آیا ساده‌ترین و موثرترین راه درمان افسردگی را می‌شناسید؟

53

غمگین بودن یکی از احساسات جدایی ناپذیر بشر است. خیلی از بزرگترین افراد مانند پیامبران الهی نیز در طول زندگی احساس ناراحتی و غم را تجربه کرده اند. بنابراین می توان گفت که غم مانند شادی از احساسات بشر محسوب می شود. در نت‌نوشت همراه ما باشید با موثرترین راه درمان افسردگی که با توجه به خلقُ خوی و فرهنگ ایرانی ها بدون شک از هر درمان و داروی دیگری کار ساز تر است!

در کتاب آسمانی و مقدس قران بارها ناراحتی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) ذکر شده است و خداوند متعال از طریق وحی پیامبرش را دلداری داده است. پس می توان نتیجه گرفت که نمی‌توان احساس غم و اندوه را افسردگی در نظر گرفت. غم و اندوه پیامبران مانع از ادامه ماموریت الهی آنان نمی شده است و ایشان همواره امیدوار به رحمت الهی بوده اند. اما افراد افسرده در بیشتر مواقع احساس غم و اندوه همراه با نامیدی و یاس دارند. زندگی برای این افراد بدون معنا است و آن ها بی هیچ دلیل غمگین و ناراحت هستند و انرژی برای انجام حتی فعالیت های روزمره شان را ندارند.

خندیدن و گریه کردن از احساسات مخصوص انسان هاست که باقی حیوانات این احساس را ندارند. اگر احساس غمگین بودن و نامیدی بیشتر از دو هفته در فرد باقی بماند به آن افسردگی بالینی گفته می‌شود.
 افسردگی ناشی از حس ناتوانی و عدم کنترل و آزادی است.

در ادامه راه هایی برای رهایی از نامیدی و احساس بی ارزشی و بی معنایی و موثرترین راه درمان افسردگی از منظر اسلام برای شما خواهیم آورد. هر راهکار را به منزله افقی تازه برای درمان بیماری در نظر بگیرید و با آغوش باز پذیرای راه کار های الهی باشید.
۱ .  لایکلف الله نفسا الا وسعها

از جمله موثرترین راه درمان افسردگی این است که بدانید خداوند بر هیچ انسانی چیزی را تحمیل نمی کند که روح او طاقتش را نداشته باشد. خیلی از مواقع مشکلی پیش می آید که شاید در نظر اول زندگی کردن در کنار آن مشکل غیرممکن به نظر بیاید ولی بدون اینکه خودمان بدانیم زندگی ادامه پیدا کرده است. حتما افراد زیادی را می شناسید که با مشکلاتی در زندگی دست و پنجه نرم می کنند که شاید از نظر شما غیر قابل تحمل باشد. بنابراین مطمئن باشید اگر رنج و مصیبتی بر شما وارد می شود حتما خداوند متعال توان تحمل ان را در شما دیده است.
۲ . ان مع العسر یسرا فان مع العسر یسرا

همانا بعد از هر سختی آسانی است. بله ، خداوند متعال در کتاب مقدسش به ما بنده ها مژده داده است که اگر سختی بر ما می رسد بعد از آن آسایش و راحتی را برایمان به ارمغان می اورد. بنابراین باید بدانیم که بعد از هر سختی آسانی است. آسایش مرگ پس از زندگی، آسایش خواب بعد از سختی های روزمره، آسایش بازنشستگی بعد از سالها تلاش و کوشش و… بعد از هر غروبی طلوعی وجود دارد . بنابراین هیچ سیاهی تا ابد باقی نمی ماند.
۳ . لقد خلقنا الانسان فی کبد

زمانی که شما با مشکلی رو به رو می شوید بدون این که بخواهید سوالاتی در ذهنتان پدید می اید. سوالاتی از قبیل اینکه هدف از زندگی انسان ها چیست و چرا باید انسان متحمل رنج و مشکلات بشود. اما باید بدانید که انسان از زمانی که نطفه ای در رحم مادر است مشکلات و سختی ها با او هستند و تمام مشکلات آزمایشی برای اوست و هر که از این آزمایش سربلند بیرون بیاید به جایگاه والایی دست می یابد. بنابراین گمان نکنید که سختی ها فقط برای عده ای است و عده ای دیگر از آن بی نصیب هستند.

    هر که در این بزم مقرب تر است
    جام بلا بیشترش می دهند

پیامبر اسلام در روایتی می فرماید که همیشه در زندگی به افرادی که کمتر از شما خوشبخت هستند بنگرید.

از طرفی این را بدانید که اگر روحی گرسنه برای درک حقایق زندگی داشته باشید بیشتر رشد خواهید کرد. این مشکلات و سختی های زندگی هستند که روح شما را گرسنه می کنند و به شما این امکان را می دهد تا به انسانیت و چرا و چگونگی زندگی بیشتر فکر کنید.

این وقایع نیستند که شما را خوشحال و یا افسرده می کنند بلکه بازتاب درونی شما است که تعیین کننده شادی یا ناراحتی است  که نشانگر بلوغ روانی و معنویت شما می باشد.
 ۴ . افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد

بسیاری از افسردگی ها به دلیل احساس ضعف و ناتوانی است. وقتی انسان ها احساس پوچی کنند افسرده می شوند. اما شما باید بدانید که همه چیز تحت نظارت و کنترل خداوند یگانه است و از طرفی خداوند ما را مختار و آزاد آفریده است. حتی اگر به خدا اعتقاد ندارید و افسرده هستید برای یک بار هم که شده با خداوند صحبت کنید. تصور کنید که در آغوش کسی هستید که از مادر مهربان تر است. پیش او گریه کنید و خواسته هایتان را به او بگویید. اگر خودتان را به خدا بسپارید و ایمان بیاورید که در هر لحظه خداوند یاری تان می کند و نمی گذار که شما ناتوان و تنها باشید مانند دانه ای در زمین مرغوب رشد خواهید کرد و به درختی تنومند تبدیل خواهید شد.

به خداوند بگویید که خدایا خودم را به تو واگذار می کنم و هر چیزی که در دنیا بر من برسد از تو است. اگر حتی ایمان هم ندارید این کار را بکنید و نتیجه درونی اش را مشاهده کنید.
۵ . گذشته را رها کنید و آینده را به حال خود واگذار کنید

موثرترین راه درمان افسردگی این است که بدانید گذشته ها گذشته است و آینده خود به خود خواهد آمد. آن چه که هم اکنون وجود دارد را دریابید و از الانتان لذت ببرید. ببینید امروزتان چگونه است و گذشته را به حال خود رها کنید. نگرانی های آینده امروز شما را تهی و بی ثمر خواهد کرد.
۶ . همه چیز گذرا است

این را بدانید که هیچ چیزی در این دنیا ثابت نیست و همه چیز گذرا و رد شدنی است. ممکن است افراد سالم بیمار شوند و افراد بیمار سلامتی خود را به دست بیاورند. مرگ عزیزان ، از دست دادن شغل و … همگی گذرا هستند و این جز روند طبیعی زندگانی همه انسان هاست. همچنین اگر امروز چیزی را در کنترل ندارید و احساس یاس می کنید این احساس نیز گذرا است و شما بهبود پیدا خواهید کرد و می توانید به هدف های متعالی در زندگی تان دست یابید.
۷ . لاتقنطوا من رحمه الله؛ موثرترین راه درمان افسردگی

هیچ قرص و دارویی و هیچ مشاور و همراهی بهتر از ایمان و اعتقاد به خدا وجود ندارد. اگر ایمان داشته باشید که یک ناظر همیشه حاضر و بیدار مراقب شما است و خود را به او بسپارید و این ایمان را در اعماق وجودتان جاری کنید خواهید دید که در بدترین شرایط همه چیز شکل و بوی دیگری به خود می گیرد. پس مثبت بیاندیشید و روحتان را سرشار از وجود خداوند رحیم و مهربان کنید. بدانید که خداوند از تمام اشتباهات بندگانش به شرط این که توبه کنند می گذرد. گذشت خداوند ارحم الراحمین مانند انسان ها نیست. او ستار العیوب است و همه چیز در دستان مهربان اوست. پس از او بخواهید که شما را ببخشد و او نیز می بخشد. موثرترین راه درمان افسردگی این است که از رحمت بی انتهای حضرت دوست ناامید نشوید.

پست های اخیر از روان شناسی و روانپزشکی :
 چند روش برای کنترل استرس روزمره
روان شناسی و روانپزشکی 1398.11.02
 راه‌های طبیعی افزایش دوپامین
روان شناسی و روانپزشکی 1398.08.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب