بهترین غذاها برای درمان کم خونی

51

به نظر نمی رسد که چیزی مهم تر از گلبول های خون برای ما باشد. پس باید به میزان کافی خون در رگ هایتان جاری باشد. اگر کم خونی دارید این مطلب را بخوانید تا از مهمترین تغذیه مهم در خونسازی آگاه شوید.
 کم خونی چیست؟
کاهش غیر طبیعی در سلولهای خونی چه از نظر تعداد و چه از نظر افت هموگلوبین کم خونی نامیده می شود با توجه به اینکه اکسیژن برای رسیدن به بافتهای بدن نیاز به گلبولهای قرمز دارد در کم خونی ها این مسئله دچار اختلال می گردد. علت اصلی کم خونی بایستی توسط پزشک سریع تشخیص داده شود و درمان آن به سرعت آغاز گردد. کم‌خونی انواع مختلفی دارد اما در همه آن‌ها ما با کاهش میزان هموگلوبین خون مواجه هستیم که البته این مشکل باعث کاهش میزان اکسیژن‌رسانی به مغز و سایر اندام‌های بدن می‌شود. البته ما بیشتر با ۳ نوع شایع از کم‌خونی‌ها، یعنی کم‌خونی ناشی از فقر آهن، کمبود اسیدفولیک و کمبود ویتامین B12 سروکار داریم. در کم‌خونی ناشی از فقر آهن، علاوه بر کاهش سطح هموگلوبین خون با کوچک‌تر شدن سلول‌های خونی، مخصوصاً گلبول‌های قرمز خون هم مواجه هستیم. به همین دلیل گاهی برای معرفی این نوع کم‌خونی از واژه «میکروسیتیک» هم استفاده می‌شود.
 
گوشت خوار شوید لطفا!

کم‌خونی ناشی از فقر آهن جزو شایع‌ترین انواع کم‌خونی در ایران و جهان است و بهترین توصیه تغذیه‌ای به این گروه از بیماران، مخصوصاً خانم‌ها، مصرف ۳-۲ وعده از گروه گوشت‌ها در طول روز است. گوشت‌ها در بین منابع غذایی مختلف، دارای بهترین کیفیت و کمیت جذب آهن هستند. خانم‌ها باید پیش از دوران یائسگی، حتماً انواع گوشت‌ها به‌خصوص گوشت قرمز و شترمرغ را برای پیشگیری از کم‌خونی در برنامه غذایی‌شان بگنجانند.

گیاهخوار هم بشوید لطفا!

بیماران مبتلا به کم‌خونی ناشی از کمبود اسیدفولیک هم باید روزی یک یا دو وعده سبزی تازه (به‌خصوص سبزی‌های برگ سبز تیره) را در رژیم غذایی‌شان داشته باشند. این سبزی‌ها می‌توانند شامل سبزی خوردن، کاهو، کلم بروکلی، اسفناج و حتی مرکبات باشند.

مرکبات فراموش نشود

گرچه میوه ها نمی توانند به طور کامل کم خونی را درمان کنند اما برای بدن بسیار ضروری اند زیرا موجب جذب آهن می شوند. به عنوان مثال متخصصان تغذیه توصیه می کنند که بعضی از غذاهای سرشار از آهن همراه با مقدار کمی لیمو میل شود زیرا به جذب آهن غذا کمک می کند. البته میوه ها نه تنها در جذب آهن مؤثرند بلکه سرشار از ویتامین ها هستند که به اثبات آهن بدن و جبران کمبود کمک می کنند. مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند. همراه با صبحانه آب پرتقال بنوشید و جو دو سر، توت فرنگی، گردو و بادام را در برنامه تغذیه خود بگنجانید. همراه با سالاد نیز حتما کمی آب لیمو استفاده نمایید. این خوراکی ها در جبران کم خونی بسیار مؤثرند.
 
آلو، درمان درد

آلو را باید جز بهترین میوه ها با خواص درمانی دانست. این میوه خوشمزه هضم را تسهیل می کند، یبوست و التهابات را تسکین می دهد، انرژی زاست و منبع غنی از آهن محسوب می شود. به علاوه، یکی از مزایای آن این است که می توان میوه را به شکل تازه یا خشک استفاده کرد. آلو برای کسب انرژی در میان وعده یا صبحانه عالی است. این میوه پس از مرکبات برای درمان کم خونی بسیار مؤثر خواهد بود.

این غذاها را زیاد بخورید

غذاهای حیوانی در زمینه تامین آهن بدن، قطعا احشاء داخلی مانند قلوه، جگر، گوشت قرمز، ماهی، مرغ و تخم مرغ هستند و منابع گیاهی مانند برگ سبز کرفس، جعفری واسفناج است که هرچه سبزتر باشند، غنی‌ترند. این مواد غذایی می توانند آهن بدن را تامین کنند.مصرف حبوبات از جمله، لوبیا، عدس و میوه‌هایی نظیر زرد آلود و گلابی و انبه، کمک کننده جذب آهن بوده و  برخی از میوه‌های خشک هم، می‌توانند منابع تامین کننده آهن باشند.علاوه بر آن، سیب زمینی و شلغم  نیز می‌تواند جذب آهن را افزایش دهد، همچنین منابع تخمیری مانند نان در صورتی که فرایند لازم را طی کرده باشد، همچنین سس سویا تخمیری نیز می‌تواند موجب افزایش جذب آهن شود.

چند میوه مهم!

میوه و سبزی های غنی از ویتامین C از جمله کیوی، آووکادو، اسفناج، انبه، پرتقال و سبزی های سبز درختی بدهید. ویتامین C در جذب آهن به بدن کمک می کند.

پست های اخیر از ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها :
 روزتان را با این میوه ها برای صبحانه، با نشاط شروع کنید
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.18
 آیا مخلوط شیر و عسل مفید است؟
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.08.17
 علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات
ارزشهای غذایی و تاثیر دارویی خوراکیها 1399.04.22
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب