بهترین خمیردندان سفیدکننده

89

اگر همیشه به دندان های سفید فکر می کنید لابد به استفاده از خمیردندان های سفید کننده هم فکر کرده اید. ما در این مطلب درباره خمیردندان های سفیدکننده نکات مهمی به شما می گوییم.
خمیردندان سفیدکننده می‌تواند در از بین بردن نسبی لکه‌های سطحی، مانند موارد ناشی از مصرف قهوه یا سیگار کشیدن موثر واقع شود. با این حال، خمیردندان‌های سفیدکننده نمی‌توانند رنگ طبیعی دندان‌ها را تغییر داده یا لکه‌های عمیق‌تر از سطح دندان را محو کنند. برخلاف سایر محصولات سفیدکنندۀ دندان، خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی پراکسید نیستند.

خمیردندان سفیدکننده معمولاً برای حذف لکه‌های سطحی دندان، حاوی این مواد است:

مواد سایندۀ ویژه که به‌آرامی دندان‌ها را جلا می‌بخشند

مواد شیمیایی که باعث تجزیه یا محوی لکه‌ها می‌شوند

برخی از خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی مادۀ شیمیایی کووارین آبی (Blue Covarine) هستند که به سطح دندان‌ها می‌چسبد و با ایجاد خطای دید، زردی دندان‌ها را کم‌تر نشان می‌دهد.

خمیر دندان سفید کننده موثر است؟

برای همه ی ما پیش می آید که تصور می کنیم دندان هایمان زرد شده و نیاز به یک خمیردندان سفیدکننده داریم تا موقع لبخند زدن دندان هایمان مانند مروارید بدرخشند.اما متخصصان در خصوص تاثیر این محصولات، اتفاق نظری ندارند. به عقیده ی متخصصان بهداشت دهان و دندان، باید در استفاده از این محصولات هوشیار بود. اکثر خمیردندان های سفید کننده بسیار ساینده هستند، چون حاوی بی کربنات سدیم (جوش شیرین) و سیلیس هستند. استفاده از این محصولات در طولانی مدت باعث آسیب جدی به مینای دندان شده و سوراخ و منافذی در آن ایجاد می کند. در نتیجه دندان ها نسبت به هر نوع رنگی حساس تر شده و به محض نوشیدن یک فنجان قهوه یا هر ماده ی غذایی رنگی، به سرعت تغییر رنگ می دهند. علاوه بر این استفاده ی روزانه از این خمیر دندان ها، دندان ها را آسیب پذیر می کنند. بدتر از همه اینکه رنگ دندان ها در طولانی مدت تیره تر خواهد شد.

ویژگی های خمیردندان خوب

در ادامه به مهمترین ویژگی های یک خمیردندان خوب و مطلوب اشاره می کنیم.
اساسی ترین ترکیب

فلوراید به تنهایی هیچ اثری روی تمیزی دندان ها ندارد، کاری که فلوراید می کند نابود کردن پلاک های دندان است که روی سطح دندان می چسبند و باکتری ها را به سوی خود جذب می کنند و باعث پوسیدگی، خرابی دندان و بیماری لثه می شوند. فلوراید با قوی کردن مینای دندان‌ جلوی پوسیدگی دندان را می گیرد.

کفبازی با خمیردندان

کف خمیردندان دارای سولفات لاریل سدیم یا صابون بافتی انبوه و خامه‌ شکل است که حس تمیزی دندان ها را به شما می دهد. با این حال محتویات موجود در سطح کف خمیردندان برای تمیزی دندان ها کفایت نمی کند و نمی تواند مزه بدی که روی دندان‌ ها به وجود آمده را از بین ببرد. بعد از شستن حباب‌ های کف خمیردندان، متوجه خواهید شد که بافت نازک لثه هم ساییده و خون‌ آلود شده است.

دانه های ریز ساینده

در بسیاری از خمیردندان‌ ها از سیلیکای آبپوشی شده به منزله ماده ساینده دندان‌ ها کمک می گیرند، حتما در خمیردندان متوجه ذره های ریزی شده اید که بعضی وقتها رنگی نیز هستند، این ذره های زیر همان سیلیکای آبپوشی شده هستند که با توجه به سایز و شکل ذره ها، ماده‌ سفید کننده بسیاری از خمیردندان‌ ها است. ولی توجه داشته باشید که خمیردندان سفیدکننده به هیچ وجه نمی تواند جای عمل جرم گیری دندان ها به وسیله یک متخصص را بگیرد و دندان های شما را کاملا سفید و درخشان کند. چون فقط رویه دندان‌ های شما را تمیز می کند.

نگران حساسیت‌ هستید؟

با اضافه کردن نیترات پتاسیم یا فلوراید قلع به خمیردندان حساسیت دندان‌ ها در برابر سرما، گرما، شیرینی یا ترکیبی از این محرک‌ ها را پایین می آورند. اگر بیمار درد دندان داشته باشد، خمیر دندان ضدحساسیت درمانی کاملا گذرا است.

جرم گیری با خمیر دندان

اگر خمیردندان شما دارای مزه ای تند و سوزان است، به خاطر ماده ای به نام تتراسدیم پیروفسفات است، این ماده اجازه نمی‌ دهد نمک‌ های کلسیم فسفات (یعنی همان جرم) پشت دندان‌ های قبلی فک پایین شما جمع شوند. یکی از ایرادهای خمیردندان‌ های جرم‌ گیر این است که ماده فعال برای موثر بودن، باید در شوینده (دترجنت) بیش از حد لازم حل شود، به همین خاطر استفاده از خمیردندان جرم گیر برای دندان‌ های حساس به pH بالا اصلا خوب نیست.

میکروب ها را بکشید

ماده ضدمیکروبی تری کلوزان، عفونت‌ های میان لثه و دندان را کم می کند. افزودن تری کلوزان به خمیردندان همانند فلوئور احتمال دارد عارضه هایی را در پی داشته باشد، ولی سودش از زیانش بیشتر است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب