سلامت کبد چرب با روغن سیاه

50

از کسی اهمیت کبد پوشیده نیست، در این مقاله ارتباط کبدچرب با روغن سیاه را بیان می‌کنیم. در ادامه خواص دیگر روغن سیاه را برای شما بیان می‌کنیم.



روغن سیاه و کبد

کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است. تقریبا تمامی سموم در کبد تجزیه می‌شوند. صفرای تولیدشده از کبد، کلید هضم چربی‌هاست و موجب شادابی و سلامت روح و جسم‌تان می‌شود.

در کسانی‌ که براثر عوارض جانبی داروها، سوءمصرف نوشیدنی‌های الکلی یا به‌خاطر بیماری‌ها با ضعف عملکرد کبد مواجه هستند، روغن سیاه دانه می‌تواند به‌طور شگفت‌انگیزی سرعت بهبود کبد را افزایش دهد. در مطالعه‌ای تازه دانشمندان کشف کردند روغن سیاه دانه به عملکرد و سلامت کبد کمک می‌کند و از آسیب‌های وارد بر آن و بیماری‌های کبدی جلوگیری می‌کند.
با دیگر خواص روغن سیاه آشنا شوید:
پیشگیری از دیابت

براساس مقاله‌ای که اخیرا در مجله‌ی غدد درون‌ریز و متابولیسم به‌چاپ رسید، محققان هندی کشف کردند که روغن سیاه دانه می‌تواند سلول‌های بتای پانکراس را تا حدی احیا کند، غلظت انسولین سرم را کاهش بدهد و گلوکز بالارفته‌ی سرم را بکاهد. این موضوع بسیار بااهمیت است. زیرا با این تفاسیر سیاه دانه یکی از محدود مواد طبیعی است که می‌تواند از دیابت نوع اول و دیابت نوع دوم پیشگیری کند.

براساس مطالعه‌ای سیاه دانه مانند داروی دیابت «متفورمین» می‌تواند تحمل فرد نسبت‌به گلوکز را افزایش دهد، اما عوارض جانبی چشمگیری ندارد و خاصیت سمی کمی دارد. این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا متفورمین که به‌طور رایج برای درمان دیابت نوع دوم تجویز می‌شود، می‌تواند موجب بروز عوارض جانبی زیر شود:

نفخ؛
یبوست/اسهال؛
قرمزی پوست؛
سوء‌هاضمه/تولید باد؛
سوزش معده؛
سردرد؛
تغییراتی در ناخن؛
ایجاد طعم فلزی در دهان؛
درد عضلات؛
معده درد.
کاهش وزن
مجله‌ی دیابت و اختلالات متابولیکی مطالعه‌ای را به‌چاپ رساند که در آن از گیاهانی که خاصیت ضدچاقی دارند، نام برده شد. در این بین نام روغن سیاه دانه نیز به‌عنوان یکی از مؤثرترین درمان‌های طبیعی به‌چشم می‌خورد.

سیاه دانه با خاصیت ضدالتهاب خود به همان شکلی که به درمان دیابت کمک می‌کند، به کاهش وزن کمک می‌کند. با کاهش محرک‌های افزایش وزن، روغن سیاه دانه به میلیون‌ها نفر برای کاهش وزن کمک می‌کند.
تأثیر سیاه دانه در کاهش وزن به روش‌های زیر انجام می‌شود:


کاهش اشتها؛
کاهش جذب گلوکز در روده؛
کاهش سطح گلوکز خون؛
کاهش کلسترول؛
کاهش تری‌گلیسرید.
 کاهش ریزش مو
یکی از بهترین خواص روغن سیاه دانه توانایی آن در کاهش و جلوگیری از ریزش مو است. کسی دقیقا نمی‌داند این ویژگی روغن سیاه دانه برای چیست، اما به‌احتمال قوی این ویژگی به‌خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی آن است. سیاه دانه با تقویت فولیکول‌های مو، موجب استحکام ریشه‌ی مو می‌شود.
 سلامت پوست

ملانین در شبکیه، مشیمیه و اپیدرم تولید می‌شود. این رنگدانه‌ از پوست در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. ملانین باعث ایجاد رنگ خاص چشم و پوست می‌شود. روغن سیاه دانه با تنظیم تولید ملانین می‌تواند به سلامت و جوانی پوست و سلول‌های آن کمک کند.

به‌عنوان مثال در مطالعه‌ای که پژوهشگران ایرانی انجام دادند، مشاهده شد که تأثیرگذاری سیاه دانه در بهبود کیفیت پوست و کاهش شدت اگزما روی دست به‌اندازه‌ی کرم پوستی بتامتازون است. باتوجه به اینکه روغن سیاه دانه تقریبا عوارض جانبی‌ای ندارد، می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب در برابر درمان‌های دارویی برای اختلالات پوستی باشد.
مبارزه با سرطان

دانشمندان اهل کرواسی فعالیت ضدتوموری تیموکینون و نیموهیدروکینون را در موش‌ها بررسی کردند و دریافتند که ۲ فیتوکمیکال موجود در روغن سیاه دانه می‌توانند میزان سلول‌های سرطانی را تا ۵۲٪ کاهش دهند.

باتوجه به اینکه سیاه دانه غنی از این ترکیبات است، می‌تواند به کمک مکانیسم‌های زیر موجب پیشگیری و درمان سرطان شود:

مبارزه با تکثیر سلول‌های سرطانی؛
القای آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده‌ی سلول)؛
جلوگیری از رشد سرطان در داخل چرخه‌ی سلولی؛
تولید انواع اکسیژن فعال؛
ضدمتاستاز (جلوگیری از گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر)؛
ضدرگ‌زایی (جلوگیری از ایجاد رگ‌های خون‌رسان در درون تومورها و جلوگیری از رشد آنها).
براساس مطالعه‌ای تأثیرات تیموکینون در مقابله با سرطان روده‌ی بزرگ، پروستات، پانکراس و ریه در موش‌ها بررسی شد. این مطالعه نشان داد ترکیب تیموکینون با داروهای رایج شیمی‌درمانی، تأثیر شیمی‌درمانی را افزایش داده و از سمی‌بودن آن می‌کاهد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب