چگونه چربی پوست را کنترل کنیم؟

28

چربی پوست به ژنتیک افراد بستگی دارد و روش‌های مراقبت از پوست با توجه به جنس پوست متفاوت است.پوست‌ها به سه دسته خشک، چرب و مختلط تقسیم بندی می‌شوند. در پوست‌های مختلط معمولا قسمت مرکزی صورت (بینی، چانه و گونه ها) چرب و زیر چشم و کناره‌های صورت اغلب خشک است.
چربی پوست به ژنتیک افراد بستگی دارد به طوری‌که برخی از افراد پوست چرب و گروهی دیگر پوست خشک دارند. پوست اشخاص در دوران کودکی اغلب خشک است، ولی در سنین بلوغ به علت ترشح هورمون‌هایی مانند استروژن، پروژسترون و تستوسترون فعالیت غدد سِباسه (چربی) افزایش پیدا می‌کند و پوست چرب می‌شود.




افرادی که زمینه ژنتیکی جوش صورت دارند در دوران بلوغ دچار آکنه (جوش‌های غرور جوانی)‌می‌شوند. آکنه از زمان بلوغ آغاز می‌شود و تا ۳۰ سالگی ادامه پیدا می‌کند. حتی ۵ درصد افراد پس از سن ۴۰ سالگی نیز همچنان دچار آکنه هستند.
 پوست از ۳۵ تا ۴۰ سالگی به بعد دچار خشکی می‌شود، زیرا در این سنین  فعالیت برخی هورمون‌ها کاهش پیدا‌ می‌کند.
: مراقبت از پوست بستگی به جنس پوست دارد و افرادی که پوست‌های خشک دارند باید از شوینده‌های ملایم (پَن) استفاده کنند. همچنین مصرف مرتب کِرِم‌های مرطوب کننده در این اشخاص ضروری است. در پوست‌های خشک باید دفعات شستشو کاهش پیدا کند و از شیر پاک کن برای پاک کردن آرایش استفاده شود.

 افرادی که پوست‌های چرب دارند باید از شوینده‌های مخصوص پوست چرب و نیز از کرم‌های مرطوب کننده، ضد آفتاب‌ها و مواد آرایشی فاقد چربی استفاده کنند. همچنین در این پوست‌ها باید دفعات شستشوی روزانه افزایش پیدا کند. برخی از بیماری‌ها نیز سبب خشکی پوست می‌شوند که از جمله این بیماری‌ها می‌توان به کم کاری تیروئید اشاره کرد. مصرف قرص‌های روآکوتان (راکوتان) که برای جوش‌های صورت استفاده می‌شود نیز در برخی از اشخاص خشکی پوست را به همراه دارد.
کمبود برخی از مواد معدنی مانند آهن، روی و زینک نیز در خشکی پوست مؤثر است. در کمبود شدید روی که همراه با علائم گوارشی مانند اسهال و ضایعات پوستی است فرد دچار درماتیت (اگزما) می‌شود.
فعالیت غدد چربی پوست با چربی خون ارتباطی ندارد؛ فعالیت این غدد به ترشح هورمون‌های جنسی، سن و ژنتیک افراد بستگی دارد.

پست های اخیر از پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو :
 روش‌های خانگی برای پرپشت شدن ابرو
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.11.14
 برای داشتن پوستی زیبا، از گلاب استفاده کنید
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.10.10
 دوازده ماده طبیعی که پوست شما را جوان نگه می‌دارد
پوست و مو و زیبایی ومشاوره پوست و مو 1398.09.26
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب