مزایای زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد

76

یک دغدغه ی مهم پزشکان زنان و زایمان در رابطه با نوع زایمان اینه که چرا باید روند زایمان که از ابتدا بشکل طبیعی و با کنترل مادر بوده به یک روند کاملا پزشکی یعنی سزارین تبدیل بشه. اکثریت زنان باردار بعلت ترس از درد زایمان طبیعی حاضر میشن درد و عوارض زایمان سزارین رو تحمل کنن و در برابر دردهای هرچند سخت اما کوتاه مدت زایمان طبیعی شونه خالی کنن.



یک دغدغه ی مهم پزشکان زنان و زایمان در رابطه با نوع زایمان اینه که چرا باید روند زایمان که از ابتدا بشکل طبیعی و با کنترل مادر بوده به یک روند کاملا پزشکی یعنی سزارین تبدیل بشه. اکثریت زنان باردار بعلت ترس از درد زایمان طبیعی حاضر میشن درد و عوارض زایمان سزارین رو تحمل کنن و در برابر دردهای هرچند سخت اما کوتاه مدت زایمان طبیعی شونه خالی کنن.

آزادی عمل مادر حین زایمان طبیعی
زایمان طبیعی اگه درست انجام بشه این اجازه رو به مادر میده تا آزادانه حرکت کنه، راه بره و با کنترل خودش فرزندش رو بدنیا بیاره. آزادی عمل مادر در تولد نوزاد با توجه به حرکاتی که حین زایمان میتونه داشته باشه روند زایمان رو سریع تر پیش میبره و احساس راحتی بیشتری بعد از زایمان برای مادر بدنبال داره. همچنین معمولا مادرانی که با روش طبیعی زایمان میکنن احساس رضایت بیشتری نسبت به کسانی که با روش سزارین زایمان کرده اند، دارن.

زایمان طبیعی و اجتناب از مداخلات غیرضروری
یکی از مزایای خوب زایمان طبیعی برای مادر و نوزاد این هست که این نوع زایمان بدون هر گونه مداخله غیر ضروری از کادر پزشکی انجام میشه و این کار به سلامت بیشتر مادر و نوزاد کمک بسیاری میکنه. تنها در مواردی که مادر شرایط خاص و غیرقایل تحملی داشته باشه و در صورت انتخاب روش زایمان اپیدورال از طریق تزریق داروی بیحسی در نخاع، باعث کاهش درد و کمک به شل شدن عضلات برای زایمان انجام میشه.
همچنین زایمان طبیعی در آب که اخیرا در ایران رواج پیدا کرده از جمله روش آرام بخشی هست که مادر با راحتی بیشتری فرزندش رو بدنیا میاره.

همراهی و دلگرمی همسر در زایمان طبیعی
زایمان طبیعی این امکان رو به مادر میده تا با وجود همسر در کنارش با دلگرمی و تسلی زایمان کنه و راحت تر بتونه درد رو تحمل کنه. در انواع روشهای زایمان طبیعی مثل روش اپیدورال و زایمان در آب مرد میتونه با نوازش و صحبت کردن از استرس و اضطراب مادر کم کنه.

بهبودی سریع تر مادر با زایمان طبیعی
یکی از بهترین مزایای زایمان طبیعی دوره ریکاوری کوتاه تر نسبت به جراحی سزارین هست. شاید حین زایمان طبیعی در بعضی موارد پزشک مجبور به ایجاد شکاف برای خروج راحت تر نوزاد بشه اما بهبودی این وضعیت هم سریع تر و راحت تر از جراحی بافت شکم در طی زایمان سزارین خواهد بود.

ترمیم سریع رحم و تکمیل فعالیت غدد شیری مادر
در زایمان طبیعی چون روند زایمان کاملا منظم و طبیعی انجام میشه با ترشح هورمونهای آرامبخش در بدن مادر به مرور رحم سریع تر ترمیم میشه و بحالت اول بر میگرده همچنین بعد از خروج و خشک کردن نوزاد، بلافاصله مکیدن اولین شیر از مادر که برای سلامتی نوزاد بسیار مفیده شروع میشه که اینکار باعث تکمیل فرآیند شیردهی و همچنین ارتباط روانی بین مادر و نوزاد هست.

سلامت جسم و مغز کودک از مزایای زایمان طبیعی
در فرایند زایمان طبیعی حین خروج نوزاد فعل و انفعالاتی که در ترشح هورمون و پروتئین ها صورت میگیره باعث تکمیل مغز و همچنین سلامت جسم نوزاد میشه این علائم در بزرگسالی در حافظه، یادگیری و آگاهی تأثیر داره و همچنین کودکانی که طی زایمان طبیعی بدنیا میان از مقاومت بدنی و سلامت جسمی بیشتری برخوردارند و ریسک ابتلا به بیماری در آنها کمتر هست.

ریسک خطر کمتر در زایمان طبیعی
    یکی از مزایای مهم زایمان طبیعی هم برای مادر و هم نوزاد احتمال کمتر مرگ و میر هست. در زایمان سزاین مثل همه ی جراحی های دیگه از شیوه ی بیهوشی عمومی استفاده میشه که احتمال واکنش بدن مادر به داروی بیهوشی و مرگ مادر و همچنین انتقال دارو از طریق جفت به نوزاد رو داره .
    همچنین چون کودک در زایمان طبیعی باید از کانال زایمان عبور کنه فشاری که به سر و ریه ی کودک میاد هم برای مغز و هم خروج مایعات اضافی درون ریه نوزاد مفیده به همین دلیل کودکان طبیعی نسبت به سزارین کمتر دچار مشکلات تنفسی میشوند.
    خطر ابتلا به بیماری های زنان زایمان و عفونت رحم در مادران با زایمان طبیعی نسبت به سزارین بسیار کمتر هست. همچنین در زایمان طبیعی خونریزی مادر نسبت به سزارین کمتر است.
 

پست های اخیر از زنان و زایمان و نازایی :
 افسردگی پس از زایمان را جدی بگیرید
زنان و زایمان و نازایی 1398.11.16
 تست ضروری برای زنان بالای 30 سال
زنان و زایمان و نازایی 1398.06.12
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب