کردن و مش زدن از دیگر عوامل ایجاد شوره سر است.
    کم شدن آب بدن و شانه زدن کم موهای سر نیز باعث بروز شوره می شوند.

راه‌هایی برای درمان

در درمان شوره سر علاوه بر راه‌حلهای دارویی و استفاده از شامپوهای ویژه ضد شوره (Anti Dandruff) مانند پیریتیون زینک و سلنیوم سولفاید می‌توان از روشهای مراقبت پوست نیز استفاده نمود.

    پرهیز از خارش پوست سر
    ماساژ پوست سر و استفاده از فشار پخش شدهٔ دوش آب در هنگام شستشو
    استفاده از آب با گرمای مناسب برای شستشوی سر
    خشک کردن موی سر بدون استفاده از خشک کن و در صورت استفاده با دمای پائین
    بهداشت سر و عوض کردن دائم روکش بالش خواب
    عدم استعمال دخانیات در صورت امکان
    استفاده از شامپوی ملایم و مناسب با توجه به پوست سر(از نظر خشکی یا چرب بودن)

درمان‌های سنّتی همچون ماساژ ۲۰ دقیقه پوست سر با ماست پیش از آبکشی یا ماساژ سر با شانه و برس آغشته به نمک خوراکی نیز وجود دارند. نکته مهم در شوره سر اینکه در صورت طولانی مدت شدن مشاهدهٔ شوره سر باید آنرا جدی گرفته و به پزشک مراجعه کرد زیرا پوست سر در این شرایط می‌تواند میزبان بسیاری از باکتریها و قارچها شود.
۴ راهکار مناسب برای جلوگیری از شوره سر
ماساژ مو و پوست سر با روغن

یکی از بهترین راه های جلوگیری از شوره سر ماساژ پوست با روغن است.هنگامی که موهایتان را به طور مرتب روغن می زنید به حفظ مقدار مناسب چربی در پوست کمک می کنید. علاوه بر این، روغنکاری موها  را سالم نگه داشته و آن را درخشان میکند.روغن زیتون، نارگیل یا روغن بادام را گرم کنید. همچنین می توانید چند قطره اسانس روغن چای را در روغن حامل اضافه کنید.روغن را روی ریشه مو بگذارید.با استفاده از نوک انگشتان ، پوست سر را با روغن ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ دهید.  یک ساعت بماندسپس با شامپو ملایم بشوئید دو یا سه  بار در هفته برای جلوگیری از شوره این کار را انجام دهید
سرکه سیب برای درمان شوره سر

به طور منظم پوست سر  را با سرکه سیب  ماساژ دهید دو قاشق غذا خوری سرکه سیب  و دو قاشق غذا خوری  آب را مخلوط کرده
و پوست سر را با آن ماساژ دهید پنج دقیقه بماند، سپس موهای خود را با آب  بشویید. از این درمان طبیعی ۲ یا ۳ بار در هفته استفاده کنید.
کنترل  استرس برای درمان شوره سر

استرس بیش از حد یکی دیگر از علل شایع شوره سر است. استرس تعادل شیمیایی در بدن را تغییر می دهد، که به نوبه خود موجب بروز  شوره سر می شود.علاوه بر این، استرس باعث می شود به انواع مختلف بیماریها دچار شوید. از این رو کنترل استرس بسیار مهم است

برای کنترل استرس، صبح ها  مراقبه کنید تا ذهن و بدن خود را آرام کنید. همچنین می توانید پیاده روی  کنید یا تمرین یوگا برای کنترل استرس هم بسیار عالیستبهترین راه های جلوگیری از شوره سر
نور خورشید برای جلوگیری و درمان شوره سر

نور خورشید شیوه دیگری برای جلوگیری از شوره سر  است. نور خورشید  ویتامین D3 را افزایش می دهد و باعث تولید چربی سالم روی پوست  می شود.برای جلوگیری از شوره سر، هر روز چند دقیقه سر خود را زیر نور خورشید قرار دهید برای محافظت از پوست  از یک کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید.

پست های اخیر از پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو :
 روش‌های خانگی برای پرپشت شدن ابرو
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.11.14
 برای داشتن پوستی زیبا، از گلاب استفاده کنید
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.10.10
 دوازده ماده طبیعی که پوست شما را جوان نگه می‌دارد
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.09.26
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب