کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

48

گوشت های فرآوری شده، به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. تغییر در اجابت مزاج، شامل اسهال، یبوست و یا درجه غلظت و ثبات مدفوع شود.



خونریزی مقعد و یا وجود خون در مدفوع.
    مشکلات مزمن شکمی همچون انقباض ماهیچه های شکم، درد شکم و یا باد معده.
    احساس اینکه مدفوعتان کاملا تخلیه نشده است.
    خستگی و یا ضعف.
    کاهش وزن غیرقابل توضیح.
    مدفوع باریک
    درد هنگام اجابت مزاج
    کم خونی یا فقر آهن

اگر رژیم غذایی شما به گونه ای باشد که خطر ابتلا به آن را افزایش دهد این بیماری کی تواند کشنده باشد. اما با رعایت رژیم غذایی می توانید از این بیماری هولناک دوری کنید. در ادامه با این بیماری و مواردی که باید استفاده کنید یا نه بیشتر اشنا خواهید شد.

با اینکه دانشمندان دلایل اصلی سرطان روده بزرگ (کولون) را کشف نکرده اند، اما بعضی از موارد زیر ممکن است بتواند باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ شود،
عوامل ایجاد سرطان روده بزرگ

    پولیپ- سرطان روده بزرگ معمولا از تبدیل پولیپ های پیش سرطانی درون روده بزرگ به غذه سرطانی ناشی می‌شود.
    ژن ها و دی ان ای- اگر سلول های بدن آسیب دیده و یا جهش بیابند، ممکن است رشدشان افزایش پیدا کرده و تبدیل به سرطان شوند.
    ژن ها و خانواده- سرطان می‌تواند در نتیجه ژن های ارثی باشد. بنظر می‌رسد، تقریبا ۲۰ درصد از موارد سرطان روده بزرگ به دلیل سابقه خانوادگی و ژن های ارثی است.
    عادات و رژیم غذایی- سیگار کشیدن و یا رژیم های غذایی بدن فیبر، پرچربی و گوشت قرمز رشد و توسعه سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. درواقع رژیم های غربی که عموما در آمریکا و اروپا دنبال می‌شود، یکی از عوامل ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

 از سوی دیگر شاید این پرسش مطرح شود که کدام مواد غذایی می توانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند؟ خبر خوب این است که طیف گسترده ای از مواد غذایی سالم و خوشمزه وجود دارند که می توانند در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ نقش داشته باشند. در ادامه با برخی از بهترین نمونه ها در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.

سیر : سیر ماده غذایی خوشبویی محسوب نمی شود، اما مصرف آن می تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. خواص ضد باکتری سیر می تواند به پیشگیری از تشکیل یا تکثیر سلول های سرطانی کمک می کند.

سبزیجات برگدار : برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ می توانید مصرف سبزیجات برگدار مانند کیل، اسفناج، برگ چغندر سوئیسی، آراگولا، و کاهوی رومی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تمام این سبزیجات برگدار سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند به مبارزه با سرطان ها، از جمله سرطان روده بزرگ، کمک کنند.

روغن زیتون : روغن زیتون یکی از بهترین روغن هایی است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ به رژیم غذایی خود اضافه کنید. روغن زیتون می تواند به کاهش اسید صفرا و تولید آنزیم هایی که در حفظ سلامت دیواره داخلی دستگاه گوارش، از جمله روده بزرگ، نقش دارند، کمک کند. برای کسب بیشترین فایده مصرف روغن زیتون فوق بکر و کاهش مصرف چربی های مضر دیگر را در دستور کار خود قرار دهید.

رژم غذایی در طول سرطان روده بزرگ

از آنجا که کولون نقش مهمی در هضم مناسب غذا دارد بدن شما نمی تواند مواد مغذی لازم، چربی ها و پروتئین را بدست آورد زیرا نیاز به عملکرد درست روده می باشد در حالی که روده در حال مبارزه با سرطان است به همین دلیل، برنامه رژیم غذایی باید شامل غذاهایی باشد که این نیازها را برآورده سازد.

علاوه بر این، درمان سرطان مانند شیمی درمانی می تواند در بدن شما بسیار دشوار باشد آنها گاهی اوقات بافت سالم را همانند سلول های سرطانی نابود می کنند برای بازسازی قدرت بدنی، کارشناسان می گویند برخی از کارهای کلیدی وجود دارد.

به طور کلی، بیماران مبتلا به سرطان هستند که کالری یا پروتئین کافی دریافت نمی کنند برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم و پیشگیری از عفونت بیشتر در سراسر بدن، تامین حداقل کالری و پروتئین ضروری است بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ به طور خاص نیاز به پروتئین اضافی و فیبر برای کمک به تمیز نگه داشتن روده بزرگ و همچنین جلوگیری از گسترش عفونت دارند.

برای جلوگیری از احساس تهوع و پف کردن، پنج تا شش وعده غذایی کوچک در روز توصیه می شود همچنین مهم است که وعده های غذایی فراموش نشود وعده های غذایی منظم، برای سوخت گیری بدن شما در طول این زمان دشوار، ضروری است بنابراین سعی کنید به آرامی بخورید و بیاشامید همچنین می توانید از غذاها و نوشیدنی هایی هم دمای اتاق یا سردتر برای کمک به رفع تهوع استفاده کنید از رفتن به اتاق با بوی پخت و پز اجتناب کنید و شخص دیگری را برای آماده سازی غذا در نظر بگیرید.


 

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب