داروی ” کتامین ” در درمان افسردگی معجزه می کند

56


داوری ‘سحرآمیز’ ضد افسردگی به بازار می آید  .
محققان دانشگاه ییل داروی ضد افسردگی جدیدی را ارائه کرده اند که در چند ساعت تاثیر خود را نشان می دهد و مانند داروی های موجود در بازار نیازی به مصرف چند هفته و ماه ندارد.
   
 
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این تخقیقات می تواند تولید ایمن و ساده شکلی از داروی ضد افسردگی کتامین را تسریع بخشد. تاثیر مثبت داروی کتامین در درمان بیماران به شدت افسرده، اثبات شده است.
محققان در آزمایش های خود بر روی موش ها دریافتند کتامین نه تنها به سرعت، رفتارهای افسرده مانند را بهبود می بخشد بلکه ارتباط آسیب دیده بین سلول های مغزی را که به دلیل استرس مزمن ایجاد شده اند، نیز احیا می بخشد.


پروفسور رونالد دومن استاد روانپزشکی و داروشناس دانشگاه ییل و مجری این تحقیقات می گوید: کتامین مانند یک داروی سحرآمیز است، یک دوز آن می تواند به سرعت موثر واقع شود و تاثیر خود را به مدت ۱۰ روز حفظ کند.
کتامین بطور معمول برای بیهوشی عمومی در کودکان استفاده می شده است اما دهه گذشته محققان مرکز سلامت ذهنی Connecticut دریافتند به نظر می رسد تجویز دوزهای کمتر این دارو به رهایی بیماران از افسردگی کمک می کند.
در مطالعات اولیه بالینی در موسسه ملی سلامت ذهنی، حدود ۷۰ درصد بیماران که در برابر درمان با تمامی اشکال داروهای ضد افسردگی از خود مقاومت نشان می دادند طی چند ساعت پس از مصرف کتامین بهبود یافتند.


با این حال استفاده بالینی از این دارو محدود شده است چرا که باید بصورت وریدی و تحت نظارت پزشکی به بیمار داده شود و در برخی موارد می تواند نشانه های روان پریشی کوتاه مدت ایجاد کند.
این دارو همچنین به عنوان داروی شادی آور موسوم به ‘ K ویژه’ یا ‘K ‘ نیز استفاده می شود.
محققان نقشه عملکرد مولکولی این دارو را در کورتکس پیشانی موش ها تهیه کردند که می تواند به ارائه اهداف بالقوه برای مصرف ایمن و ساده داروها شود. آنها دریافتند که کتامین بر روی مسیری موثر است که بسرعت ارتباطات سیناپسی جدیدی را بین نورون ها ایجاد می کند.


حدود ۴۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی به دارو پاسخ نمی دهند. بسیاری دیگر از بیماران نیز فقط پس ازماه ها و حتی سالها مصرف داروهای مختلف بهبود می یابند.
محققان دانشگاه ییل کتامین را به عنوان ابزاری برای درمان سریع افرادی که فکر خودکشی در سر داشتند مورد آزمایش قرار دادند. تاثیر مثبت این دارو زمانی مشخص شد که این افراد تا هفته ها پس درمان با داروهای ضد افسردگی رایج پاسخی به درمان نمی دادند.
نتایج این تحقیقات در نشریه ساینس منتشر شده است


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب