۷ چای گیاهی فوق‌العاده برای رفع یبوست که معجزه می‌کنند!

33

یبوست یکی از مشکلات رایج دستگاه گوارش است که برای رفع یبوست توصیه های متفاوتی می‌شود. اجابت مزاج برای دفع سموم جامد بدن نباید دست کم گرفته شود. چرا که یبوست مزمن شده، سم ها در بدن تجمع یافته بیماری‌های دیگری ایجاد می‌کند.مشکل در دفع اجابت مزاج یا درد هنگام تخلیه مدفوع یبوست نام دارد که گاهی حتی با خونریزی از ناحیه مقعد همراه است. متخصصان حداقل ۳ بار تخلیه روده بزرگ یا اجابت مزاج را طبیعی می دانند. هر چند بعضی از افراد روزی یک تا سه بار اجابت مزاج دارند که باز هم طبیعی است.




یبوست دلایل گوناگونی دارد که استرس و کمبود آب بدن اصلی‌ترین دلایل آن است. در صورتی که دچار یبوست یعنی کمتر از ۳ بار اجابت مزاج در هفته روبرو هستید باید هر چه سریع‌تر آن را درمان کنید.

۷ چای گیاهی فوق‌العاده برای رفع یبوست که معجزه می‌کنند!

به جای استفاده از ساشه ها یا ترکیب‌های شیمیایی موجود در بازار که در بیشتر موارد منجر به اسهال و بی آبی بدن می‌شود، چای های گیاهی زیر را امتحان کنید.
چای قاصدک

گل قاصدک با کشاندن آب بدن به دستگاه گوارش و مثانه باعث دفع سموم بدن می شود. علاوه بر خاصیت ملینی این گیاه، نفخ و گرفتگی عضلات شکم هم با این چای از بین می رود.
چای ریشه گیاه بابا آدم

این چای علاوه بر خاصیت ضد یبوستی، خواصی مثل رفع عفونت و التهابات را در دستگاه گوارش دارد که به تدریج ناراحتی های موجود در دستگاه گوارش را برطرف می کند.
چای سنا

گلیکوزید موجود در گیاه سنا یک ملین قدرتمند است. این گیاه تمام مواد دفعی را در روده به قطعات کوچک تر تبدیل کرده، هر دو روده را شسته و همه سموم را از بدن خارج می کند.
چای ریشه شیرین بیان

در صورتی که التهابات باعث یبوست شده است بهترین راه حل آن چای ریشه شیرین بیان است.
چای نعنا فلفلی

افرادی که همراه با یبوست شان نفخ زیاد روده ها دارند بهتر است از چای نعنا فلفلی استفاده کنند. این افراد در صورتی که رفلاکس معده ندارند بهتر است به میزان زیادی از نعنا فلفلی به عنوان سبزی همراه غذا استفاده کنند. به این ترتیب فیبر بیشتری میل می کنند که باعث حرکات بیشتر و بهتر روده ها برای دفع مواد زاید است.
چای سبز

این چای علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل رفع التهابات نشانه های یبوست را از بین برده و دفع مزاج راحت تر صورت می گیرد.
چای معمولی

شروع صبح با یک لیوان چای کم رنگ کمک بزرگی به حرکات دودی شکل روده و اجابت مزاج می کند. افرادی که یبوست دارند نباید از چای تیره رنگ یا غلیظ حتی طی روز استفاده کنند.
برای رفع یبوست به این نکته‌ها توجه کنید

این چای ها بخصوص چای‌هایی مثل قاصدک و سنا به فوریت یبوست را برطرف می‌کند. ولی یادتان باشد از این گیاهان زیاد استفاده نکنید تا پرزهای روده از بین نرود. می توانید هر روز یکی از چای ها را امتحان کنید. استفاده زیاد از چای های گیاهی رفع یبوست باعث اسهال و بی آبی بدن می شود.

علاوه بر چای های گیاهی باید سعی کنید در روز حداقل بین ۸ تا ۱۰ لیوان یا حتی بیشتر آب بنوشید تا بدن دچار بی آبی نشود. خوردن زیاد فیبر یکی از بهترین روش ها برای رفع یبوست است که با استفاده از سبزی ها و میوه ها در طی روز میسر می شود.

در صورتی که بیش از یک هفته یبوست داشتید و با تغییر رژیم غذایی و چای های گیاهی برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.


زمان مطالعه: ۱ دقیقه
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب