علائم عفونت گوش و درمان‌های طبیعی و خانگی بی خطر!

50

عفونت گوش زمانی اتفاق می‌افتد که هر سه قسمت گوش یعنی گوش بیرونی، میانی و درونی در نتیجه وجود باکتری دچار عفونت و تورم می‌شود. کودکان بیشتر از بزرگسالان به عفونت گوش دچار می‌شوند. درمان عفونت گوش معمولا به وسیله آنتی‌بیوتیک انجام می‌گیرد. ولی راه حل های خانگی و درمان های طبیعی برای کاهش درد و نشانه های آزار دهنده آن وجود دارد تا بتوان قبل از رسیدن به پزشک آن را کنترل کرد. در عین چنانچه به محض بروز عفونت گوش از این درمان های طبیعی استفاده شود ممکن است نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نباشد.

آلرژی و حساسیت، شنا، ویروس‌ها و باکتری‌ها، آنفولانزا از جمله عوامل بروز عفونت گوش است. وقتی گوش دچار عفونت می‌شود نشانه های زیر وجود دارد:

    درد در اطراف گوش که به گردن و سر هم سرایت می‌کند
    تب
    قرمزی و التهاب گوش
    خارش
    سرد شدن سر
    در کودکان گریه شدید
    درد در گوش

درمان‌های بی‌خطر خانگی
نمک

نمک گرم شده قابلیت بیرون آوردن عفونت های گوش را دارد. به طریق زیر عمل کنید:

یک فنجان نمک را در یک ظرف به مدت ۵ دقیقه گرم کنید. نمک را در یک پارچه تمیز بگذارید، لوله کنید و دو سر آن را محکم گره بزنید تا نمک‌ها بیرون نریزد. بعد این بسته نمک را روی سوراخ گوش و محل هایی که درد می‌کند قرار دهید. هر چند بار که لازم باشد ‌می‌توانید این کار را تکرار کنید. با این کار نوعی کمپرس انجام داده اید که باعث تسکین درد می‌شود.
سیر

خاصیت ضد میکروبی سیر روش درمانی طبیعی خوبی برای عفونت گوش است. برای استفاده از سیر به روش زیر عمل کنید:

۲ حبه سیر را در ۲ قاشق غذاخوری روغن کنجد بگذارید و با حرارت ملایم اجازه بدهید سیرها کاملا نرم و پخته شود. روغن را به هم بزنید. به این ترتیب شما روغن سیر در اختیار دارید. کافی است ۲ تا ۴ قطره را در گوشی که عفونت کرده بریزید و شاهد خواص آنتی بیوتیکی سیر باشید. این کار را می‌توانید دو تا سه بار در روز تکرار کنید.
ریحان

این گیاه هم خاصیت ضدعفونی کننده دارد. برای استفاده از ریحان به روش زیر عمل کنید:

روغن ریحان را با روغن نارگیل به مقدار مساوی مخلوط کنید. سپس یک پارچه تمیز را برداشته و آن را به این مخلوط آغشته کنید. قسمت های خارجی گوش را با این پارچه به آرامی تمیز کنید. روغن باقی مانده بر روی محل درد  باعث تسکین درد می‌شود. روغن ریحان را با پایه روغن کنجد تهیه کنید. برای این کار حدود ۵ برگ ریحان را در ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری روغن کنجد بریزید و به آرامی حرارت دهید تا عصاره ریحان وارد روغن کنجد شود. سپس آن را در یک شیشه تمیز کوچک نگهداری کنید.
سرکه سیب

این محلول چند کاره خانگی خاصیت ضد باکتریایی و درمانی دارد. برای درمان عفونت گوش با استفاده از سرکه سیب به روش زیر عمل کنید:

سرکه سیب را با آب یا الکل به میزان مساوی مخلوط کنید. یک پارچه تمیز را به ترکیب آغشته کنید. پارچه را لوله و در سوراخ گوش بگذارید. ولی خیلی به داخل فشار ندهید. بعد از ۵ دقیقه پارچه را خارج کرده و با قسمتی از پارچه که خشک است یا یک پارچه تمیز دیگر رطوبت درون گوش را بیرون بکشید.
 کمپرس گرم

گرم کردن گوش یکی از روش های خوب برای کاهش درد بخصوص برای کودکان است. برای این کار یک حوله یا یک شیشه آب را گرم کنید. مواظب باشید داغ نشود. ۵ دقیقه گوش را کمپرس کنید. از این روش خیلی استفاده نکنید. در صورتی که از شیشه آب گرم استفاده می‌کنید حتما آن را درون یک پارچه تمیز بگذارید و سپس روی گوش قرار دهید.
روغن زیتون

روغن زیتون برای دردهای ناشی از گرفتگی گوش به دلیل جمع شدن بیش از حد جرم کاربرد دارد. برای این کار کمی روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره در گوش بریزید. بعد از نیم ساعت یک پارچه تمیز را لوله کنید و به آرامی در گوش بگذارید. فشار ندهید. جرم ها به پارچه چسبیده و با خارج کردن پارچه گوش را تمیز کرده اید.
پیاز

خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد ویروسی پیاز باعث شده تا برای درمان درد و عفونت گوش نیز کاربرد داشته باشد. برای استفاده از پیاز به روش زیر عمل کنید:

یک پیاز کوچک را خرد کنید. آن را برای چند دقیقه گرم کنید تا نرم شود. سپس پیازها را در یک پارچه تمیز بگذارید. وقتی خنک شد با فشار دادن ذرات پیاز آب آن را بگیرید. حالا چند قطره از آب پیاز را درون گوشی که عفونت دارد بریزید. بعد از چند دقیقه سر را برگردانید تا جاذبه زمین باعث خروج عفونت‌ها با آب پیاز شود. وقتی این کار را انجام می‌دهید یک پارچه تمیز روی گوش بگذارید. آب پیاز تهیه شده باید بلافاصله استفاده شود. هیچ وقت از آب پیازی که حتی چند دقیقه در فضای باز مانده استفاده نکنید. چون پیاز خاصیت جذب باکتری‌ها را دارد و به سرعت آلوده می‌شود. به همین دلیل از پیاز مانده هم استفاده نکنید.

پست های اخیر از بیماریها و روش های درمانی :
 حقایقی در مورد سکته مغزی، قاتل خاموش
بیماریها و روش های درمانی 1399.04.21
 نحوه نگهداری بیمار مبتلا به کرونا در منزل
بیماریها و روش های درمانی 1398.12.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب